• Peecock

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hanna1983 skrev 2011-03-09 20:44:04 följande:
    Jag är också helt fast i tv-serier om förlossningar. Men fy så lättrörd man är som gravid! Jag längtar verkligen efter förlossningen och lilla bebisen nu! När det gäller förlossningen så vet man ju att det ska göra jäkligt ont men samtidigt går det inte att föreställa sig hur det ska kännas, så jag känner mig inte rädd. Kan tänka mig att det blir värre inför andra förlossningen (om man nu kommer att få ett barn till) för då vet man lite mer vad det handlar om. För er som gillar att se på förlossningar på tv så kan jag även tipsa om det norska programmet Jordmödrene som finns på www.nrk.no/nett-tv/klipp/697636/. Lite jobbigt med norskan bara, men man kan ju alltid titta på "bilderna". :)

Smilla, vad skönt att skämma bort sig med behandlingar! Själv har jag bokat in tid för vaxning av ben och bikinilinje (det är ju så svårt att nå själv nuförtiden!! :)) men jag tror inte att det kommer att bli en särskilt njutsam behandling. :) Borde kanske boka in lite massage också.

Sju arbetsdagar kvar innan föräldraledigheten! Jag ser verkligen fram emot att få lite tid att "boa" här hemma. Det känns som att man inte hinner eller orkar någonting nu i veckorna. Sen ska det bli himla skönt att kunna sova middag också. Vår föräldrautbildning kör igång i morgon. Hoppas att man träffar lite trevliga mammor (och pappor) som man kan tänka sig att träffa mer sen under föräldraledigheten!   
    Jasså, en till som har svårt att nå :) Eller det har alla kanske...det är bara det att man inte pratar om det!? :) Jag har aldrig vaxat bikinilinje, hur går det till? Man lägger sig på en bräda och sen.....? hur nuude är man? :)
    Vart gör du detta?
  • Peecock
    Smilla skrev 2011-03-10 11:07:31 följande:

Vad jobbigt att vara sjuk nu när man är så stor. Jag tyckte det var tillräckligt jobbigt med lunginflammation i julas. Det var verkligen ingen höjdare. Hoppas det blir bättre snart!

Jag hade också "mensvärk" i nedre delen av magen under de tidiga morgontimmarna idag. Sov nästan ingenting mellan typ 3 och 5. Försökte dock påminna mig själv i halvsömnen att "rörelse" är bra och lindrar. Så jag gjorde lite höftrörelser (ritade 8:or med höfterna) och då kändes det bättre faktiskt. 

YeahCarro: Jag funderade också på att vaxa bikinilijen lite. Inte så kul att mannen får hjälpa en med det man inte ser  =)  Vaxning kan man ju göra på de flesta skönhetssalonger och det är inget konstigt alls. Du får ta av dig på underkroppen men de lägger alltid en handduk över dig så du behöver inte ligga och "blotta" dig  =)  Ett tips är Gilda-skolan på Gustav Adolfs torg. Bra priser eftersom det är elever som "tränar". De är dock väldigt duktiga och trevliga. Har själv bokat in en fotbehandling där nu. 

Jag passar på med alla möjliga skönhetsbehandlingar nu innan bebisen kommer för sedan antar jag att det inte blir av på ett tag  =) 

Nu tror jag faktiskt att bebisen lagt sig rätt. Igår kväll när jag låg och läste (på sidan) så var det som en stor jordbävning i magen! Den verkligen skakade och svängde och hoppade. Och sedan var det som om han lade sig till rätta därinne =)  Så skönt det skulle vara om så var fallet!  

Jag har inte känt någon djup mensvärk, mer övergående lätt dov värk... men jag ligger ju lite back med min bf 28/4 så det kanske kommer?!

Nej jag låter nog hellre ett proffs fixa med bikinilinjen :) Bra tips där med skolan.....jag ska kolla upp !

Det låter onekligen som om din bebis lagt sig på rätt håll. Precis sådär kände jag också ett tillfälle...det var som om hela magen svängde sig 180 grader...mycket märklig känsla! och nu känner jag små puffar under tuttarna och även lite kraffs och buffar mot "utgången"

Idag har jag fått massage....herregud så skönt !!! Vi har en massage tjej som kommer till jobbet 1 ggn i månaden. Känner mig helt avslappnad! Hemma ligger det även en helkropps-massage presentkort. Hoppas kunna använda den ngn gång efter förlossnigen..
  • Peecock
    Misswiren skrev 2011-03-09 21:42:00 följande:
    Gokväll alla.

Spännande o läsa om det här med avnavling. Jag hade ingen aning om att ens ordet existerade. Nu är jag påläst och givetvis får de bli senare avnavling. Pojken min ska ha bästa förutsättningar.

Var hos bm igår. Alla värdena va bra och han låg fortfarande med huvudet neråt. Gått upp 6 hekto på 1 månad. Lät inte bra, men inte dåligt heller. Sålänge jag äter, så är de ingen fara.

