• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe skrev 2011-07-12 11:27:42 följande:
    Nån som hört talas om "babyklister" som säljs i Danmark? Blev nyfiken efter att ha läst om det i en blogg....

Detta har jag hört talats om, men har aldrig varit riktigt intresserad. Kanske är något ändå

http://helsehelse.dk/shop/fructus-femina-populaert-6602p.html
  • turlid70
    callimero skrev 2011-07-12 10:28:40 följande:
    Jag tänkte ta Progesteron men fick rådet av den gyn jag träffat på Mama Mia som delvis jobbar i Danmark att vänta några dagar så att simmare och ägg fick träffas ostört. Däremot har jag Pregnyl över som jag blev ordinerad efter förra ET så jag tog en igår. Funderar på om jag ska ta Fragmin eller Trombyl också. Har även Prednisolon kvar.

Hoppas ni får finfina siffror nu nästa vecka turlid!
    Tack!

Det kanske är klokt att vänta några dagar med progresteronet, fast jag har inte hört att det ska vara skadlgt på något sätt. Jag fick ju ingen trombyl av läkaren, men tar själv 1/4 albyl minor varje dag och ska fortsätta med det ett tag till.
  • turlid70

Sushikatten, kul att se dig här igen! Förstår att man behöver en paus från allt det här, hoppas dock att du samlar kraft och ger det en chans till. Vill inte säga det egentligen, men tiden går ju Skäms

• turlid70
    Maryhe skrev 2011-07-12 18:50:57 följande:
    Japp det var detta klister jag läst om. Droppar som man späder i vatten. Funderade på att prova, men så blir jag lite feg. Vet inte vad jag ska tro. Bloggen jag läste var väldigt positiv,det var månader sen o nu hittar jag den inte.grrr   
    Låter hur lovande som helst ju när man läser på hemsidan, men som vanlig har våra svenska IVF lärarna aldrig hört talats om. Ni som går i Danmark, hur är det där då, rekommenderas verkligen dessa droppar av läkarna där? Själv hade jag inte kommit dit än för att beställa dem, men det skulle jag kanske ha gjort om jag inte trodde på ananas med stjälken så mycket Skrattande.
  • turlid70
    AnnaLinn skrev 2011-07-12 19:32:44 följande:
    Turlid: Kul att få besöka barnmorskan! Ett steg närmre målet :) Jo, tack, är nu på ruvardag 12 och känner fortfarande inget speciellt... väldigt ogravid!! Kändes så även förra gången...
    Tack, alltid roligt när det händer något. TD närmar sig för dig och jag håller tummarna så hårt jag bara kan.
  • turlid70

Vilken superbehandling Maryhe. Det är precis som du säger, man tror att Sverige är bäst på allt och vi har ju förutsättningar att vara det, men vad besviken och ledsen man blir att den bilden inte stämmer. Hoppas det går kanon för er med behandlingen, skönt att veta också att dem vill och vågar gå kring sina regler för er skull. Vad kostar behandlingen i Italien förresten?

Intressant med ananasen, den verkar faktiskt blodförtunnande också och därför ska man inte ta den tillsammans med mediciner för det, antagligen kan det bli för mycket av det goda. Jag åt iaf upp 1,5 ananaser på 5 dagar efter ET (enligt tipset) och tog samtidigt 1/4 Albyl minor (som blir lite mindre än 1 Trombyl). Vilken tur att det lilla embryot fäste och inte rensades bort istället.

