• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Spears skrev 2011-04-19 18:51:46 följande:
    Sprutdag 4 gjorde jag ett blodprov på E2 det var 1500, vi får hoppas det är bra! Ultraljud på Fredag spännande :)
    Spännande med ultraljud! Håller tummarna för att det går bra!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-04-19 21:45:08 följande:
    Här har jag nu fått svar på den omfattande immunologiska utredning som gjorts på mig. Samtliga värden är bra och ligger inom referensramar men pga lite anmärkningsvärt lgE/immunoglobulin, min ålder och mina autoimmuna sjukdomar så får jag Prednisolon/kortison om jag vill. Känns skönt att ha en läkare på min sida som kämpar & försöker. Ska nu överväga detta, ev med Klexane/Fragmin, så får vi se sen......
    Underbart att du fick detta till stånd och att du nu är fullständigt utredd! Nu måste ju nästa IVF gå strålande bra! Kram Hjärta!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-20 10:56:55 följande:
    Hur känner du dig idag, Inanna? Vi kommer ju bli synkisar - jag väntar också mensen (och därmed blir det sprutstart) i början på maj. Vilken cykeldag börjar man med sprutorna när man gör den korta?
    Det känns efter omständigheterna ganska bra idag. Denna vecka kör vi med hemmaförsök och hoppas på mirakel. Jag är på CD 14. Annars kommer nog mensen första veckan i maj. Man börjar spruta andra eller tredje mensdagen beroende på min kliniks öppettider så att första VUL inte ska ske under helgen. Kul att få följas åt denna gång! Jag ska bombadera min läkare med frågor om val av preparat och dos nästa vecka och säga att jag planerar 2 försök till före 43-årsdagen.
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-20 11:20:19 följande:
    Vi har precis lämnat några hemmaförsöksdagar bakom oss. Sambon är en obotlig optimist vad gäller att vi ska lyckas hemma. Han tror fortfarande stenhårt på vår egen kapacitet. et känns bra !

Jag blir glad att höra att du mår lite bättre idag. Och bra att du har frågorna klara inför mötet med läkaren. Du har ju verkligen en bit upp till maxdos och dina äggstockar har ju inte "fått smaka på"  en högre eller full effekt ännu. Ska bli intressant att höra hur din läkare kommer att resonera vad gäller dosen. Jag tycker att du ska fråga om du får ta E2-värde också; eller i alla fall fråga henne om det kan vara till hjälp vid eventuell dosjustering.
    Min sambo tror fortfarande på hemmaförsök också även om han har nedsatt spermakvalité. Helt omöjligt är det inte att det skulle gå även om våra chanser förstås är kraftigt försämrade. Kanske gissningvis 1 % (om vi nu ska "skoja" om procent och procentsatser Skrattande)!

Jag har ju bara provat 225 IE och maxdos är 450 så visst kan det hjälpa något med högre dos. Vet inte om de går med på E2-värde på min klinik. De går ju bara efter ultraljudet och blåsornas tillväxt.
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-04-20 12:05:15 följande:
    Innan: Hoppas det lyckas nu för dej och Fjällsippan...måste ju ha några att se upp till!!!
    Innan "du kan bli gravid du har fina ägg" Solig 
    jag ska ha mens i nästa vecka men jag ska ju testa TSH i början på maj så det har höjt sej lite då det rasat detta året värre och ta cellprov då också som jag hoppat över nästan ett helt år för jag får aLLTID tid varje gång jag ska göra IVF och sedan är alla tider fullbokade. Vilket fall så gör jag troligtvis nästa i juni v 23 eller v 24 som är deras sista vecka man kan göra ÄP innan semestern. Men telefonmöte m ivf-läkaren i nästa vecka för att kolla av allt...annars får det väl bli i augusti/sept och det känns ju verkligen långt dit.
    Vi får hoppas på att det finns ett par fina ägg för mig (och Fjällsippan) även nästa gång. Håller tummarna för att du får ÄP innan semestern!
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-04-20 14:51:56 följande:

Inanna: Om du bara haft en sån låg dos och ändå fått ok med ägg kan de väl knappast neka dig nya försök!! Det hade ju varit en helt annan sak om du legat på 450 och fått ut ett ägg liksom. Gör du ISCI också pga spermakvalitén? Vi fick ju göra det nu denna gång när jag blev gravid, trots att min mans spermier varit helt UA tidigare. Jag läste nånstans att någon tyckte att det var mer onaturligt att liksom våldföra spermien på ägget, och naturligtvis är det rent trams, men jag kan inte sluta tänka på det...Löjligt jag vet. Hur

Jo, 225 är ju en relativt låg dos för 35-40-åringar Glad! Kvinnor över 40 brukar ju oftast få 300 eller mer. Min läkare ville inte ge mig högre pga bra AMH-värde och ev. risk för överstimulering men det kanske kan vara OK nästa gång. Förhoppningsvis utan att jag behöver ta om provet. Tungan ute Vi gör ICSI pga spermakvalitén. Känns lite jobbigt att ha det problemet också. Kunde det inte ha räckt med gamla ägg Skrattande !
  • Inanna Li

Jag vågar verkligen inte ha sex under ruvning just för att jag också tror att det kan vara farligt och jag vill inte riskera någonting. Dessutom brukar jag inte ha någon vidare lust. Som tur är så är min sambo förstående och kan "gärna" (med lite suckande kommentarer emellanåt) avstå dessa aktiviteter med min inblandning i en månad även om han mycket väl skulle kunna ha sex tre gånger om dagen (hände ibland under våra mest intensiva hemmaförsök Tungan ute).

Underverket - Jag hoppas det löser sig med din sambo och att han förstår att du är orolig. Tänk på att ni måste bry er om varandra som vanligt även under denna svåra tid som IVF-försök och ruvarperioder är. Lättare sagt än gjort, jag vet precis hur det är. Min sambo tycker att jag är fixerad vid IVF och barnönskan. Han saknar den mer skämtsamma lättsamma gladare person jag var förr.

• Inanna Li
    Fahlvik skrev 2011-04-20 20:28:00 följande:
    Jag fick ordinerat 375 Puregon av A-K Lind trots att det var mitt första försök... Hon hade börjat med 300 men ökade när hon fått mitt AMH-värde.
    Jag minns inte om du haft risk för överdosering men om inte så kanske det är värt ett försök med högre dos?
    Jag fick ju så bra resultat första gången för ett år sen med 225 IE då jag fick ut 15 ägg så då hade det nog varit farligt med högre dos. Men nu ett år senare tror jag inte att risken är lika stor om man ser till det resultat jag fick i mars.  Jag har ju inte PCO så jag tror risken är rätt liten för överdosering. Jag hoppas A-K går med på att börja med 300 så kan man ju kanske sänka efter första VUL .
  • Inanna Li

chichisita - Hoppas det går bra. Jag skulle tro att det är för sent för implantation (men vem vet?) men man kan ju blöda lite och ändå vara gravid. Slemhinnorna kan vara känsliga och kroppen kanske är inställd på mens just för att det BIM och då kan det komma små blödningar. Första gången jag var gravid fick jag en enstaka blödning runt BIM men sen kom det inget mer.

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-21 10:06:04 följande:
    Hur många äggblåsor/storlek hade du på första VUL'et med 225 IE förra gången resp första gången?
    Jag vet ej vad jag hade första gången på första VUL. Vet bara att jag hade 15 stora på andra VUL och sen blev det 15 ägg. Denna senaste gång hade jag 5 stora på första VUL och några på väg. På andra VUL hade jag 7 stora och 3 lite mindre på gång. Och det blev 7 ägg.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?