• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    - Har sedan februari (sista skrapningen) försökt att ta hand om min kropp genom TCM, akupressur, vitaminer mm mm.
    Men kommit på att allt bara stressat mig mer, allt har nog handlat om ett kontrollbehov och ett sätt
    att vägra inse min maktlöshet... Har släppt det nu och går hos en akupunktör i syfte att få ner min stress/oro (plus att hon sätter för fertilitet). Äter även vissa vitaminer som jag läst ska vara bra att stötta kroppen med.
    Kommer vid nästa försök äta prednisolon & trombyl (utan läkares ord) samt progesteron & fragmin (läkares ordination).

Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det. 
    Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.
    FET (embryo från frysen) 28/5 Testdag 9/6

Annica P: 38 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin  och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.

Görling: 36 år
    1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare  Lennart Blomqvist.

Ninnin82: 28 år
    Inga barn, har försökt i 2,5 år men de har slutat med 5 MA första i v. 17 och dom andra i v. 8-10. Samma här utredningarna visar inget fel. Har också kontakt med Lennart Blomqvist. Nästa graviditet kommer jag ta Progesteron och Trombyl.

Timoa, 41år
    1 barn född 2009 (gm IVF), under 2010 gjorde 3st IVF:er, samtliga blev graviditet men slutade i MA/MF
    (v8,v8 samt v5). Samtliga ggr fått progesteron. Ny IVF jan2011 blev lyckad graviditet, som jag hoppas ska gå hela vägen. har varit enormt orolig för MF och tacksam för varje vecka som går.... BF 6okt2011.
    denna gång fick jag trombyl som jag ätit sedan ET (isättning av embryo)

Vilaa, 26 år:
    1 barn född 08. Försökt få ett syskon sedan 09, 4 missfall.  MA vecka 11 - Okt 2009, MA vecka 8  - Maj 2010, Spontant missfall v 5  - Juli -2010, MA vecka 15 decmber 2010. (3 skrapningar)
    Utredningen visade inga fel, åt trombyl i senaste graviditeten som gick rätt så långt, men tyvärr inte hela vägen. Gjorde en operation i livmodern och tog bort sammanväxningar efter senaste missfallet, ev kan sammanväxningarna komma från alla skrapningar jag gjort efter MA:na. Vid pluss igen ska jag testa trombyl och progestron. Äter levaxin sedan tidigare.
  • Barbaboo

Mojsen 21, välkommen hit, tråkit att du behöver vara här men tillsammans är vi starkare =)

Måste erkänna en sak ;)
    Jag har lite svårt för att skriva personligt till er alla eftersom jag tycker det blir så rörigt när jag läser och ska minnas.. jag har ganska nyligen fått ADHD diagnos som kan förklara röran ;) Får se om det blir ngn bättring.. jag läser iallafall och tar in i hjärtat..

Igår var jag på min franska akupunktur igen och det är jätteskönt, nu har jag fulla öronen med långtidsnålar och kulor, ser inte klok ut..Vi pratade om min ägglossning och hon (bland andra) blir så förvånad när jag säger att jag bara har 1 vecka mellan ÄL och Mens.
    "Man har alltid 14 dagar mellan ÄL och Mens" säger hon (barnmorska på spec mödravården) även den senaste gynläkaren säger det och även min pensionerade barnmorska.. jag har ryckt lite på axlarna åt det och tänkt att det spelar ändå ingen roll, eftersom jag går på mina ÄL stickor.

Men igår kom en intressant tanke fram..
    Mona som akupunktören heter förklarar ju det här varför man har flytningar osv.. så hon undrar lite om jag har trötta äggstockar som inte orkar utveckla ägget ordentligt.. det tar 1 vecka mellan ÄL flytning och ÄL (enl stickor).
    Jag vet inte om det är normalt eller inte.. har ni ngn koll på det här?
    Mona jobbar hårt på mina äggstockar nu och vi har bokat in tid nästa vecka precis efter mensen för att förbereda Äggstockarna att "jalla jalla" lixom =)

Ja.. lite spånade tankar.. man blir ju mäkta nyfiken varför "äldre" iallafall går på den "gamla läran" om att det är 14 dagar mellan ÄL och mens.. Varför läser dom inte på?

Kram kram

• Barbaboo

Ååå så tråkit MI83... finns inga ord.. bara sorg ju.. Skickar styrkekramar!!

• Barbaboo

MI83 - Jag är jätteledsen för det jag läser, måste kännas overkligt...
    Ninnin - Jag beklagar missfallet.. ge inte upp..
    Saftochbulle - Tråkit att läsa om ditt pågående missfall..

Jättejobbig tråd det här! Men ett måste för vi är så många som genomgår detta elände!
    Tillsammans är vi starkare och det är tur att det finns några som lyssnar (läser)..

Jag är mitt i min ägglossning och har verkstad så gått det går.. i morgon kommer besök hela helgen så vi lär ju smyga under täcket.. gubben är inte så pigg på det här "görandet" men fasiken - det är bara att resa sig sörru, här ska göras barn ;)

Annars håller jag mig borta från tråden för att vila mig från kontroll..
    Bröllopsplanerna tar desto mer tid.. den 17/7 gifter vi oss <3

Skickar varma stärkande kramar!

• Barbaboo
    youandmeandthebaby skrev 2011-06-24 15:36:35 följande:
    Hej! Ja de e klart att det. Finns hopp. Jag o min man fick 4 missfall på ett år. Sen dom andra två åren vatt vi inte ens gravida. Men så en dag. Plus på Stickan . Nu e lillkillen 3 månader. Har svart hår o fina stora bruna ögon. Pösiga kinder . Ler o skrattar varje dag. Han e mammas älskling!!
    Å så härligt, vad glad jag blir av solskenshistorier!!
    Tack för att du delar med dig <3
  • Barbaboo
    Kyanita skrev 2011-06-26 22:04:56 följande:
    Vill berätta min historia. Fick ettan trots p- piller när jag var 20 år. Fick sedan 3 mf på raken innan tvåan kom. Träffade en ny man och vi började försöka. Fick först ett mf och sedan ett ma som upptäcktes på inskrivningen. Sedan började min mens vara helt snurrig. Kunde gå mellan 45-90 dagar mellan. Det visade sig att jag hade fått progestoronbrist. Började på tabletter men de hjälpte inte så jag fick börja på sprutor. Då blev jag gravid igen men det var ett ma som ännu en gång upptäcktes på inskrivningen. Efter det vägrade det ta sig så vi blev remiterade till IVF. Precis innan så blev jag spontant gravid. Så efter 6 år så fick vi en vilding som nu är 3 år och världens härligaste buse. Till saken hör att hans navelsträng var så hårt snurrad (han var vild redan i magen) att de sa att det var ett under att han öht fått näring i sig!

Min progestoronbrist försvann efter förlossningen så vi bestämmde oss för ett syskon. Fick 4 mf på raken men sedan tog det sig igen. I v 14 började jag störtblöda men lilltjejen hänge kvar. Blödde av och till tom v 24. Sedan började kraftiga sd men hon stannade kvar. Fick lillan förra tisdagen, bara 2 dagar innan bf! De vet fortfarande inte varför jag haft så många mf, de hittar inget fel alls. Ge inte upp hoppet! Jag tänker på er!!
    Vilket mirakel hon är!! Grattis Grattis och tack för att du delar med dig <3
  • Barbaboo

Tack ni fina Hjärta

Bröllopet var fantastiskt och vi är så lyckliga. Jag plussade inte men va 17 gör det en sån här månad ;)
    Vi kör på och hoppas på ett plus nästa gång.

Stora kramar och lycka till med allt vad ni står inför alla vänner..
    Jag återkommer, var så säker ;)

• Barbaboo

Självförtroendet dimper..

Kommer jag få fler barn...
    Orkar jag försöka igen...
    Jag blir 40, jag är för gammal...
    Är det meningen att jag INTE ska ha fler barn...
    Efter 5 missfall "borde" jag förstå att det är dags att ge upp..

Huvva.. är i en riktig dipp och har precis haft min mens så  jag är väl hormonrubbad antar jag..

Min närmsta väns mage växer och hon känner sparkar... jag vill också!!!!!

Gråter

• Barbaboo

Hej igen tjejer, long time no see..

GRATTIS VILAA och hoppas du också plussar snart Najje!!

Själv deppar jag ihop och har tappat fotfästet (igen)..

Har ju provat att bli gravid 2 cykler nu och jag har redan tappat modet.. jag har ju alltid blivit gravid hur lätt som helst förut.. Det är ju inte så lätt att "släppa taget" och försöka tänka på annat heller.. eftersom jag måste ha full kontroll på datum och tider när jag ska ta medicinerna (som ska förebygga missfall)..

Hade ju varit enklare utan mediciner.. men det vill jag inte.. för OM jag blir gravid då så skulle jag ångra att jag inte preppa kroppen i förebyggande syfte.. ja ni vet ju vad jag menar..

Nä usch.. orkar jag med det här.. 39 år.. blir 40 i december.. gammal tant.. och ibland känner jag mig som en trött gammal tant också.. och hur lätt är det då att tänka positivit och klämkäckt..  jag vill vara ung och frisk med en fertilitet som dansar rave hela natten lång.. nu känns det mer som en gammeldans på logen kl 20 en söndagkväll..

Nä.. antar att jag är sjukt PMS:ig nu.. har ju skjutit upp mensen mellan ÄL och BIM.. och jag slutar med progesteronet idag och väntar mens om 2 dagar.. det ska bli skönt.. då kanske neggot släpper..

Sen är det bara att börja om då!

Men jag är sjukt glad att det går bra för er, det ger mig mycket styrka och hopp. Fortsätt skriva i tråden!

Varma kramar från en tvivlare..

• Barbaboo

Hej gulliga ni!

Ja jag mår bättre idag, har ju slutat med progesteronet och då mådde jag mkt bättre
    efter ett par dagar, och nu har mensen kommit och då släpper ju en del spänningar.

Vilaa.. hoppas innerligt att det inte är något allvarligt, jag förstår att du tänker det värsta..
    det gör man ju från dag 1 på graviditet efter dessa resor vi har gjort, tyvärr..
    Hoppas det vänder för dig!

Appropå graviditeter.. vår kronprinsessa Viktoria är gravid, alla jublar och är glada..
    Ingen tänker på att det kan gå fel - förutom jag (och säkert ni också).. Snacka om skadat!

Man ska ju få vara glad och bekymmerslös när man är gravid.. .. bara njuta.. men men..

Kram

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?