• Peecock

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Sofie22 skrev 2011-03-04 14:45:18 följande:
    Ja fast de har byggt ut i ystad me. så neonetal o så finns nu.
    Så de flesta läkare finns även i ystad nu =)
    aha vad bra!! Tänkte vi skulle spana in även ystad om det är fullt överallt  när det är dags...så man vet vart man ska köra :)
  • Peecock
    Hanna1983 skrev 2011-03-05 09:33:06 följande:
    Jag har hört mycket gott om Malmö, så vi kommer att välja att föda här om det finns plats. En fördel med Lund jämfört med Malmö skulle väl vara att mannen alltid får stanna över natten i Lund (om man inte ligger kvar på förlossningsavdelningen förstås). I Malmö är platserna för männen begränsade. Men jag hoppas att man kan åka hem ganska fort efter ändå. Ystad har jag också hört mycket gott om, men jag tror inte att jag känner för en sån lång bilresa när det väl är aktuellt!

Jag håller på att tvätta bebiskläderna i de minsta storlekarna nu. Helt ofattbart att man ska få en bebis som ska få plats i dessa små kläder!! Vet ni om man behöver tvättta fleeceoveraller och filtar också? Eller täcken och kuddar (lakanen kommer jag givetvis att tvätta)? 

Jag hoppas att där finns plats i Malmö när det är dags!!

Vi har också börjat tvätta. Nu har vi bara köpt i strl 50-56 ...och ngt 62. Vi tvättar ALLT ! Inkl filtar,täcken och kuddar...allt som går att tvätta tvättas :)
    Om det är nödvändigt vet jag inte, men jag har frågat när jag har köpt grejerna och alla har sagt att det ska tvättas, så jag tvättar :)
    Mamma hjälper mig och sy lite påslakan till vagntäcket så hon tvättar också lite tyg hemma. Galet så mkt billigare det blir med påslakan om man köper eget tyg och känner ngn som kan sy ! :)
  • Peecock

Sovande ja...åhhhh vad jag längtar tills jag får ligga på mage igen! Detta sovande på sidan dödar mina höfter...vaknar på nätterna av att det värker  i dem .

• Peecock

På tal om skor...jag ska nog köpa ett par easytones till vårens alla prommenader :)

• Peecock

Jag använder också stödstrumpor och de hjälper mycket !
    Nej...sexig...det har jag inte känt mig på ett tag. Jag hade dock nöjt mig om jag kände mig fin, men inte det heller. Men det är inget lite prommenader inte kommer att lösa sen...

• Peecock

Jag saknar min gamla kropp helt klart...jag är inte den som njutit av att bli stor , jag må låta tråkig men så är det!
    Men jag vantrivs inte heller...det kommer ngt fint till oss snart ! :)

• Peecock

Haha det är super-overkligt ! Förstår det inte alls hoppas det är normalt så man inte får jättechocken allan sen :)

Jag tror att jag har förvärkar, jag känner absolut ingenting mer än att magen blir hård som en boll. Är det förvärkar? Men jag känner inte att det drar ihop sig eller någonting. Jag får sånna där flera gånger om dagen, ibland flera på raken.. Är det också ok? Långt tills nästa BM besök...ni kanske vet? Och ibland när jag ställer mig upp...typ när vi käkat middag hemma el ngt så trycker det på bakåt liksom...märklig känsla...

Jag såg En unge i minuten igår ! Bra program! Jag har sett den brittiska versionen också men den här är klart bättre. Det känns alltid lite närmre när det är från ett svenskt sjukhus. Det såg iaf roligt ut att vara barnmorska...det såg mest ut som de satt i grupp och skrattade åt olika saker. Var lite nyttigt att se hur ett akutsnitt kan gå till. Ush..hoppas verkligen inte att det händer......
    Jag rös till lite också när den andra kvinnan kapitulerade lite och sa att hon inte orkade mer.....
    Tappa kontrollen och få panik där är väl det värsta jag kan tänka mig ska hända.

• Peecock

Tack Cathie för svaret !! Jag tror min sambo blir mer orolig över det än jag. Helt otroligt att det inte kan göra ett dugg ont . Det bara blir hårt liksom! Övning övning...

Låter sådär att ha tentor och examens arbete hängandes över sig nu, jag är inte avundsjuk ! Jag börjar t o m vackla lite kring mitt hemgångsdatum. Kanske blir en vecka tidigare ändå....

• Peecock
    Smilla skrev 2011-03-08 14:29:40 följande:
    Måste kännas lite stressande att ha tentor och annat plugg kvar. Tänk om bebisen känner för att titta ut tidigt. Men det ska säkert gå bra!

Jag har sammandragningar flera gånger per dag och det ska enligt min BM inte vara någon fara. För det mesta gör det inte ont men nu har det börjat komma som en molande liten känsla lite då och då.

Imorn får vi veta om det blir vändningsförsök på bebisen eller hur vi ska göra. Det känns inte som om han har vänt sig rätt. Jag har fortfarande hans huvud under höger revben. Nu är det ju sista chansen att försöka vända på dem så antingen blir det i slutet av denna veckan eller början på nästa. Känner mig dock lite osäker på om jag vill genomföra ett vändningsförsök pga risker m.m. Vi får prata med BM mer noggrannt om det. Just nu försöker jag vänja mig vid att det kanske blir kejsarsnitt. Bara så att jag inte blir besviken sen.
    Ja, jag har också en molande känsla ! För det mesta bak i ryggen....är det också förvärkar?  Vet dock inte om det brukar komma samtidigt som kulan hårdnar....får kanske känna efter bättre!

Fastnar dem med huvudet under revbenen ? är det därför han inte vänder sig?
    Eller han behagar bara inte att vända sig?  Vad finns det för risker med vändningsförsök? 
  • Peecock

På tal om tidig/sen avnavling på sjukhuset

Det är inte bara mamman som utsätts för blodförlust p.g.a. förlossningsvårdens överdrivna "stjälpsamhet", utan även barnet. Vid tidig avnavling blir ca 30-50% av barnets blod kvar i moderkakan. Men Moder naturs visa plan var att moderkakan skulle fortsätta att försörja barnet med syre under de första ca 3-5 minuterna efter födseln, samtidigt som det resterande blodet i moderkakan pulserar över till barnet,  medan lungorna gör sig redo att överta andningen. Och i det här blodet, som barnet alltså förlorar vid tidig avnavling,  finns stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar. Bl.a. cancerbekämpande t-celler och dopaminproducerande celler. Dopamin-producerande celler  är något som bl.a. personer med ADHD saknar. Så, här har vi kanske förklaringen till att ADHD, Autism m.m. ökar lavinartat nu sedan avnavlingen sker tidigare än någonsin, eftersom navelsträngsblod blivit så högst intressant inom stamcellsforskningen."

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö