• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

linköping68: Hur dåligt Amh värde har du o hur tjock är du? Jag frågade om min övervikt som dock bara är ca 12 kg. Har ett BMI på 27,5 o läkaren sade att den övervikten spelar ingen roll för om jag ska lyckad eller ej med IVF. De tar emot kvinnor med ett BMI upp till 35 o över det då pratar vi ju fetma o då svarar man inte så bra på hormonerna sade han. Du har ju inte fyllt 43 om du är född 68, så de borde ju ta emot mig. Nej, samarbetsläkaren har jag inget för, för har hon en sådan helt annan uppfattning, så kan hon ju inte ha speciellt bra koll. Ring CvL. De verkar gärna ta emot oss gamlingar, iallafall om man har hyfsade värden o så. Nu är jag i och för sig "bara" 40.

• underverket 06

Påfågeln: Va tråkigt att ni inte kan försöka mer. Förstår er. Det är ju jättedyrt med alla försök. Vi har haft turen att mina föräldrar betalat dels tre- packen när vår son blev till. Det var 44000. Sedan nu syskonförsöken, ett IVF o ett FET, 32000. Nu ska vi göra ett nytt försök igen, 23500 o då ska vi låna av mina föräldrar o betala tillbaka 1000 i månaden. Blir det akutuellt med ytterligare IVF så gör vi likadant. Är öerhört tacksam för det, för hosta upp 23500 varje gång är mycket pengar. Har ni gjort 5 syskonförsök eller totalt 5 försök? Ni kan inte låna av någon o göra ett sista försök?

• underverket 06

Påfågeln: Glömde ju skriva att jag också tyckter det är konstigt att man inte kan få köpa 3- pack när man är över 38, trots goda värden. Att få köpa 3- pack tycker jag var pykologiskt bra, för man blev inte så stressad när man visste att man hade 3 försök på sig till skillnad mot när man köper ett i taget. Jag frågade faktisk aldrig nu i höstas om 3- pack när jag gjorde nytt IVF o fyllt 40. Det kanske man skulle ha gjort. Vet att någon i en tråd här fått köpa 3 - pack trots att hon var 40 fyllda. Kommer inte ihåg vilken klinik dock. På min klinik, CvL, har de tydligen ändrat reglera för 3- pack fr.o.m jan 2011. Såg att man bara får köpa 3- pack om man inte redan fått ett barn genom IVF. SÅ det hade varit kört för oss iallafall även om jag varit yngre, för nu har vi ju en son som blev till på andra IVf försöket.

• underverket 06

Fahlvik: Förstår att du räknar ner till vulet på mån. Hoppas allt ser bra ut därinne. Tror jag frågat dig tidigare, men frågar igen. Hur gammal är du? Har du fyllt 40 i år? Vilket syskonförsök var detta du lyckades på?

Chippichoppi: Grattis till ET. Hoppas nu du får ett + denna gången? Håller tummarna!

För oss blir det nästa IVF försök antingen spraystart i slutet av dec eller slutet av jan. Har i o för sig sagt till kliniken att vi kör i dec, men nu blir jag osäker om jag vill börja spraya mitt under julsemestern.

Idag fyller sonen 2 år. så vi har firat lite. Tyvärr skulle sambon på kurs just idag tills imorgon, så jag o sonen åkte till mina föräldrar o där sover vi över också. Ville inte sitta ensam på sonens födelsedag. Vi firar med släkt o vänner på sön. Sonen ska sova över hos mormor o morfar imorgon också, för då tänkte jag o sambon ha en kvälel o natt för oss själva. Ska bli skönt. Det är första gången han sover över hos mormor o morfar. Han har sovit en gång hos farmor dock. Undrar om man blir extra nojig när man fått kämpa för att få sitt barn. Jag vågade inte lämna bort sonen förrän han var 7-8 månader. En gång var min mamma barnvakt när han var 5 mån dock. Lämnat honom över natten gjorde vi inte förrän han var 1 år o 10 månader. Jag har inte velat tidigare. Detta var en lite utvikning från temat i tråden.

• underverket 06

VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK
    Underverket07, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.

Kan någen vänlig själ lägga in mig på listan. Jag vet att jag frågat massor av ggr hur man gör, men jag får inte till det (nu har jag dessutom helt glömt hur man gjort).

Idag ska vi fira vår 2- åring som fyllde år i torsdags. Släkt o vänner kommer. Tänk för 2 år sedan, då hade vi precis kommit hem från BB med en alldeles liten egen bebis. Vill så otroligt gärna uppleva den lyckan igen, Tänk att längtan efter ett andra barn kan vara så stort! Men jag är evigt tacksam för den underbare son vi har. Han är fantastisk.

pp08: Va tråkigt att det blev ett minus. Lider med dig! Det är ju ett lotteri tyvärr. Även om läkaren skulle säga att man hade 50% chans att lyckas betyder ju inte det att man lyckas efter 2 ggr. Matematiskt blir ju 2 ggr 50 = 100, men 50% chansen är ju lika stor varje försök tyvärr. Hoppas tjejen inte är alltför sjuk med sina vattkoppor.

• underverket 06

Turlid: Lycka till med FET:
    Evighetslängtan o ChippiChoppI: Hoppas ni får stora fina plus på mån.

Det blir korta metoden nästa gång för mig. Den läkare på kliniken jag o sambon var o pratade med i nov sade långa metoden men nu hade samarbetsläkaren här i Stockholm, som jag tagit prover hos nyligen sade korta metoden för det hade hon pratat med en annan läkare på kliniken om ,så nu blir det väl så. Kanske inte skadar att pröve den metoden. Någon som kört korta metoden? Man slipper ju sprayen iallafall o den får man ju bara huvudvärk av.

• underverket 06

Ett gott nytt år till er alla i förskott. Ikväll åker jag o sonen till mina föräldrars stuga i Härjdalen i firar nyår med mina föräldrar där. Hoppas på ett bra 2011 för oss alla. För tillfället är jag trött för min son på 2 år har fått för sig att han inte ska sova middag mer, trots att han inte orkar med det utan däckar i soffan vid 18.30. Helt omöjlig är han att söva mitt på dagen. Sysselsätta en intensiv 2- åring hela dgarna tar på krafterna, men nu ska jag ju inte klaga på det. Det är ju barn vi vill ha i den här tråden o har man väl fått en ska man väl inte klaga.

• underverket 06

Turlid70: Lycka till med Fet på tis.

Är deppig eftersom mensen kom igår. Varenda månad hoppas man ju att det ska funka på vanligt sätt, men icke, Nu räknade jag ut att vi gjort 16 försök sedan vi började med syskonförsök när sonen var 10 månader. I de 16 försöken är 1 FET o ett vanligt IVF inräknat också, så 14 vanliga försök alltså. Samtidigt känns det som jag knappt orkar med den underbara son jag har. För tillfället är han i värsta trotsåldern o vill aldrig somna på kvällarna, så någon egentid är det knappt tal om, så det är kanske inte så konstigt att jag känner så. Är väl trött helt enkelt av allting. Att hålla på att försöka få till ett syskon tär ju också på krafterna. Nu blir det nytt IVF snart för vår del. Det blir korta metoden o jag börjar spruta på nästa mens andra dag.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?