• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mia69 skrev 2011-09-05 08:07:24 följande:
    Testade minus idag så min ruvning är nu avslutad. Väntar min mens imorgon kväll och känner att den är på gång. Nu tar jag nya tag med FET nr 2 med proggisar om ett par veckor. Nu håller jag tummarna för alla er andra som ruvar!!!
    Nej, Mia, beklagar verkligen minuset ! Att det ska vara så svårt! Bra med en ny FET redan i nästa cykel -  det är "bara" att ladda om. Stor kram.
  • Fjällsippan
    mamman0301 skrev 2011-09-05 08:12:26 följande:
    Tack, jag är fortfarande i chockGlad
    Jättegrattis mamman - vad härligt med graviditetschock !
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2011-09-04 21:24:02 följande:
    Tack för era svar ang tolkningen av Niels svar på CfC. Hm...

Vad jag förstår så påverkar prolaktin och fsh varandra så hans svar är lite klurigt. Sen hade jag väl hoppats att han skulle svara att om prolaktinet är förhöjt så kan det bli obalans i fsh värdet med. Jag hoppas att mitt FSH värde ska vara lägre än det visade sig på förra provtagningen. Jag har hört av många på FL med och några som hänger här i tråden att det är inte kört med ett förhöjt FSH. Men ville ändå höra lite om prolaktinet kan ha någon inverkan. Förstår inte hans svar måste jag erkänna eftersom jag har läst motsatsen.

Men tack ändå!!
    Enligt min läkare kan FSH-värdet vara väldigt hoppigt; och därmed osäkert (och jag har därför inte tagit det på en massvis år). Däremot så kan AMH-värdet vara intressant. Jag undrar om Svend i sitt svar talar om FSH generellt som stimuleringspreparat; och att FSH och prolaktinet inte styrs av samma preparat "inte reglereras av varandra". Har du fått bekräftat förhöjt prolaktin?
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-09-05 11:50:09 följande:
    Själv var jag hos gyn idag då jag blöder fram och tillbaka sedan den 25e efter inseminationen. Det fanns en follikel på 26 mm och slemhinnan var 5 mm, konstigt. När jag frågade om den stora blåsan kunde vara en cysta och orsaka blödandet fick jag ett snäsigt svar att det kunde vara en äggblåsa som var kvar sedan sist... men det var andra sidan de fanns på. Jaja, sa hon då, det är såhär det kan vara i din ålder och det får man räkna med. ?????
    Blev mer eller mindre utföst då hon var superstressad för att hon var 30 min sen innan jag fick komma in. Blir så förbaskat ledsen!  ALLT kan tydligen bortfärdas med åldern, och så upplever jag det varit sedan jag började i denna cirkus vid 39 år. Jag är oerhört bitter mot den dåliga vård och uppbackning jag fått.
    Beklagar verkligen det här "skitbemötandet" från gynekologen, han/hon verkar ju dessutom inte ha koll. Jag skulle gå på din linje och tro att det är en cysta, jag fick liknande konstigheter efter Pergotime (iofs många småcystor som låg kvar i en menscykel, sedan försvann de) och min läkare konstaterade att det inte var ett passande preparat för mig.  Jag önskar så att du kunde hitta en gynekolog som verkligen tog sig tid! Undra om Ludmila har någon att rekommendera i Stockholm? Kanske kan du ringa och rådfråga henne om din situation? Stor kram!
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-09-05 10:08:40 följande:
    Hjälp hörrni, vad tror ni?

Jag har sedan i fredags haft en rejäl molvärk i tjejmagen med hugg och stick mitt i. Och rejäl värk i ryggslutet. Igårkväll och natt var det rätt ordentligt. Och så i morse på RD10 så ser jag till min stora fasa en lite blodblandad flytning på pappret. Inte mycket men rött färskt blod och det kommer fortfarande lite...

Detta är min 8:e ruvning och jag har aldrig fått mens förrän RD14-16 med tonvikt på det senare.

- Är den mensen som är på G redan
    - har embryot/n fäst och blöder nu ut?
    - kan det vara för att jag äter trombyl som jag blöder lättare?
    - spottings

usch jag blir så orolig det kändes så otroligt positivt den här gången med superömma tutar och rejäl molvärk men nu vart det bara ledsamt...
    Spottings/mens på g ger väl sällan färskt blod, så det tror jag inte att det är. Jag håller tummarna stenhårt för att det händer STORA grejer i din livmoder; och att det stramar i slemhinnorna och att det därför kommer lite färskt blod.  Kram!
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-09-05 15:17:29 följande:
    Nej, jag har inte börjat än! Jag tänkte ta det om jag misslyckas med kommande FET inför en ny behandling.  men jag borde kanske ta det redan nu? I så fall måste jag nog beställa mer om det ska räcka. Hade tänkt ta vanlig Inofolic CD 1-5 och plusvarianten från dag 6 fram till ÄP: Eller ska man göra på annat sätt?
    Som jag har förstått det så råder man att ta Inofolic 3 månader innan IVF-behandling, men läste någonstans att den ger effekt redan efter ett par veckor. Eventuellt blir det inga fler IVF'er för vår del; men jag hoppas att Inofolicen kan hjälpa till även vid hemmaförsöken.

Vi är nog fler som behöver beställa mer Inofolic om någon månad eller så...eller?
  • Fjällsippan
    pralinen jessica skrev 2011-09-06 10:39:09 följande:
    Nyss hemkommen från VC där jag testade om jag hade baktriell vaginos...
    Jajjemen visst var det så!
    Skönt att få fixat det inför nästa försök! Fick till råga på allt urinvägsinfektion i fredags
    så nu äter jag medecin för det oxå! Men jäklar vad laddad jag e inför spraystart 12/9!!!
    Ha en fin dag tjejer!!!
    Oj då, vad bra att de upptäckte det innan behandlingen ! Men kan dom göra gynundersökning på din VC? Eller går det att testa med blodprov också?
  • Fjällsippan
    kalimero: okej, då misstänker jag att blödningen kan bero på p-pillret (Neovletta). Jag har stött på det här tidigare på FL och så här står det i FASS: 

Om du får oväntade blödningar

Vid användning av alla p-piller gäller att under de första månaderna kan det förekomma oregelbundna blödningar (genombrottsblödningar och stänkblödningar) mellan dina regelbundna bortfallsblödningar. Du kan behöva använda mensskydd, men fortsätt att ta tabletterna som vanligt. De oregelbundna blödningarna upphör vanligen så snart kroppen anpassat sig till p-pillren (normalt efter cirka tre behandlingscykler). Om de kvarstår efter detta, blir kraftigare eller återkommer skall du informera läkare/barnmorska.

Hur länge är det tänkt att du ska äta p-piller innan behandlingen? 

• Fjällsippan
    pralinen jessica skrev 2011-09-06 10:49:05 följande:
    Visst kan de göra gynundersökningar där oxå! Glad
    Wow, vad bra
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?