• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hönan skrev 2011-09-11 15:59:10 följande:
    Hej alla kämpare! Är nu på ruvdag 10 o fått spottings. Känns en mol/mens emellan äggstockarna (antar att livmodern håller till där i faggorna) så den kommer nog ikväll som den gjort förut :( Mest frustrerad över att man får vänta så länge t nästa gång... Då de först nu vet att jag behöver högre styrka kan man få göra korta metoden då? Nån som vet? Kram alla!
    Behov av högre styrka har egentligen ingenting med långa eller korta metoden att göra; däremot så kanske det är dags för dig att prova något nytt nu så du kan väl fråga om du får prova den korta? Stor kram igen!
  • Fjällsippan
    Boe skrev 2011-09-11 11:29:29 följande:
    Beklagar verkligen sykon!!! Tråkigt! Idag är det BIM men ingen mens ännu. Fortfarande minus på stickan. Förra gången plussade jag på RD1..-0 tror jag. Lite lite hopp finns det kvar! Känns dock som mensen är på väg. Vi får se...idag RD 7.
    Tjuvtestar du varje dag ? Hoppas innerligt att plusset dyker upp i dagarna!!!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-10 17:58:38 följande:Maryhe: Vid FET får man estradiol, dvs ett naturligt östrogen och en del får östrogenplåster. Eftersom det finns risk för proppbildning vid användandet så får du aspirin också. Jag har inte riktigt förstått varför man inte sätter in det vid et också här eftersom det funkar särskilt bra med gulkroppshormon och bygger upp slemhinnan. Fjällis eller Kalimero, nåt bra svar här..? 
    Maryhe skrev 2011-09-10 18:21:58 följande:
    Precis, det är estradiol tabletter som jag fått. Läkaren sa precis det du skrev. Om det nu är så är det ju konstigt att man inte gör så vid ET också i Sverige. Tar  2*2 mg estradiol per dag. Jag hade ju redan 100 mg aspirin utskrivet som jag fick börja med vid sprutstart eftersom jag redan har höjd propprisk, men det stod med som standard behandling efter ET. Vid hög missfallsrisk skriver de ut 5mg cortison per dag.
    Faun gav mig estradiol/östrogen (Progynon) vid ET-ruvningar. Dom hänvisade till att vid 40+ kan man ha generellt ha en lägre östrogennivå, så därför kan det vara bra med tillskott även under ruvningarna. Jag tog även Trombyl (75 mg), Fragminsprutor samt Prednisolon. Plussen uteblev dock. 
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2011-09-12 10:42:54 följande:
    Så djupt impad av att ni alla kan så mycket om allt kring IVF!!! Vad skulle man göra utan er?!
    Undrar också varför man inte ger alla 40+ extra östrogen för som sagt många av oss har ju en lägre nivå. Det kanske är en bra fråga att skicka till Svend på CFC!!!
    Intressant att höra hur Svend förhåller sig till det. Är han negativ så har jag Progynon här hemma som du kan få (Falun resonerar så här: "man vet inte hur mycket nytta det gör, men det gör i alla fall ingen skada")
  • Fjällsippan
    Snösport: förstår att det är svårt att sätta punkt när känslorna har varit så starka, men jag tycker ändå att det låter mycket klokt att avvisa din efterhängsna svikare! Och att satsa på ett bra långsiktigt jobb i Stockholm; att vara bland de 3 sista är ju jättebra - hoppas att du får ett positivt besked i veckan! Med mig är allt "som vanligt", tragglar på med hemmaförsöken, och försöker samla ork och hopp till en FET. 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-12 07:57:36 följande:
    Ludmila tar BV (Gardnerella & anaeroba bakt), ureaplasma & mycoplasma, GBS, candida, gonokocker & gömd klamydia.

Behandlingen omfattar Doxyferm, Flagyl, Dalacin & Canesten. Därefter Ovesterin & Lactal. 

Kul att det är fler på gång med försök i tråden nu! Skrattande 
    Zinfandel: vet du om alla ovannämnda "åkommor" detekteras via mikroskop? Ludmila skickade inte iväg några prover för odling, och nu är jag nyfiken på om allt kan upptäckas med blotta ögat genom att kika i ett mikroskop?
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-12 14:22:48 följande:
    Som jag har förstått det så måste vissa skickas iväg för odling men det är möjligt att man kan se alla i mikro.

Nu kollar jag tillbaks på mina:
    Gardnerella & anaeroba: genitalodling
    Klamydia & mycoplasma: urin & genital i mikroskop
    Gonokocker: odling

En del odlingar alltså men man kanske kan se det redan i mikroskop! Jag tror faktiskt att dels så vet Ludmila vad hon ska titta efter, dels så vet hon att den kuren hon sätter in dödar allt Drömmer, så hon behöver ju inte bevis på allt... Och det gör hon rätt i!
    Hehe, jovisst dödar Ludmilas kur allt! Varför jag frågar om detaljer nu är för att jag har bokat in ett gynbesök imorgon här i Stockholm för att dubbelkolla att bakterierna har hållit sig borta sedan Ludmila-kuren. Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp besöket för att få en gedigen kontroll; och jag är redan förberedd på ett dåligt bemötande. Hoppas att jag blir positivt överraskad!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-12 14:22:48 följande:
    Som jag har förstått det så måste vissa skickas iväg för odling men det är möjligt att man kan se alla i mikro.

Nu kollar jag tillbaks på mina:
    Gardnerella & anaeroba: genitalodling
    Klamydia & mycoplasma: urin & genital i mikroskop
    Gonokocker: odling

En del odlingar alltså men man kanske kan se det redan i mikroskop! Jag tror faktiskt att dels så vet Ludmila vad hon ska titta efter, dels så vet hon att den kuren hon sätter in dödar allt Drömmer, så hon behöver ju inte bevis på allt... Och det gör hon rätt i!
    Glömde skriva tack för infon !
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-12 14:37:33 följande:
    Ja, min gyn ville ju inte göra allt på bästa sätt så jag "utnyttjade" en kontakt på sjukhuset som skickade proverna till labbet på klinisk mikrobiologi. Det kan nog vara fördelaktigt att uppsöka en gyn som finns i närheten av ett lab. Jag valde ändå att skramla ihop till kuren oavsett vad proverna visade, det kan ju inte göra illa, bara bättre. Idag är jag totalt luktfri! Inte för jag luktade överdrivet tidigare Flört men visst har kuren haft effekt!
    Jag var också helt luktfri, ett tag....men nu förnimmar jag lukt igen. Har du kört Ludmilas efterbehandling också?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?