• turlid70
    Nu Syskon skrev 2011-07-13 21:33:11 följande:
    Jaha där ser man. När vi bytte från Sophia till St Görans så tyckte jag det var så få kontroller med blodprov på dag 6 och VUL dag 8 på St G. (Vilket brukar bli lite hastigt för mig då jag har plock på dag 10-11). Vi bytte för att det blev mycket billigare. Nu såg jag att priserna är samma på båda klinikerna och tydligen får man ungefär samma för pengarna också då. Jag har tänkt tanken att byta tillbaks, men då finns det ingen anledning till det.
    Byt till CvL i Uppsala, det är 30% billigare där än på Sophia hemmet och de är super trevliga. Visst charmades vi av doktorerna på Sophia hemmet också då vi gjorde vår utredning där, men jag är glad att vi inte valde dem. Har hört en del negativa kommentarer om dem, dessutom bor vi i Norrtälje så att det spelade ingen roll vart vi åker, lika lång till båda, men trevligare och lugnare i Uppsala faktiskt. Du behöver åka ditt bara 2 gånger förresten, på ÄP och ET, sen sköts alla kontroller av din hemmaläkare om du så vill. Nackdelen på CvL är att bara de bästa embryon tas till vara om ni får månda, resten kasseras och inga odlas vidare tyvärr. För oss kasserade de 7 st embryon och vi hade 10 befrultade av 14 ägg, det var surt. Men de har öppet alla dagar i veckan, vilket var det bästa, ingen stress att producera ägg till en viss dag.

När vi gick på KS lämnade jag blodprov på dag 5 och gjorde VUL på dag 8, då bestämdes ett till VUL som blev på dag 12 och sen ÄL spruta samma dag. På CvL gör de generelt bara ett VUL på dag 7 eller 8 och tar blodprov samma dag. Jag visste ju sedan innan att mina äggblåsor utvecklades lite sakta och krävde ett VUL till för att optimera dagen för ÄP. Det fick jag, dem lyssnade på mig och bokade ett extra VUL och jag fick även lämna blodprov en gång till. Efter diskussion med läkare bestämdes ÄP en dag senare än på KS, vilket tror jag var avgörande för äggkvalite.
  • turlid70
    callimero skrev 2011-07-14 09:43:15 följande:
    Maryhe - oerhört intressant om PICSI! Jag har fårgat flera gånger hur de vet att just den spermie de väljer ut är bra i kromosomuppsättning etc. Fått svaret att bara det blir befruktning så har spermien gjort sitt.
    Håller med. Har också alltid undrat hur dem väljer spermie som är bäst för ICSI. Ja, svenska doktorer har mycket att lära sig helt enkelt.
  • turlid70
    Maryhe skrev 2011-07-14 09:47:17 följande:
    För övrigt funkar ju inget i Italien som det ska, krångel och korruption....
    Även vi är kriminella i Italien Skäms. Vi åkte på böter på Sardinien som vi inte visste något om. Ett år senare fick vi ett brev med krav att betala 200 euro till någon firma (typ inkaso) där. Vi blev jätte förvånade, men betalade inte, sen kom det ett brev från Italienska polisen att vi skulle betala eller skicka en överklagelse till domstol. Vi skrev en överklagelse, då vi inte visste vad vi gjorde för fel och inga bevis fick vi se heller. Domstolen bestämde till vår nackdel som vi blev informerade av samma firma som först och vi skulle betala dubbelt. Vi fattade nada och läste på om ländernas sammarbete att driva in böter. Italien fanns inte med bland länder i Europa som skrivit på detta sammarbete så vi struntade att betala helt enkelt. Vi har inte hört något nytt på 8-9 månader nu, men vi är tydligen dömda i domstol där, vilket ställer säkert till om vi skulle åka till Italien igen, men det lär dröja.
  • turlid70
    Maryhe skrev 2011-07-14 10:47:59 följande:
    Hmja, det där är vardagsmat tyvärr..
    Problemet är att de har sina autovelox eller tutor som mäter hastighet. Jag har fått böter på 160 euro när jag passerade Pisa på motorvägen. Problemet är att det går så långsamt, bötern kom ca 4-5 månader efter fortkörningstillfället. Man har rätt att få se fotot. Jag bad inte om det då jag vet att jag den aktuella dagen körde ner till Grosseto och mycket troligt hade blyfot...
    I vårt fall handlade det om att vi körde på någon förbjuden gata i Algero. Vi såg dock inget förbud någonstans, generelt är det dåligt med skyltar i Italien måste jag säga, men bilden måste ha tagits ändå, vi fick dock inte se den.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?