Idag var vi på ultraljud. Så underbart att se pojken igen. Han låg 4% över och väger nu ca 2045 gram. Beräknas väga 3600 gram. Lagom och bra Fick söta ansiktbilder, även om vissa ser läskiga ut, haha.
    Såg ansiktet i profil och älsklingen räckte ut sin lilla tunga. Jag skrattade till och sa -det där vattnet kan inte va gott. Då svara barnmorskan -efter att förlöst barn i 40 år så har jag fått det mesta både på och i mig, vattnet är rätt salt!
    Haha, tyckte de va så gjutet sagt, men uhe va äckligt :-P
    här är jättetråden allan om avnavling, många som tar detta väldigt seriöst . Jag har läst en del om det nu och också bestämt mig för att begära sen avnavling www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html 
  • Peecock

Men blää...nu får jag sluta läsa om förlossningar...man blir ju deprimerad!!  Först avnavlingen...sen läste jag om EDA som jag varit så positiv innan. (jag är inte modig när det gäller smärta) Men med EDA kommer ofta värkstimulernade dropp som man kunde få väldigt kraftiga värkar av, som i sin tur kan leda till att den lilla kan få syrebrist p.g.a allt för kraftiga och täta värkar. Syrebrist = hjärnskador...

Var inte speciellt nervös innan..men är det nu...

• Peecock

Avnavlingen var ganska intressant att läsa om . Men EDA grejen...den gjorde mig vettskrämd...

Aja... det går väl över...

• Peecock

Mja..jag får se hur jag ställer mig till EDA efter nästa BM besök....har lite frågor till henne som jag hoppas hon kan svara på. Hade varit skönt att få lov att vara "smärtfri"...men inte om det innebär ökad risk för syrebrist och sånna grejer

• Peecock

Har inte så mkt med edan att göra som med det här droppet man får om det stannar av....vilket det ju ofta gör.
    Det droppet skulle göra tydligen göra så man får väldigt täta starka värkar...som kunde ge syrebrist till bebisen.
    Men ...det har säkert fötts massa barn med EDA som inte blivit skadade av det tilltagande värkarbetet.

Nu har jag läst lite FÖR mycket så jag känner mig inte särskilt objektiv för tillfället, det kommer säkert tillbaks ...hoppas jag :)

• Peecock

Så ja , bättre idag ! Åkte hem och pratade igenom det med mannen. När jag läser för mycket så blir det lite överdrivet och akut i mitt huvud. Igår hade jag läst så mycket att jag kände att jag inte kunde ta EDA eftersom jag då ökade risken för att barnet skulle få syrebrist och få cp skada. Så jag kände att jag inte kunde ta EDA ens om jag ville.. läskig känsla om man nu har så jäkla ont och inte vågar ta EDA. Ja...svårt att förklara! Det känns iaf muchos bättros idag ! !!

Jag vet inte vad för sorts smärtlindring jag kommer ta, det vet jag när jag ligger där. Och behöver jag EDA, så tar jag det. Men jag önskar och hoppas på att kunna röra mig mycket ...att  lustgasen hjälper och att det går hyffsat fort. Hoppas på det bästa så blir det säkert bra!!

• Peecock
    Smilla skrev 2011-03-11 09:36:08 följande:
    När det gäller smärtlindring förlitar jag mig helt på personalen. Vi har läst på ordentligt om alla olika smärtlindringar (både medicinska och icke-medicinska) så att vi vet precis alla för- och nackdelar med allt. Dock vet jag ju att barnmorskorna aldrig skulle rekommendera något till oss som de trodde skulle vara farligt eller inte vara till någon hjälp för mig. Så om barnmorskan känner att jag behöver EDA så kommer jag nog tacka ja till det. De har ju så mycker mer erfarenhet av hur mycket de tror att man kan orka med och ungefär hur långt det är kvar av förlossningen.

Jag tror att jag hade kunnat klara av förlossningen bättre om man bara kunde säga exakt hur lång tid det är kvar. Om de sa till mig att nu är det "bara" 6 timmar kvar och sedan är det över osv. Då kunde man räkna ner och på något vis ändå stå ut. Men att ligga/sitta där helt ovetandes om det är 2, 10 eller 30 timmar till känns alldeles olidligt.

Idag har vår kommande lilla bebis eventuellt namnsdag..... 

Jasså , blir det Edvin eller Egon? :)

Tänkte jag skulle kolla igenom namn boken vi har ikväll ! Vi har inget klockrent ..

• Peecock

Jag tänkte vara ledig till sep 2012 så det blir väl 1 år och 5 månader. Så känner jag nu iaf ! Härligt med två lediga somrar. Min sambo ska också vara ledig men vi vet inte hur han ska vara ledig. Hetaste alternativet just nu för honom är att gå ner i arbetstid istället för att vara hemma full tid. Jag tänkte jobba heltid när jag kommer tillbaks.

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö