• Cathy

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina skrev 2012-06-08 23:33:24 följande:
    Ska försöka förklara mitt kanske lite tvära inlägg ovan. Har full PMS idag och känner hur tvetydigheterna sliter i mig. Cathy, du visade på studier om melatonin och kortison. Det finns fördelar med dessa preparat men många nackdelar med vad jag förstår. Varför skulle det vara mindre biverkningar med det än med DHEA? Det är bara det att vi alla här inne vill ju bli gravida och det finns ingen garanti för nåt. Det är så svårt att veta vad som är rätt i sammanhanget och jag känner mig ganska förtvivlad när det alltid finna något som uppkommer som ett orosmoment. Det är tillräckligt svårt som det är. Ibland tänker jag verkligen så att set bästa vore att bara ge upp och inte lägga till varken det ena pillret eller det andra. Jag ville iaf tro en stund att det fanns något som skulle hjälpa. Men känner mig nedslagen nu. Jag hade ett halmstrå kände jag. Det kanske är uppryckt nu. Jag trodde inte på något sätt att DHEA är ett mirakelpiller. Det är som ni säger säkert inte bra för alla. De som redan har mycket DHEA och bygger muskler vill ha mer och det är väl därför det klassas som dopingpreparat. Förtvivlan ligger i att aldrig få några riktiga hållpunkter att hålla sig till. Om DHEA skulle vara skadligt för vissa så borde vi ju alla av DR Samir fått ta blodprov först för att kolla våra nivåer. Hade se varit ok så skulle vi inte få Prasteron. Men inga prover tas! Jag vet inte om jag orkar kämpa mig blodig om allt.
    Anne, jag är så ledsen om du tog illa vid jag menade inte så! För tar du prasteron (och du med Lillan!) så ska ni tro på det förstås!! Jag ville säga att för rätt person så ger det säkert rätt resultat, som för Mamma Gås! Som Zinfandel nämnde tidigare så är dhea ett prohormon vilket betyder att från det bildas alla andra hormoner vilket kan betyda att man plötsligt har 'för mycket' att något, t ex då testosteron som i för hög grad kan vara skadligt för äggen. Så som du säger, rätt dos är viktig! Faktum är att de flesta av oss 'äldre' har lägre nivåer av Dhea för med åren sänks dhea nivån. Jag visste att det skulle vara svårt att få göra ett dhea test så jag köpte själv ett Scandlab test i höstas.

Jag håller tummarna för att dhea ska ge dig toppägg vännen! Stor kram Hjärta
  • Cathy
    MissBoring skrev 2012-06-09 17:51:11 följande:
    Bengalen, ännu en gång så säger läkarna olika! Tröttsamt. Men bra du har dina örter iaf
    känns det ändå inte braa att göra någon justering i behandlingen, eller va resultatet utan pergotime så pass bra att du hellre vill "safe:a"? Jag kommer inte ihåg vilket resultat det blev då...*skäms
    Linköping, jag kör menopur igen men korta metoden och 225 enheter. Känns både spännande och nervöst. Själv tycker jag ju menopur långa metoden gav hel ok resultat så det känns lite osäkert att byta till korta men men
    ni som vet så mycket, brular det skilja på antal ägg man får ut? Om man gör långa eller korta menar jag?
    undrar vad jag kan förvänta mig för skillnad?
    För de som har lägre AMH kan metoden spela roll (tror jag) men du verkar ha högt AMH eftersom du kör så låg dos menopur och då blir det nog ungefär lika många ägg med korta som med långa. För mig är största skillnaden mellan korta och långa den att med korta får jag alltid en stor blåsa som drar iväg som inte är bra förstås...Kram
  • Cathy
    Nu Syskon skrev 2012-06-09 18:25:43 följande:
    Intressant, för mig har det varit tvärt om, med den långa har jag fått en stor och ett antal mindre medan med korta har jag fått ungefär lika många blåsor totalt men fler alla jämna blåsor.
    Ja jätteintressant, jag trodde att 'alla' får jämnare med långa eftersom blåsorna då startar samtidigt? Men det kanske är så endast om man varit nedreglerad i några månader så att ingen av blåsorna har hunnit 'väljas' till en ledande blåsa? Intressant iaf, tänk så olika det kan vara. kram

Miss Boring; till mig sa dom nu på kliniken att den stora blåsan kan ha varit kvar från förra cykeln men jag var på VUL vid äl (för jag hade konstiga hugg i min ena äggstock som jag aldrig haft tidigare och det kan vara tecken på cysta förstår jag?)  och då fanns det inget där. Så nu efter flera korta metoder och alltid en jätteblåsa så tror jag att min kropp fungerar så att en av blåsorna växer till sig för mycket och suger åt sig all FSH Obestämd Min största var nu 27 vid sista VUL (3 dagar innan ÄP) och den var kvar vid ÄP. Och det var en 'vanlig' äggblåsa (ägg fanns det nog inte i den men ändå). Oroa dig inte, Svend vet vad han gör! kram
    Tuvalina skrev 2012-06-09 19:48:51 följande:
    Tack Cathy, jag vet ganska mycket om DHEA vid det här laget och är väldigt uppmärksam på min kropp hur den reagerar. Det låter mycket märkligt att DHEA, som Svend säger, skulle vara lika som klomifen??? Tack igen Cathy för din omtanke! Jag hade en skitdag igår!
    Jag tycker man ska köra med det som känns bra och som man själv tror på. Och som sagt, jag tror Prasteron är helt rätt för vissa! Så jag håller tummarna för ditt prasteron försök! kram {#emotions_dlg.flower}  
  • Cathy

Hej tjejer!
    Tänkte titta in och se hur ni har det Glad

linköping - jättetråkigt att ni inte kom till ET, vet hur det känns...Jag håller tummarna för nästa gång! kram {#emotions_dlg.flower}

Haha Zin, du är verkligen som ett upplagsverk.  

myran; håller tummarna att du får remiss, men det borde du få för de där proven är 'ganska' vanliga och de flesta såna man tar vid en mf-utredning.

Själv har jag gjort ett försök till och för första gången var alla äggen mogna (fler sprutdagar!) och alla befruktades med vanlig ivf. Och jag som inte trodde jag kunde få fina ägg Förvånad. Förutom fler sprutdagar tog jag Fertile i nästan 3 månader innan försöket. Det kan jag rekommendera!
    Nu har de små tyvärr inte fäst men kämpandet fortsätter! Stor kram på er alla och glad midsommar {#emotions_dlg.flower}

• Cathy
    Zinfandel skrev 2012-06-21 08:03:35 följande:
    Cathy: du är fantastisk, håll ut.... Drömmer Berätta gärna vad mannen din stoppat i sig eftersom det inte behövdes ICSi denna gång!
    Du är fantastisk du med Solig 
    Mannen har fortsatt med sina vitaminer, multi B, C, D, E och zink. Men kliniken sa att det var pga mina fina ägg som icsi inte behövdes.
  • Cathy
    MissBoring skrev 2012-06-21 09:42:01 följande:
    Chaty, tråkigt att försökte inte gick, men roligt med ett så mycket bätter resulat. Bådar ju gott inför nästa försök Glad

En fråga: Jag börjar väl snart närma mig äp, hur ställer man sig med massage då?? kan det påverka negativt?? sista dagen på jobbet inför semestern och massage tjejen är på plats... så kan jag hoppa upp på britsen eller skulle ni låta bli?
    Tack gumman {#emotions_dlg.flower} Även om jag är fruktansvärt ledsen över att dessa två embryon inte ville fästa så är jag så glad över att få ett så bra 'embryo' resultat. Äntligen. Massage borde funka men kanske bättre att inte ländryggen masseras? kram

tjorven; å, vilken pärs! Vad heter medicinen här i sverige? Är det samma sak som denna Gammnorm som man kanske kan få i Finland? http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=12946&i=OCTAPHARMA_GAMMANORM Eller är jag helt fel ute..? Stor styrkekram
  • Cathy

tjorven; eftersom det är samma substans så är det förmodligen då lika dyrt som här i Sverige men du kanske kan fråga (såg något nr lägst ner på sidan)...? Å, jag hoppas att det löser sig för dig Hjärta

• Cathy
    Cice skrev 2012-06-21 12:24:58 följande:
    Chaty, Lycka till  inför nästa försök . {#emotions_dlg.flower}
    Tack snälla {#emotions_dlg.flower}

tjorven; å skönt att höra att du lyckats fixa en omgång ivig {#emotions_dlg.flower}

GLAD MIDSOMMAR!
  • Cathy
    Vi 4 skrev 2012-06-21 22:59:12 följande:
    Cathy låter fint med hopp efter att ha fått bättre utdelning, men såklart jättetråkigt att de inte ville stanna!

Min hjärtklappning har avtagit, tog en paus en dag med DHEAt och har sedan ätit i två dagar till. Den finns kvar, men svagare. Mejlade läkare i New York på Human Reproduction Center som svarade att det var ytterst ovanligt med sådan biverkning med bara 25 mg, var även ovanligt vid 75 mg som de brukade använda i sina studier. Jag blev inte klokare på om det kunde vara farligt på något sätt, men funderar på om det annars kan vara någon tillsats i tabletten, ibland tillsätts väl tex efedrin i sådant som säljs som bantningspreparat, uppiggande osv och det kan ju ge hjärtklappning. men då borde någon aver andra som köpt på samma ställe kunnat känna av det tycker jag.
    Tack snälla {#emotions_dlg.flower} 
    Å, har du haft hjärtklappning? Om du inte tagit nåt annat nytt tillskott så är det förmodligen dhea som har nån substans som ger hjärtklappning. Är du i övrigt frisk så behöver du nog inte oroa dig men kanske bäst att trappa ner. Jag har läst att gynekologer i USA som ordinerar dhea oftast inte vill ordinera mer än 10mg eftersom de tror att det är tillräckligt (och högre dos kan ge biverkningar).

Fjällsippan; Å, jättebra att CFC vill VUL'a CD2-3! Det är precis så man ska göra för att kolla att allt är ok och att man inte har någon cysta (eller blåsa som förra cykeln) som kan strula till det. Jag hade det förmodligen nu  sist för jag hade en megablåsa (min klinik gjorde inte VUL innan sprutstart), det gick ju bra till slut men det blev onödig spänning. Lycka till i sänghalmen och med försöket!

KRAM KRAM
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?