oceanney skrev 2011-09-14 11:35:40 följande:
Hej Fjällsippan!
100 IU Puregon dag 7-9, därefter enligt läkarens ordination. Ultraljud cykeldag 10 (oavsett om det infaller på en söndag eller helgdag). Blodprov (LH och östradiol) varje dag från och med dag 10. Ovitrelle 250 mg (ägglossningsspruta) efter läkares bedömning.
Doktorn sa att de alltid gör stimulerade FET. Vet dock ej varför (förutom att de naturligtvis måste anse att det är bättre givetvis).
Varför tar man Puregon? Äggen ska ju inte användas. Är det för att slemhinnan ska växa till sig?
Inom parentes kan jag nämna att varken ÄL-stickor eller gravstickor förekommer i franska IVF-sammanhang. Det är alltid blodprov. Jag är väldigt glad för det för jag har i princip aldrig haft utslag på en ÄL-sticka så jag vet inte hur jag skulle kunna göra FET till exempel.
Tack så hjärtligt för informationen
! Jag ska diskutera det här upplägget som förslag för min läkare på tisdag då jag har telefontid. Han har tidigare nämnt att man kan ta "lite" Puregon för att stötta kroppen och ägglossningen med hormoner även inför vid FET. Så jag förmodar att det är av samma skäl som man gör det i Frankrike, för att få en fin slemhinna och för att kroppen ska ha bra "hormonstuns".
Jag har noterat att man tar LH-prov under IVF/FET-stimulering både i Frankrike och Italien. Jag har aldrig hört talas om att man tar det i Sverige - någon som har erfarenhet av det här? Hur som helst är det något som jag ska fråga min läkare om också.