• Cathy

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vi 4 skrev 2012-06-22 10:10:49 följande:
    Cathy, ja det har varit helt vansinnig hjärtklappning, det har slagit så jag inte kunnat tänka på annat och inte kunnat sova och jag har i korta  stunder fått dödsångest av det. Det kan inte vara bra för hjärtat att det pumpar så hårt. Ja, jag vill ändå eg. helst komma upp i 50 mg för att komma i närheten av studiedoserna (75mg) och för att verkligen känna att ha försökt ordentligt inför sista försöket, (tänker bara äta det 3-4 månader), men håller mig än så länge på 25mg, och har hoppat över några enstaka dagar för att kroppen ska vänja sig. Går inte hjärtklappningen bort så vågar jag nog inte fortsätta, men jag hoppas ännu på att vänja mig.

Ojdå, det där låter inte bra...DHEA är ett kraftfullt hormon som man ska vara lite försiktig med. Har du helt vansinnig hjärtklappning så skulle det kanske vara bättre att trappa ner/sluta helt. Hoppas dock du mår bättre när du läser det här, kram {#emotions_dlg.flower}

• Cathy

Anne, du kanske kan kontakta den här kliniken i USA och fråga om DHEA?
    http://www.centerforhumanreprod.com/premature_ovaries.html (längst ner på sidan skriver de om dhea).
    Jag tror alla påverkas så olika av dhea, och har man någon autoimmun sjukdom så kan man kanske känna av mer/fler biverkningar. Trappa ner om du inte mår bra, vänta inte tills kliniken öppnar igen. Styrkekram {#emotions_dlg.flower}

• Cathy

Vi 4; skönt att höra att du mår bättre. Blev faktiskt orolig för dig när du sa att du har rejäl hjärtklappning. Kliniken vill förstås inte ta ställning, gratis eller utan mer info..Hoppas det blir bättre! kram

tjorven; ja hihi svenska vården nekar till allt som inte är vetenskapligt bevisat och även om man gjort studier så är det inte nog för dem. Men jag är säker på att alla vi som kör med alternativa metoder kommer att påverka framtidens ivf behandlingar i Sverige, bara en tidsfråga.  

Angeliq; håller tummarna för dig och att inte blodet betyder nåt annat än en vanlig liten blödning som många får i början kram {#emotions_dlg.flower}

• Cathy

Miss Boring; grattis till fint resultat! {#emotions_dlg.flower}

Maryhe; roligt att se dig här! Tråkigt med datorn..

• Cathy
    Bengalen skrev 2012-07-12 10:18:31 följande:
    Det gick åt helvete vilket jag redan innan hade på känn!!! Rynkar på näsan
    Det fanns en äggblåsa på 20 mm och en liten på 8 mm. Fattar ni, 20 mm på cykeldag 7!!! Det är helt jävla sjukt. Svend ville inte avbryta så det blir äggplock på lördag. Jag ifrågasatte kvalitén på ett ägg som kan växa så snabbt men han sa bara att det kan vara hur fint som helst. Synd att jag inte tror det minsta på det.
    Fick en Orgalutran direkt på kliniken men jag har inga större förhoppningar om att ägget finns kvar på lördag när tempen redan idag låg på 37,09 grader.
    Jisses vilken tillväxt! Vid vårt senaste försök var min största blåsa 22 cykeldag 10 (sprutdag 9). Då sa den ena läkaren till mig att det inte är en 'normal' blåsa men den andra läkaren sa vid andra VUL att det är det. Det kan hända att du har en blåsa kvar från förra cykeln, gjorde de VUL innan du började med sprutorna? (på min klinik gör de inte VUL innan och jag tycker det är urdåligt!). Min jätteblåsa var kvar vid ÄP och då måste den har varit över ca 32..Håller tummarna!! kram
  • Cathy
    Bengalen skrev 2012-07-12 11:05:33 följande:
    Jovisst, detta är en ny blåsa. Gjorde VUL i lördags på cd 2 då var där tomt. Mina äggblåsor växer tydligen för stunden i rekordfart. Undrar om man kan ansöka om att vara med Guiness rekordbok? Obestämd
    Nu har jag i alla fall skrivit till CFC och frågat om en extra Orgalutran ikväll.
    Då gör dina blåsor som mina, växer i rekordfart och en suger upp all fsh Flört Jag tror inte du behöver oroa dig att den lossar, den får nog vara närmare 30 innan den lossar. Men extra orgalutran är en bra idé. kram
  • Cathy

snorpan; jag har aldrig tidigare haft svampinfektioner förrän nu i år. De kom och gick och till slut var jag så trött på dem att jag var tvungen att se över vad jag åt/drack och det var en massa socker i allt! jag har skippat allt socker och blivit av med svampen.  

missboring; Stor styrkekram till dig!  

mamman; Å så tråkigt! Gråter Stor styrkekram! 

