• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hej,

Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?

Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.

• Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö
  • SuzR
    Smilla skrev 2011-01-21 11:25:50 följande:
    Det blir nog ett bra datum! Det bästa är ju som du sa att vara där riktigt tidigt innan alla busslaster kommer.

Nu har vi anmält oss till försäkringskassans kurs i hur systemet fungerar!
    oh vad bra! skulle också anmäla oss med hittade bara tider som klockan 14 en onsdag..hittade du andra tider?
  • Lindarosen1976

Idag har jag gjort glykosbelastningen :( Fy tusan så äckligt det va trots massa lime i HU!
    Men allt va bra och jag fick ett värde på 5,2 så det känns himla skönt.
    Har tydligen drabbats av foglossning så det blir att försöka dra ner lite på mina långa jobbpass.......Thea mådde hur som helst fin fint där inne och jag fick väga mig.......4,8 kg har jag gått upp :)
    Känns otroligt att jag inte lagt på mig mera men det kommer nog lite mer nu den sista tiden :)

Jag vill också till Ullared :) Handlade massa i höstas när vi var där......hinner nog en tur till innan Thea kommer :)

Vad är det för kurs ni ska gå på hos försäkringskassan???????? 

• Smilla

@Lindarosen: Det är en kurs som ges av försäkringskassan om hur föräldradagar m.m. går till och hur allt fungerar. Det ska visst vara en bra kurs. Gå in på deras hemsida under fliken "vänta barn" så hittar du den.

Jag hittade tyvärr inga andra tider än de kl 14, varken i Malmö eller Lund. Så vi får helt enkelt ta det som finns. Vi tog en tid i Lund den 16 feb eftersom att vi båda jobbar i Lund. Jag har försökt att läsa mig till lite på försökringskassan och kolla på allinfo där men jag tycker ändå att det är skitsvårt. Måste vara lite trög.....

• SuzR

ja jag tycker också det verkar krångligt, det är inte du som är trög smilla;) jag vet ingen som tycker alla regler är jätte enkla att förstå sig på. Alla säger att 'det kan vara lite klurigt'...

• Paulamaula

Jag vill oxå åka till Ullared! Tror att det kan löna sig. Vi får se om det går att lösa innan det är dags.... Kanske jan jag få med mig mannen! ;)
    Jag har fortfarande inte fått tid till ul nr 2 och går in v 30 imorgon... Hoppas det kommer snart! Ngn av er som går i lund?

• Misswiren

Vad kul att så många ska till Ullared :)

Jag och mannen är där 2 ggr om året, och jag har alltid varit de.
    Han tycker konstigt nog att det är kul, och mysigt att gå där, haha. Jag är väl lite sådär, "familjeutflykt känsla", men KUL är det inte

Vi funderar starkt på att åka dit innan löning. Typ Söndag eller Måndag. Jag är en stressad person, och även om det är 3 månader kvar, så känns de stressigt. Antagligen för att så mkt ska inskaffas och att mannen nu är arbetslös och oron över pengar framöver är stark. Ber till gud han får jobb snart igen. 

Måste ju skriva en lista, kommer knappt ihåg vad man ska ha. Ngn som har en lista som vill dela med sig?

En sak e säker denna gången iaf. En vällingvärmare. 4 minuter, sen är de lagom varm välling med alla vitaminer kvar och dylikt. Jag kan inte amma, så kommer börja med ersättning direkt.
    Undrar lite hur man gör på BB då? När Lillen kommer ut, så lägger dom allitd barnet vid bröstet, men det kan dom inte göra denna gången, ska man då ha flaskan brevid eller va fassen?

1000 funderingar kring allt.

• Smilla

Jag gillar också verkligen att åka till Ullared. Men kanske är det mest för att jag gillar att shoppa överlag. Visst får man göra sina utgallringar där för de har ju en hel del skit och krimskrams också. Men många bra fynd har jag gjort där! Vi brukar också åka 2 gånger om året.

Jag har i stort sett en stående lista på allt det vardagliga man behöver och sedan dyker det alltid upp lite extrasaker man kommer på. Ett tips är att lite då och då gå in på Ullaredsbloggen på Gekås hemsida. Där tipsar de varje dag om olika nyinkomna saker. Ibland skit och ibland riktigt bra saker (som vanligt)!

Nu har jag en lång babylista också på alla saker som skall handlas där så den kan jag gärna dela med mig av om någon vill veta. Eller så ser jag också i efterhand vad vi köpte (nästa fredag). 

En vällingvärmare. Vad är det och hur fungerar en sådan? Låter väldigt smidigt. 

Kolla med din barnmorska om hur du gör med matningen direkt efter. Om du pratar med de på förlossningen när du kommer in så förbereder de "maten" till bebisen så det behöver nog inte du tänka på.   

• Misswiren

Hittade en bra och lång lista på nätet. Googlade bara och fanns 1000 olika. Dock kunde man stryka ca 40% av allt. Fanns mkt att inskaffa senare när barnet är äldre. 
    Men jisses vad mkt det är som man ska inskaffa, hehe.

Ska bli kul och åka dit, hoppas dom har allt man söker
    Ska definitivt kolla in deras blogg, kul ju.

Ja, får höra med henne. På bb måste dom ju vara förbereda och allt står i min journal, kan man ju tycka. 

Vällingvärmare är en manick som man stoppas flaskan i, och så tar de ca 4 minuter att få den 37 grader (tror jag det va) och så slipper man oroa sig att den är för varm/kall, plus att vitaminer blir kvar (vilket tydligen skulle försvinna en del i micron läste jag).  Finns en del olika, men litar på Avent, då jag vet det är bra grejjer.

http://www.littlekidscorner.se/sv/product/1547/Avent-Vallingvarmare

Kostar en del, men är säkert värt varenda öre. :) 

• Peecock

Ni kanske skrattar nu , men jag är oerfaren och har aldrig bytt en blöja eller varit särskilt mkt i närheten av ett litet barn men : Dricker alla barn välling?

Vällingvärmare lät smidigt

• Misswiren

Välling eller mjölkersättning av ngt slag kommer du garanterat ge ditt barn, om inte nu, så när barnet blir äldre och inte klarar sig på din mjölk.

Om du väljer att amma heltid, så brukar man inte behöva ge ersättning oxå. Det beror på om du kommer kunna amma, har tillräkligt med mjölk mat så bebisen blir mätt och går upp i vikt.
    Alla faktorer spelar roll.

När barnet blir äldre så brukar man variera mellan välling och barnmat, och eventuell amning om du planerat göra det en längre tid.

:)

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö