• Peecock

BF våren 2011 i närheten av Malmö

tillägg: Jag köper ammandet varannan timme om hon släppte och var glad och nöjd som hon alltid är på morgonen...då verkar hon hamna i någon slags mat-koma. Varför blir hon så ledsen efter amningen hela dagen?

• Peecock

Signe börjar bli kvälls-kinkig redan 16:30 och efter 2-3 tim skrik somnar hon av utmattning. Tutte vill hon inte ha, ligga i vagnen el sängen vill hon inte. Det ska gås runt i hela huset och vaggas...men hon skriker ändå minst 1 tim innan hon däckar. Jag vet inte heller vad jag ska göra....behöver också tips!

Att bada på kvällen och sen mys,pjyamas och mat...funkade 1 gång...men de senaste två nätterna har det varit samma skrikfest. Kanske vädret förstås...

Är det sånt här folk menar med " det blir bättre ? "

• Peecock

Hmmm, jag får testa att lägga ännu tidigare kanske.... amma fast hon inte ber om det.

Undra hur det kan komma sig att min dotter "vill" sova redan 18 och era 21,22 tiden.

• Peecock

Min Signe kanske somnar för natten då eftersom hon skrikit i två timmar innan ? Hade hon varit lugn på kvällen kanske det sett annorlunda ut med när hon sover för natten.

• Peecock

Vi gav första idag faktiskt! Det blev 1,5 tsk gröt :) Det har varit en riktigt gnällig dag så jag förväntade mig nästan att hon skulle skrika på mig, men hon blev lugn och tyst och verkade intresserad. Hoppas det fortsätter, imorgon testar vi igen..

• Peecock

Skönt att det inte bara vi som har det lite tufft om nätterna. Vad det beror på vet jag inte. Jag minst inte sist jag var uppe mindre än 4 ggr. Det brukar bli 4 ggr mat och sen ett par gånger till för napp och kel. Och ibland vill hon bara ligga och prova rösten och titta på min hand. Helt galet trött och kan inte sova på dagen, hon sover ju bara 32 min åt gången. Nån gång sover de väl hela natten....

Vet inte riktigt hur vi ska göra med smakisarna....tänkte sticka bort tiill BVC och förhoppningsvis få lite råd    

• Peecock
    SuzR skrev 2011-09-05 09:58:11 följande:
    i natt var jag vaken två gånger, dels vid ett (med då åt hon och somnade om rätt så fort) och sen vid 5 och då bytte jag blöja. Hon har aldrig gjort det på natten innan men nu bajsar hon ju riktigt människobajs och då måste det ju bort...haha.
    Jag måste säga att i och med smakisarna så har det blivit enklare på dagen, man vet nu på ett ungefär när hon kommer somna. Jag ger henne en smakportion gröt på morgonen och lite ersättning. Sen somnar hon och sover i ca 1,5 timme. Sen äter hon lunch vid 12 och somnar runt 13 tiden. Sen ammar jag vid 4 kanske och möjligtvis somnar hon en kvart, annars är hon vaken till 20 då vi ger dubbel portion gröt ochg ersättning.. Jag trodde hon skulle somna som en stock på kvällarna och det är visserligen enklare att natta henne men på nätterna lever hon rövare och ska jollra, gnälla, leka med fötterna, sparkas....osv osv....

Det låter skönt med rutiner! 
    Signe vet inte vad man ska göra med maten än så det känns inte som jag får i henne någonting alls faktiskt.  
  • Peecock

Hur lång tid tog det innan man kunde byta ut ett mål mot mat? nä ska hon börja förstå?:)

Hon verkar väldigt intresseradd av vad jagg stoppar i munnen . Hon fick suga på en bit gurka igår och ble helt galen när jag tog bort den  

• Peecock

Föressten...hemlagat eller burk ? Någon som märkt skillnad vad dem gillar bäst?

Jag har gjort egen palsternackspuré och morotspuré....men som sagt, ingen direkt framgång.  

• Peecock

Holy smokes... ngns bebis som fått ont i magen av smakis? Igår och idag var första gångerna hon faktiskt fick ner smakisarna, tomt i skålen...och två timmar senare skriiiiiiiik. Magont skrik, det där känner man igen....

Inte helt otänkbart att det gör lite ont att ta hand om den första fasta födan...eller ??
    Jag har testat morot, man kanske skulle börjat med mild gröt?  

• Peecock

mmm...ska ringa till min bvc tant idag och fråga om det är meningen att de ska ha ont när dem vänjer sig..

• Peecock

Här har vi också börjat med smakisar. Vi började faktiskt 10 dagar innan hon var 4 månader, hon var så jäkla intresserad . Hoppas man inte förstört henne för livet med tanke på de nya rekomendationerna. Vi har inte kommit så mycket längre än gröt på kvällen och smakis på dagen. Jag låter henne alltid äta bröstmjölk först och sen fylla på med smakis el gröt. Tänkte hålla det så, att hon får smaka olika grönsaker tills hon är 6 mån....då ammar jag fullt i sex månader och hon får bröstmjölk i samma mängd som innan hon fick smaka mat. 

Hon vaknar ändå 3-4 ggr / natt för att amma trots gröten, lite trist ! Hade hoppats på att få lite sammanhängande sömn snart men ikke ! Aja, nån gång....förhoppningsvis ;)   

• Peecock

Föressten, någon vars barn gråter vid bara synen av vissa människor?

Konstigt nog så varje gång (sen nån vecka tillbaks) så stört gråter min dotter så fort min bästa kompis ( som hon träffat varje vecka sen hon föddes) hoppar in i bilen om jag hämtar upp henne. Hon låter rädd...
    Även farmor som hon träffat relativt ofta kan hon gråta av....

Är det en sån blyghetsfas??        

• Peecock

Frågade min mamma och tydligen var jag likadan när jag var liten och det ordnade ju upp sig :) 
    Får ta det  i hennes takt helt enkelt och visa att man finns här.
    Lite otrygg just nu kanske? Kan ju isf passa ihop med nattens natt-vak. Varje timme har hon velat komma upp inatt. Som tur är bara för att äta lite och sen somna. Tur vi slipper trösta en jätteledsen bebis iaf !! 
    Igår var dessutom första dagen med hel portion gröt som sista mål på kvällen,  både jag och sambon hade i hemlighet känt att " Idag sover hon nog hela natten" haha..icke !  

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö