• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)

Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3

Månaderna går för varje missfall...

Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • lill111
    Haja skrev 2013-12-14 07:56:50 följande:
    Samma sak för mig.  Vi är också äldre än förr men ännu i 30-årsåldern (jag 35, mannen 37). Tre friska barn (varav två före och ett direkt efter första missfallet). Sedan två sena missfall till. Vi är under  utredning just nu och alla blodprover på mig visar normala resultat. Ytterligare koagulationsprover ska dock tas på måndag och då ska även min man testas för kromosomrubbningar. I onsdags gjorde jag en hydrosonografi som visade att min livmoder är helt OK, trots tre skrapningar. De minimala sammanväxningar och cystor (som dessutom är på tillbakagående) kan enligt läkaren inte ha någon betydelse för missfallen. Vid missfall nr 2 visade obduktionen inga som helst fel hos fostret, däremot var navelsträngen alldeles för tunn och dessutom lindad kring fostrets hals. Det fanns också en del förkalkningar i moderkakan. Vid MF nr 1 gjordes ingen obduktion och från det senaste har vi inte fått något obduktionsprotokoll ännu. Kram Blåklinten, jag vet precis hur det känns!

Jag hade absolut kollat upp immunförsvaret.....särskilda prover som inte tas i Sverige....vidgjorde det i Aten, har visat att mitt immunförsvar är rubbat....jagmjade inte tvekat att ta reda på om det är set som ställer till det....man vill ju veta allt....kram, kram!!
  • Superwoman85

Hej!

Det är klart att det alltid finns hopp! 
    Så länge du har viljat att få barn så är det bara att fortsätta, sluta inte att kämpa!
    För mig och min sambo tog det över ett år innan jag testade positivt och blev gravid!
    Allt handlar om tajming och lite tur! Glad

Lycka till och som sagt, ge inte upp!

• Blåklinten

Haja Görling Miap01 och Vilaa tack för att ni delar med er av era upplevelser av upprepade sena missfall. Ibland känner jag mig helt ensam med dessa erfarenheter. Det är väl för att det är så ovanligt att man får det. Särskilt när man redan har fått barn. 

Det här med immunisering, vad innebär det egentligen? Såg att man kör med den metoden i Danmark, det finns en särskild enhet för abortus habitualis på rigshospitalet i Köpenhamn som erbjuder den metoden för danskar. Det verkar som det är blodtransfusioner... vet inte riktigt om jag är beredd på det...

Jag har fått livmodern undersökt enbart med ultraljud , är det inte tillräckligt? Che71, du skrev som förslag hysteroskopi och du Haja skrev att du har gjort hydrosonografi? vad innebär detta och vad kan de ge ytterligare jämfört med vanligt ultraljud? 

Härligt att läsa att det finns hopp efter upprepade missfall , Che71, jag har förstått att du är en som har kämpat länge, underbart att ultraljudet såg så fint ut! 

• che71

Tack Blåklinten! Ja nu är det 3,5 år sen vi började försöka få barn ( ingen av oss har barn o vi firade 4 år tillsammans nyss) o nu att det går så bra efter 6 missfall..det är otroligt..vågar inte tro riktigt men hoppas så att detta ska bli vår bebis.

• Mamma77

GRATTIS che71ð???ð???ð???ð???ð???ð???ð???ð???så glad för erð??ºð??¹ð??ð??
    Roll

Till er alla andra, ge inte upp om ni har kraft att fortsätta. Fick min son 2003 sen efter honom 16 missfall. Nu september 2013 fick vi en dotter.

• Görling
    Blåklinten skrev 2013-12-14 18:09:52 följande:
    Haja Görling Miap01 och Vilaa tack för att ni delar med er av era upplevelser av upprepade sena missfall. Ibland känner jag mig helt ensam med dessa erfarenheter. Det är väl för att det är så ovanligt att man får det. Särskilt när man redan har fått barn. 

Det här med immunisering, vad innebär det egentligen? Såg att man kör med den metoden i Danmark, det finns en särskild enhet för abortus habitualis på rigshospitalet i Köpenhamn som erbjuder den metoden för danskar. Det verkar som det är blodtransfusioner... vet inte riktigt om jag är beredd på det...

Jag har fått livmodern undersökt enbart med ultraljud , är det inte tillräckligt? Che71, du skrev som förslag hysteroskopi och du Haja skrev att du har gjort hydrosonografi? vad innebär detta och vad kan de ge ytterligare jämfört med vanligt ultraljud? 

Härligt att läsa att det finns hopp efter upprepade missfall , Che71, jag har förstått att du är en som har kämpat länge, underbart att ultraljudet såg så fint ut! 
    Kroppen blir immun emot nya graviditeter helt enkelt, det är var immunitet handlar om och det är rätt vanligt efter en lyckad graviditet och varje gång som man försöker igen så triggar det immunförsvaret ännu mer.
    Nej, jag tror att de behandlar med lite olika alternativ i Köpenhamn liksom i Aten, problemet är att få läkare här i Sverige ställer upp på att ställa sig bakom medicinering även om en utländsk läkare har rekommenderat den. Själv så har jag provat Trombyl, progesteron och har fått min läkare att skriva ut prednisolon som skall dämpa immunförsvaret. Har klassiska symtom såsom ledvärk, rinnsnuva och ett fantastiskt immunförsvar (blir sällan el aldrig ens förkyld).  Men som du skriver Blåklinten, så förklarar det inte varför man kan gå så länge i en graviditet och sedan slutar det med att fostret dör ändå. Varför tar inte kroppen kål på dem direkt i så fall? Men i boken Is your body babyfriendly så framgår att fosterdöd och sena MF kan vara tecken på ett aggressivt immunförsvar. Prednisolon är nog det enda som man själv kan försöka medicinera med här i Sverige, om någon läkare skriver ut det vill säga, sedan skriver de ut väldigt små doser i jämförelse med vad de rekommenderar på kliniker där de arbetar med immunologiska orsaker till MF. Min läkare ville bara ordinera 5 mg (Atendoktorn dr D rekommenderar oftast 15-25 mg/dag) för många av de patienter som har varit hos honom.
  • CN83

Oj Che hälften av mitt inlägg måste försvunnit. Stort stort grattis till lyckat RUL :)

• Haja
    Blåklinten skrev 2013-12-14 18:09:52 följande:

Hydrosonografi är egentligen som ett vanligt VUL men man får en tydligare bild av livmodern genom att spruta in en koksaltlösning som kontrastvätska. Med hysteroskopi ser man säkert ännu mer, men eftersom min livmoder såg så bra ut var det ingen mening att gå vidare i mitt fall.

Blåklinten, jag förstår precis vad du menar med att känna sig ensam i allt det här. Det finns mycket skrivet om upprepade tidiga missfall och en del om sena missfall, men ingenting för oss som upplevt både och.

Och Che71, grattis till RUL!
  • lill111
    Görling skrev 2013-12-14 22:03:25 följande:
    Kroppen blir immun emot nya graviditeter helt enkelt, det är var immunitet handlar om och det är rätt vanligt efter en lyckad graviditet och varje gång som man försöker igen så triggar det immunförsvaret ännu mer. Nej, jag tror att de behandlar med lite olika alternativ i Köpenhamn liksom i Aten, problemet är att få läkare här i Sverige ställer upp på att ställa sig bakom medicinering även om en utländsk läkare har rekommenderat den. Själv så har jag provat Trombyl, progesteron och har fått min läkare att skriva ut prednisolon som skall dämpa immunförsvaret. Har klassiska symtom såsom ledvärk, rinnsnuva och ett fantastiskt immunförsvar (blir sällan el aldrig ens förkyld).  Men som du skriver Blåklinten, så förklarar det inte varför man kan gå så länge i en graviditet och sedan slutar det med att fostret dör ändå. Varför tar inte kroppen kål på dem direkt i så fall? Men i boken Is your body babyfriendly så framgår att fosterdöd och sena MF kan vara tecken på ett aggressivt immunförsvar. Prednisolon är nog det enda som man själv kan försöka medicinera med här i Sverige, om någon läkare skriver ut det vill säga, sedan skriver de ut väldigt små doser i jämförelse med vad de rekommenderar på kliniker där de arbetar med immunologiska orsaker till MF. Min läkare ville bara ordinera 5 mg (Atendoktorn dr D rekommenderar oftast 15-25 mg/dag) för många av de patienter som har varit hos honom.

Hej, vill bara uppmana om att dr d ordinerar mig 10 mg pred fr.o.m. Cd 22 så det är inte så extremt hög dos....sedan är det ju tyvärr så att om man har ett aggressivt immunförsvar så är IL intralipiddropp det bästa för detta och står för 80% resten är bara stödmediciner så som trombyl, fragmin, pred....alltså är IL det absolut nödvämdigaste för oss med immunbekymmer.....här går svenska läkare i taket när man vill ha hjälp att sätta det i Sverige, trots remiss från dr d..... Har äntligennhittat en lösning för mig, men det har varit ett helvete!!
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?