• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

@yeahcarro: Precis, det är verkligen hysch hysch med sådant. Det är det dock om det mesta tycker jag. Alla BM rekommenderar ju givetvis endast bröstmjölk så länge som möjligt och likadant med att inte använda napp för tidigt, mata ej med flaska etc. Men jag tror att man ska ta allt det där med en nypa salt och sedan göra vad som passar en själv och bebisen bäst. Man märker nog efter hand vad som blir bäst. Jag tror absolut inte att man skulle skada eller störa bebisen på något vis om man gav ersättning i flaska/drickkopp på kvällen. Man kanske inte behöver göra det meddetsamma men om man märker att det kanske skulle kunna behövas, ja, då är det väl bara att testa. Jag har inte berättat allt för min BM för jag vet vilka obstinata åsikter de (delvis) har.

Jag kommer säkert bli alldels vansinnig på alla råd man kommer få ta emot när väl bebisen är född. Det får man ju redan.... Jag är redan trött på alla förlossningsråd och tips när de är nyfödda. Man matar dem för ofta, för lite, fel sätt att hålla dem, bär på dem för mycket, låter dem skrika för lite........ja....listan kan göras lång  =)  

• Smilla

I förmiddags var vi och tittade på lille bebisen igen på tillväxtkontrollen. Denna gången syntes allt mycket bättre. Han har äntligen vänt på sig ordentligt och ligger som han ska nu. Vi fick jättebra bilder med oss denna gången och allt såg fint ut. Han växer på sin egen lilla kurva så det var inga problem. Förra gången låg han på -9% och nu låg han på -11% så han beräknas väga ca 3100g. Varken jag eller min man är eller var så stora när vi föddes så det är ju inte så konstigt. Hår hade han på huvudet iaf  =) 

• Smilla

Abbi: Vilken liten buse ni har! Hoppas verkligen att han är medgörlig och vänder sig tillbaka igen.

Vi fick en chock när vi fick reda på att han låg i säte och jag fick börja tänka på kejsarsnitt, något jag inte ens reflekterat över tidigare. Så jag vart väldigt ledsen och förskräckt ett tag innan jag vande mig vid tanken på hur det skulle bli. Och efter ett tag vande jag mig vid det också. Så oavsett hur det blir kommer det gå jättebra för dig! Vet att ett vändningsförsök inte alltid är en särskilt behaglig upplevelse så jag ska tänka på dig! Stort lycka till!!

• Smilla

Hur var det annars med tillväxten, abbi? Växte han bra som han skulle?

• Smilla

Abbi: När idag har ni tid för vändningsförsök?

Hittills har vi inte planerat något speciellt inför sommaren. Vi kommer ju precis att ha flyttat in i huset så det blir väl en del att göra där. Vi har också planerat in någon liten tripp till stockholm/uppsala eftersom min man kommer därifrån och sedan har vi ju resan till Rhodos att se fram emot. Mina erfarenheter (av resande med syskonbarnen) är att det är väldigt lätt att resa med små barn. De protesterar (oftast) inte så mycket som äldre barn kan göra. De ligger bara i sin vagn och har det bra.

• Smilla

Abbi: Vad tråkigt att det gjorde ont och var obehagligt. Men i vilket fall som helst så kommer det bli bra. Det spelar ju ingen som helst roll hur han kommer ut, bara han kommer ut. Men nu får du ju ett datum på precis när han ska komma ut  =)  Spännande!!  

Hur går ni vidare nu? Ska ni prata med läkare osv. nu om kejsarsnitt och när det eventuellt blir? Eller har ni kanske redan fått en tid? Antar att du kanske inte är så sugen på att genomgå sätesförlossning även om man erbjuds det i Malmö om det är möjligt.

• Smilla

Det kommer gå jättebra abbi! Jag är nästan lite avundsjuk för att du vet precis när det ska bli och att det är ganska snart  =)  Åh, vilken väntan!  Många av de som får snitt har inga problem alls efteråt, bara man tar det lugnt och försöker komma upp och röra på sig lite. Min syster snittades också, fast akut.

Ni som gått hem nu, vad har ni underhållt er med under dagarna? Jag har min sista arbetsdag imorn och sedan är det dags att gå hem. Bara 2 veckor kvar till BF nu. Givetvis hade det varit skönt om det varit så fint väder som det varit nu i veckan så att man kunde varit ute lite men sådan tur verkar jag inte ha. Antar att det blir mycket städande och fixande istället. En riktigt vårrensning. Då kanske man snabbar på det hela lite också =) 

Vi som är hemma kanske kan ses en dag i nästa vecka? Snart blir det storträff med alla bebisarna =)

• Smilla

Åh, snart blir det verkligen bebisar här! Slemproppar som gått och kejsarsnitt innan BF. Nu närmar vi oss!!

Jag tror att min lille dröjer ett tag till men för säkerhets skull har jag ändå bäddat med läckageskydd i sängen om vattnet skulle gå på natten. Jag har köpt både plastad frotté samt att jag fått ett sorts skydd som man vanligtvis har för sådana som brukar kissa i sängen. Min systers ena lille pojke har haft lite problem med det tidigare så hon hade sådana skydd över och jag fick ett för att kunna ha nu om det skulle hända något.

Känns det något när slemproppen lossnar och märker man någon skillnad? Hur känns dina förvärkar, Lindarosen?

• Smilla

I min mage är det fortfarande världskrig!! Hela magen hoppar och studsar. Det ser ut som värsta alien-filmen. Dock är det helt andra rörelser än de man kände tidigare. Dessutom hickar han precis hela dagarna.... Framför allt är det lite enerverande när man försöker sova. Det sägs ju att bebisen ska sova större delen av tiden i magen nu....det tycker jag verkligen inte alls stämmer in på min lille! Han är konstant vaken känns det som. Även när jag sover.

Jag kan knappt tro att det bara är 2 veckor kvar till BF nu. Inatt vaknade jag av att jag hade läckt mjölk förresten. Inte så himla trevligt.

• Smilla

Förstår precis vad du menar, yeahcarro. Men du gör helt rätt i att kontakta dem om du är orolig. Det är ju sådant de är till för. Många gånger kan man ju få svar här också så det är ju inte fel. Vi ska inte skrämma upp dig. Alla bebisen är verkligen så himla olika, och tur är väl det  =)  Dessutom verkar bebisarna ha sina lite lugnare dagar. Det kan säkert bero på vad man själv har gjort. Om man själv varit väldigt aktiv en dag så blir ju bebisen påverkad av det dagen efter och kan vara mer eller mindre livlig då. De blir ju också trötta antar jag  =)

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö