• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)

Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3

Månaderna går för varje missfall...

Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • Saftmedbulle
    Vilaa skrev 2013-12-02 12:07:05 följande:

Denna Lennart... Visst går hans metod ut på trombyl? Så om man testat trombyl flera gånger så är det ingen ide att söka sig till Borås va?

7 missfall/ma har jag i bagaget.. Trött på skiten. Känner mig värdelös som kvinna och värdelös som partner.

Trombyl funkade för oss... Näää, INTE värdelös! Pepp!
  • Blåklinten

Jag håller på att bli tokig på alla missfall!!! 
    Först fick vi två friska barn efter helt okomplicerade graviditeter. Därefter fyra relativt sena missfall, eller MA, om man hellre vill kalla det så.

1. I vecka 19 (fostret dött i v 18)
    2.. I vecka 12 (fostret dött i v 10 -11)
    3. I vecka 15 (fostret dött i v 10 -11)
    4. I vecka 17 (fostret dött i v 14) 

Vad har hänt???
    Varför dör mina foster i andra trimestern, gång på gång???? 
    Vad kan ha ändrats sedan de lyckade graviditeterna???
    Är det någon som har liknande erfarenheter?

• CN83

Vilaa: säger precis som saftmedbulle, INTE värdelös. Situationen är däremot värdelös.. Pepp kram till dig

• CN83

Blåklinten: usch vad tråkigt att få MA så sent. Förstår verkligen att det är utmattande.
    Det enda som jag kan komma på är väl kanske att navelsträngen inte har det blodflödet som behövs. Vet att Dr Lennart kollade navelsträngen på vissa ul som vi gjorde och han sa att det är en stor väsentlighet att det finns en bra kontakt med mamman och att navelsträngen fungerar bra?? Vet inte men det är det enda jag kan komma på spontant. Har du någon läkare att bolla med?

• Minus75
    Vilaa skrev 2013-12-02 12:07:05 följande:

Denna Lennart... Visst går hans metod ut på trombyl? Så om man testat trombyl flera gånger så är det ingen ide att söka sig till Borås va?

7 missfall/ma har jag i bagaget.. Trött på skiten. Känner mig värdelös som kvinna och värdelös som partner.

Nej, du är inte värdelös, vare sig som kvinna eller partner! Däremot är det som CN83 skriver, en värdelös situation- Lider verkligen med dig, det är urjävligt med alla MF!  (Vad jag tycker om LB kan du se innan, jag tycker inte att det är värdelöst, men alla får ju välja den vägen som passar en bäst)

Pepp och kram!!

• che71
    Blåklinten skrev 2013-12-08 22:20:20 följande:
    Jag håller på att bli tokig på alla missfall!!! 
    Först fick vi två friska barn efter helt okomplicerade graviditeter. Därefter fyra relativt sena missfall, eller MA, om man hellre vill kalla det så.

1. I vecka 19 (fostret dött i v 18)
    2.. I vecka 12 (fostret dött i v 10 -11)
    3. I vecka 15 (fostret dött i v 10 -11)
    4. I vecka 17 (fostret dött i v 14) 

Vad har hänt???
    Varför dör mina foster i andra trimestern, gång på gång???? 
    Vad kan ha ändrats sedan de lyckade graviditeterna???
    Är det någon som har liknande erfarenheter?
    Beklagar verkligen...så hemskt att gå så långt som v 19
    Har de inte kollat det alls, jag menar tagit prover på moderkaka, fostret osv?

• Mamma77

Blåklinten, jag beklagar verkligen. När du gått så långt borde dom ju försökt kolla efter en anledning. Det är nästan halva tiden. Det gjorde dom på mig i ett alla mina missfall som slutade v.16. Stor kram

• Blåklinten
    CN83 skrev 2013-12-08 23:21:50 följande:
    Blåklinten: usch vad tråkigt att få MA så sent. Förstår verkligen att det är utmattande.
    Det enda som jag kan komma på är väl kanske att navelsträngen inte har det blodflödet som behövs. Vet att Dr Lennart kollade navelsträngen på vissa ul som vi gjorde och han sa att det är en stor väsentlighet att det finns en bra kontakt med mamman och att navelsträngen fungerar bra?? Vet inte men det är det enda jag kan komma på spontant. Har du någon läkare att bolla med?
    che71 skrev 2013-12-09 06:21:42 följande:
    Beklagar verkligen...så hemskt att gå så långt som v 19
    Har de inte kollat det alls, jag menar tagit prover på moderkaka, fostret osv?

Mamma77 skrev 2013-12-09 08:27:29 följande:
    Blåklinten, jag beklagar verkligen. När du gått så långt borde dom ju försökt kolla efter en anledning. Det är nästan halva tiden. Det gjorde dom på mig i ett alla mina missfall som slutade v.16. Stor kram
    Tack för era tankar. 
    Jo, det är undersökt. Två av gångerna har man kunnat göra obduktion på fostret och moderkakan, som båda gångerna visade att obduktionen inte kunde ge svar på varför missfallen hade skett. Av det man kunde se såg allt normalt ut. En gång blev jag skrapad och då kan man inte göra en sådan undersökning. Det fjärde missfallet var rätt så nyligen, så där har vi inte fått svar på obduktionen än. Men jag tror inte att man kommer att hitta nånting den här gången heller.. Fostret såg välskapt ut, och även moderkakan enligt läkaren, men den såg jag inte själv. 
    Vi har också gjort en missfallsutredning efter det tredje missfallet. Alla prover visade normala resultat. Därefter var vi med i Lennart Blomqvist studie. Resultaten från den studien visar ju att 82% har fått barn, men hittills tillhör vi alltså de 18 % som inte har fått det.... 
    Det konstiga är ju att vi har fått två gemensamma barn, nånting borde alltså ha ändrats sedan vi fick dem. Okej, vi har blivit äldre, men så mycket annat är det inte som har ändrats, och vi är fortfarande i trettioårsåldern.
    Men varför får man missfall i andra trimestern?  
    Precis som du CN83 skriver, så tänker jag att det är något med näringen till dem som inte funkar. Det händer ju strax efter att moderkakan tar över gulkroppens funktion. 

Har ni andra fått flera missfall i andra trimestern? 

De här tankarna håller på att göra mig tokig.

De studier som jag har läst visar att  upprepade missfall i andra trimestern, sällan har med fostret att göra, utan orsakerna skall sökas hos modern. Men mina undersökningar visar bara på normala resultat och jag känner mig kärnfrisk. 

Är det fler som delar dessa tankar?

• che71

Blåklinten
    va konstigt att de inte hittar något fel! Det måste ju vara något som gör att du får så sena missfall?!
    Har de kollat livmodern ordentligt, hysteroskopi? Gissar att de har kollat efter blodproppar i moderkakan?!

Mina missfall var alla i första trimestern, som längst kom vi till v 11 o hade sett hjärtat slå på VUL några veckor tidigare.

• CN83

Blåklinten: mina mf har vart i 1a trimestern men tänker lite som jag skrev innan. Förstår definitivt att det känns tungt, vem hade inte kännt så i er situation. Som du också skriver att ni fått 2 barn innan och nu slutar det så här :(. Ge inte upp bara en dag så funkar det garanterat :). Har dom tagit prover på dig under graviditet? Tänker att det kanske är något som ändras hos dig under graviditetens gång? Blodtryck? Sköldkörtel värden? Se om dom kan kolla sådant med jämna mellanrum under nästa graviditet. Styrke kram

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?