• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mia69 skrev 2011-05-06 16:35:55 följande:
    Härligt Turild! Vilken fin skörd. Hoppas vi alla värper på bra nu i maj!!! Rena hönsgården...Glad

Jag tror kanske jag fick spruta en dag för mycket förra gången (pga helgen). Hade ju minst 10 tomma äggblåsor där det kanske hann slinka ut flera ägg. Vem vet, men det kanske mognade några fler också så det kanske inte spelade någon roll...
    Tack! Vet inte om jag hade några tomma blåsor, tror inte det, men om något har ändå smitit, så kvittar det ju Flört.

Såg skörden på skärmen också, 6 st små pluttisas från ena sida och alla såg lika stora ut tyckte jag då. Häftigt och fascinerade. Från andra sidan hade de inte hinnit till mikroskopet än, men måste ha varit 8 då.
  • turlid70

Zinfandel, grattis till lyckat VUL! Är också nyfiken på dina blåsor Drömmer. Har du lämnat blodprov också?

• turlid70
    Mia69 skrev 2011-05-06 16:50:30 följande:
    Jag fick välja mellan långtidsodling och 2-dagars odling sist och blev nervig och valde 2-dagars odling (hade precis läst CvL´s hemsida om ökad risk för missmildningar samt var rädd att några 2-dagars skulle gå under vid långtidsodling som kanske skulle klarat sig i livmodermiljö). Däremot är det ju så att 90% av blastocysterna klarar upptining medan enbart 60-70% av 2-dagars embryon klarar upptining vilket gör att man kanske tappar bort livsdugliga vid det momentet istället. Jag tror dock att det är en minimal ökad risk för missbildningar så jag är inte rädd för blastocystodling om det skulle bli aktuellt vid nästa IVF.
    Okej, ännu en anledning att be om att långtidsodla resten. Förra gången klarade alla mina 3 upptiningen, hade frysta på 2, 5 och 6 dagar. Går du på CvL också?
  • turlid70

Någon frågade om detta, hittar nu inte vem, men så här känner jag...

Jag tror bestämt att IVF läkarna säger inte allt de vet och kan. Har upplevt det själv, när man kommer med frågor får man minnsann veta ett och annat. Läkarna tar medvetet inte upp vissa ämnen för att underlätta för sig själv helt enkelt. Viss är de duktiga på IVF men ibland känns det som att de saknar lust eller är för lata för att ta reda på andra saker runt om IVF. Det är så enkelt att prata om studier som inte finns än att bedriva några själv. Sophia hemmet just spelar mycket på sin charm tycker jag, vi gick på det iaf. Vi gjorde utredning där 2 ggr (första gången då jag var 35 bara och sen 39 efter en spontan graviditet) och enda alternativet för oss var IVF enligt dem alla gånger. Har svårt att köpa det alltså med tanke på vårt resultat idag när jag är 40,5.

Det är en sådan tur att vi hittat varandra här som man kan bolla med Solig.

Vi tänker faktiskt fira våra insatser med en liten champagne flaska idag Skål. Gubber kommer säkert pimpla öl också, men han har ju gjort sitt på ett tag nu. Trevlig helg, väder lovar bli strålande!

• turlid70

Intressant resonemang Zinfandel om 1 resp 2 embryo återföring och jag tror att något ligger i det. Tror dock att det ska spela roll först efter båda embryon har fäst, då får man bara hoppas att åtminstone det ena är stark nog för at stå emot konkurrensen. Visst finns det risk att inget överlever pga det, men det finns risk med precis allting hur man än vänder och vrider. Högre chans för graviditet överväger just nu för oss än ev risk för utslagning pga återföring av 2 embryo. Men jag kommer absolut att fråga om det imorgon ändå.

• turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-05-06 21:35:52 följande:
    Jag tror att jag har hittat en intressant länk: barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer... 
    Vad står det egentligen? Att man söka pengar via Försäkringskassan för IVF i utlandet (Finland)? Jag blev så exalterad att jag inte kan läsa Förvånad .
    Det här var det värsta, skit vad ni gräver fram saker! Ja, så står det faktiskt att vi får åka till ett annat EU land som har andra regler än vår landsting och göra IVF eller äggdonation där. Enda regel är då att chansen att lyckas är minst 10% och ålder spelar ingen roll!  Som jag förstår så gäller det i första hand offentligt finansierad sjukvård i det landet men kan även funka om du går på privat klinik. Varför då det inte skulle funka om man går på privat klinik i Sverige då? Kan någon förklara logiken för mig? Det måste ju vara billigare om man gör det i Sverige än att åka utomlands. Hjälp, jag begriper mig inte på svenska myndigheter.

Läs denna också: "Att landstingen har de regler de har är egentligen olagligt och landstingen borde inte göra så, så det blir ett specialfall för just fertilitetsbehandlingar." Vad matt man blir alltså.
  • turlid70

Hittade Prednisolon bland makens mediciner. Undrar om jag kan ordinera den till mig själv också? Vad den är bra för ni som använder den?

• turlid70
    kattenizze skrev 2011-05-07 11:02:48 följande:
    Zinfandel: Är det alltså svårare för oss gamlingar att få en tvillinggraviditet än hos de yngre? Jag tror det ligger nåt i vad ni säger, att embryona kanske kan konkurrera ut varandra...Turlid, fråga jättegärna imorgon, är som du förstår mkt nyfiken på svaret!!
    Jag förstår :)) Ska absolut fråga om tvillingsrisken imorgon.

Resonemanget här handlade visst om att det finns risk att det inte blir något graviditet alls om man återför två pga konkurrens mellan embryon. Har just läst på CvL hemsida och där står det att chansen för graviditet ökar "betydligt" om man återför just 2 embryon samtidigt risken för tvillingar minskar mha den beräkningsmodelen dem använder.  Denna gång går vi nog gå på deras linje.
  • turlid70
    kattenizze skrev 2011-05-07 11:04:26 följande:
    Turlid: Är väl flera här som ätit Pred, jag har inte gjort det, men det är ju kortison som dämpar immunförsvaret. (tanken är att det då inte ska angripa fostret). De som har haft många MF brukar ju få det.
    Läste på om den nu och jag ska nog inte ta den alls. Den hjälper till kroppen att producera kortisol som omvandlas till kortison som dämpar immunförsvar. Under flera år har jag haft mycket stressigt jobb och kroppen pumpade kortisol skulle jag tro så att mitt immunförsvar är nog fortfarande dämpad.
  • turlid70

Status idag: 10 st befruktade ägg! Kan man önska något mer just nu?

Idag ska det firas! Skippade champangen igår pga ev morfinrester i kroppen.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?