• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

pp08 skrev 2010-11-10 13:27:44 följande:
    Tjohoo: Nu är jag ruvare x2!

Fick nämligen 2st tillbaka, 4celligt och 7 celligt (2dagars embryo). Det tredje delades inte fint och gick inte att frysa.
    ca 10% chans/risk på tvillingar, så borde vara mera för att i alla fall 1 fastnar!!!!
    Hurra o grattis här med Solig
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Inanna Li skrev 2010-11-10 12:39:04 följande:
    Jag blev skrapad igår eftermiddag. De sista resterna av graviditeten sögs ut under lokalbedövning. Det gjorde sjukt ont (värre än värsta mensvärk jag någonsin känt) så jag fick en stark värktablett och fick ligga kvar en halvtimme med värmedyna efteråt. Skönt att min sambo var med som tröst! Jag har haft lite ont sen dess men det har gått över med Alvedon. Jag blöder ganska måttligt. Det känns bra att vara hemma och vila upp sig efter en traumatisk upplevelse som denna. Vi kommer att försöka igen i januari. Innan dess går ju inte pga att kliniken har julstängt. Det är bara att invänta mens som ska komma om 4-6 veckor.
    Många varma kramar till dig Hjärta
    Kan inte föreställa mig hur tungt det måste vara, trots ljusglimten om nytt försök i januari.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Fjällsippan - Jag går på S:t Göran. Jag fyller 44 om lite drygt två månader

Jag skickade in mina gamla journaler från SOphiahemme, där jag gjorde en IVF där för 2,5 år sedan som resulterade i lillasyster efter ett lyckat FET.  Eftersom jag passerat den magiska 43-årsgränsen ville SH inte ta i mig med tång, men S:t Göran var positivt inställda till att kolla förutsättningarna.

Jag skickade in mina journaler + tog ett AMH prov som visade OK värden. Därefter kompletterade jag med sköldkörtelprover + VUL; sedan fick jag klartecken. Jag var alltså 43,5 i juni när jag fick OK. Har gjort en IVF i höst som resulterade i två fina embryon tillbaks, men tyvärr minus. Gör nu min andra IVF på S:T Göran och sprutar för 4:e dagen idag.

KRam o lycka till!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Fjällsippan skrev 2010-11-13 16:33:42 följande:
    Tack, ChippiChoppi, för svar. Fantastiskt att någon klinik ger oss "lite äldre" en chans. Väljer de den korta eller långa metoden på Dig? Vet du hur de tänker kring AMH, och vilket värde som de tycker är ok?

Igår var jag på middag hos en väninna som lyckades med IVF när hon var dryga 44. Hon hade då blivit nekad IVF i Sverige (vet inte vilka kliniker), så hon vände sig till utlandet och lyckades . Så idag spirar jag av hopp igen .  
    Nedre gräns för AMH är 0,7 enligt S:t Göran. Nu finns det ju två olika skalor (vi har haft uppe detta i tråden tidigare) och om du letar på Inanna68:s inlägg får du säkert upp info om detta.

De tittar på AMH-värdet och gör en slutbedömning tillsammans med VUL + ev "historik" (har du barn sedan tidigare? blev du lätt gravid? har du gjort IVF tidigare, med vilket resultat?). För min del var det en kombination av OK AMH (1,1) OK VUL (6 antrala folliklar) kombinerat med att jag bevisligen svarat bra på IVF tidigare.

Jag kör långa metoden. Huvudsakligen pga att jag gjorde det med lyckat resultat för 2,5 år sedan då jag fick min dotter. De vill inte ändra på ett "bevisat lyckat koncept" med hänvisning till att jag alltid skulle undra om resultatet hade blivit bättre med långa om de nu skulle ändra till korta
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    pp08 skrev 2010-11-13 16:43:28 följande:
    Lycka till med sprutandet ChippiChoppi. Hoppas du kan ansluta dig till ruvargänget snart.
    Tack! Ska ta nytt blodprov imorgon för att kolla E2- nivå. Därefter får jag besked om ev dosjustering + tid för VUL. Hoppas också det går bra
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Jag har också en bekants bekant som lyckats med IVF med egna ägg vid 46 års ålder! Hon bor i Sverige men gjorde IVF i England. Har ingen aning om hormonvärden o äggstocksreserver, bara att hon inte fick göra IVF i Sverige pga ålder. Även om hon med största sannolikhet hör till det berömda undantaget som bekräftar regeln, så är det väldigt roligt att höra talas om de som faktiskt lyckas till slut - trots hög ålder!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

turlid - jobbigt med skengraviditet/PMS-symptom. Vet precis hur det känns

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Fjällsippan skrev 2010-11-14 11:52:12 följande:
    ChippiChoppi: tack för svar - nu blir jag väldigt nyfiken på hur de kommer att ställa sig till min historik. Har okej AMH (1,7), men det tog ju en väldigt massa försök att få sonen (sammanlagt  10 ET/FET och 17 återförda fina embryon). Så jag har jättesvårt att bli gravid, och det finns ingen förklaring (diagnos oförklarlig barnlöshet). Ska ringa till St Göran imorgon. Ser att de kostar 1 000 kr / konsultation - behövdes det flera sådana möten för att "godkänna" dig?
    Nej, bara ett 1000kr-möte som inkluderade VUL:et på mig
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Fjällsippan - vilken tuff resa du gått igenom för att få sonen! Hoppas att S:t G är positiva trots allt. Vet ju bara hur de resonerade i mitt fall, Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    En fråga, ska man ta progresteron när man gör FET också? En annan fråga, hur många har du i frysen? Jag har tre, 2-, 5- och 6-dagars embryon i frysen.
    Jag tog inte progesteron efter FET, men det beror säkert på metod/klinik.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?