• Cathy
    Tuvalina skrev 2012-07-17 00:48:49 följande:
    Hörrni alla kloka - jag börjar misstänka att det florerar ett felaktigt påstående lite här och där på FL. Ni får gärna hjälpa mig dementera det påståendet.

Påståendet är följande:  "att äggcellen som ligger i den primära follikeln som brister vid ÄL eller som plockas vid ÄP börjar mogna och utvecklas tre månader innan själva ÄL eller ÄP". Varifrån kommer det påståendet?

Jag tog fram min anatomibok sedan utbildningen och jag har sökt på nätet men kan inte hinna någonstans där detta påstående styrks... Någon med kunskap kring detta, får gärna svara!!
    Det stämmer nog det där. Äggcellerna börjar utvecklas ca 3 månader innan de plockas till 'antrala folliklar' av vilka (oftast) en blir en primär follikel som mognar och lossar. Därför vill de läkare som rekommenderar alternativa mediciner (t ex Fertile xx) att ta medicinerna i minst 3 månader. Och så finns de även de som tycker att man ska vänta med en behandling för att ägglossa de 'dåliga' äggen.   

callimero; spännande att du är igång igen! Håller tummarna för fina ägg!
  • Cathy
    Tuvalina skrev 2012-07-17 12:51:40 följande:
    Men Cathy, varför går det inte att läsa någonstans? Inte ens i min utförliga fysiologiska bok. Där allt står om mognad, follikelväxt osv osv men inget om just att det skulle ta tre månader!
    Minns inte sajterna jag läst det där men de flesta är amerikanska sajter. Här är en väldigt bra text om kvinnlig fertilitet, på s.3 mer om follikelutv.http://www.acudenver.com/_docs/ArticlesRL1.pdf  ''The (0.03mm) follicle is first chosen from the primordial pool to double in size (to about 0.06 mm) and become a primary follicle, about 150 days prior to ovulation. It reaches its secondary phase approximately 120 days before ovulation, when it again doubles insize. The follicle then cycles through the pre-antral and early antral phase and grows from about 0.12 mm to about 1.0 mm in approximately 65 days. It has quadrupled in size during this time, and has gone through many stages of proliferation.It is only during the last two to three weeks of its cycle through theovary that the follicle becomes dominant and responsive to FSH. 

Precis som du, Zinfandel, menade! {#emotions_dlg.flower}   

callimero; du har inte provat Fertilexx? Jag kan verkligen rekommendera den, har tagit den i ca 3 månader nu och mår mycket bättre. Glad  
  • Cathy
    Tuvalina skrev 2012-07-17 22:35:50 följande:
    Cathy! Tack för länken! Märkligt att det inte går att hitta på svenska sajter. Allt här i Sverige som har med reproduktionsbiologi att göra verkar vara hemlighetsmakeri. Mina läkare är också väldigt basala i sina förklaringar. De förstår inte hur mycket jag faktiskt kan och att de skulle kunna prata med mig på en mer avancerad nivå. Istället vill de att jag ska läsa mindre och inte ta reda på fakta. Det ät mycket frustrerande :-0 Cathy, hur är er plan inför kommande FET? Har du tagit reda på några immunologiska orsaker? Hur känner du inför nästa FET?
    Jag vet...mycket går inte att hitta på svenska sajter och läkarna vill att man vet så lite som möjligt men kunskap är makt och genom att läsa på har jag fått flera läkare till att prover haha  SkrattandeSå låt oss fortsätta med det! Flört Jag har besökt Dr D och väntar på USA provsvaren. Flört Efter många om men bestämde jag mig för att åka, är det inget konstigt i proven så vet jag det och är det så kan jag åtgärda det nu istället för efter fler misslyckade försök. Vi har tänkt köra FET i aug/sep. Vet inte hur det ska gå eftersom jag börjar på ett nytt jobb men ska försöka få det att fungera. Hur mår du..? Stor kram {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?