• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vet också att det är några i tråden här som testat Crash-IVF.

Men du Rita, varför tycker inte din akupunktör att du ska äta DHEA? Intressant att hon/han verkar ha en åsikt om det.

Svettas du hela cykeln menar du, eller är det bara vid vissa tillfällen? Östrogennivån ökar ju i och med att du äter DHEA så det kan ju påverka dig när den sjunker så svettas du nog mer än du är van vid.

• Tuvalina

Rita, det är ju det, att om vi hade tagit ett DHEA prov så hade vi fått se hur låg nivån är, för låg är den! Det blir den med åldern. Om det är jättelåg och går upp i takt med att vi äter DHEA så är det ju inte konstigt att det händer saker i kroppen. Att du svettas innan mens är ju inte konstigt alls. Det beror på hur hög din tempkurva blivit...

Kanske vänder det nu när du får ägglossning. Hur stor dos av DHEA äter du? Jag äter just nu 75 mg x 3.

Jag har endast en äggstock så att jag får få ägg är ganska naturligt. Men de tycker det är bra att det bildas i alla fall 3 - 4 folliklar vid varje stimulering, det ser de som något bra, men jag har också fått kort menscykel så att köra en Crash IVF kanske skulle vara det optimala... Förra gången var det ägg som inte mognade så framförallt borde de vara bättre på att göra UL oftare och det är ju CFC!

Inget att vänta på... jag fyller 42 i dec. Det är bara att köra på! Ingen tid att förlora.

• Tuvalina

Nu har jag fått svar från min läkare i Falun, och de tycker att vi kan köra crash IVF, men nu blir jag osäker ändå... Vi har ju ändå fått ut ett bra ägg varje gång. Är det någon som gjort Crash IVf och som vet vad det kan ha för neg effekter?

Bengalen, du har väl gjort Crash IVF?

• Tuvalina

Hemulen, jag tycker det låter positivt att du har åtta jämnstora blåsor! Jag tror det blir bra

Vi 4, självklart skrev jag fel. Jag äter absolut inte 75 x 3 utan 25 x 3, inget annat.

Tack för er feedback ang crash.

Anemon, vad hade de för argument för att testa crash på dig? Eller gjorde de det bara för att det var ditt förslag?

Jag skrev till kliniken och fick ett svar att Staffan testat crash tidigare med goda resultat. Jag undrar lite ibland om han bara säger ja till mig för att få tyst på mig? Nu känner jag mig osäker och rädd att förstöra. Jag vill så gärna prata med dem, får inte något lugnt och bra samtal. Första IVF:et fick vi ut fyra ägg (gonal-f) Tre blev befruktade men bara ett fortsatte dela sig. Andra IVF två ägg, men bara ett var något att ha. Tredje IVF var det tre ägg, varav två omogna. Vet inte om Prasterone haft något med det hela att göra faktiskt. Det enda det gjorde var att öka min östrogenhalt. Men vem vet, IVF 4 kanske blir bra om vi gör likadant?

Min panik inom mig och sorg kommer ikapp och jag känner bara att jag griper efter halmstrån och kanske följer läkarna med i min panik istället för att ge mig bra argument för och emot. Jag får ingen riktigt kontakt utan istället skriver jag mail till dem, eftersom det inte går bra när vi pratar i tel och när jag skickat mailen så går de till info IVF Falun och så får jag för mig att sköterskorna sitter och läser mailen och suckar över mig för att de anser jag har så mycket krav och att jag skriver till dem i ett kör då de vill att jag ringer istället.

Jag vill ju bara ha en dialog med dem om vad som kanske kan vara bra för mig att göra inte ett svar där de säger ja, bara för att bli av med mig :-0!!

Vad skulle jag göra utan er? Jag har f-n ingen att prata klokt med om detta!!

• Tuvalina

Tack för ditt svar anemon! Är det så att di har korta menscykler? Var det anledningen till att du föreslog Crash?

• Tuvalina

Anemon, kom på en till fråga. Hur är ditt FSH? Vad jag förstår så måste det vara normalt för att ha en chans med Crash IVF?

• Tuvalina
    Anemon skrev 2012-09-07 19:11:20 följande:
    Tuvalina, ja jag har lite kortare cykel 26 dagar. När det häller FSH så har jag aldrig fått testa det förrän precis nu i samband med att jag började ta Prasterone och då skulle ta om AMH provet. Varken IVF kliniken på St Göran eller Huddinge där jag gjorde landstingsförsök har tyckt det varit viktigt konstigt nog. Så nu väntar jag på provresultaten med blandade känslor.
    Åh, då förstår jag... förstår att du väntar på resultatet med blandade känslor. En cykel på 26 dagar är ju inte speciellt kort. Min cykel är på 25. Min läkare föreslog idag att vi ska vänta tills nästa mens och på dag 3 ta FSH värdet och se om det är normalt så köra Crash IVF på dag 21 osv... men nu vet jag inte om jag vill längre. Alternativet är att vi kör igång nästa mens som en vanlig kort metod istället... Hu... vad svårt det blev att bestämma sig. Hon vill att jag mailar henne för besked.
  • Tuvalina

Vattniga flytningar kan det vara Hemulen. Det händer så mycket i kroppen av hormonerna. Jag brukar få mycket ägglossningssekret under stimuleringen och det kan bli väldigt vattnigt på slutet och det kan bli tvärtom med, tjockare....

Nån äggblåsa som skulle spruckit och det kommer ut vätska tror jag är helt omöjligt, den vätskan försvinner nog ut i buken. Vätska i äggledaren... hm... väldigt osannolikt. Det är med största sannolikhet hormonerna som gör att du får vattniga flytningar. Hjärta

• Tuvalina

Och du Hemulen, om en äggblåsa gått sönder, hur skulle den vätskan kunna komma ut i livmodern och sen i slidan? Äggblåsan sitter ju inuti äggstocken... Nej, det är inte sannolikt alls... Kram!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?