• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)

Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3

Månaderna går för varje missfall...

Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • lill111

Synd bara att inte TLC och Trombyl/sockerpiller funkar för alla isf hade vi haft vår bebis nr två för länge sedan - Lennart är bra, men väldigt fyrkantig och tyvärr inte öppen för olika behandlingsalternativ som en stor grupp kvinnor är i behov av....det är väldigt tragiskt tycker jag...

Vi betalar skatt i detta land och det är inte OK att vi ska behöva söka hjälp och få behandling av läkare utomlands som vi dessutom få bekosta själva bara för att det inte anammar andra behandlingsalternativ...djupt beklagligt anser jag....och till råga på allt all den tid det tar från mig och övriga i familjen bara för att svenska läkare inte tittar utan för sin box....fruktansvärt som sagt för oss som behöver annan vård och behandling - det finns inte bara ett spår i detta - det borde en yrkeskateogri som läkare vara väl bekanta med....

• Minus75
    lill111 skrev 2013-11-18 11:45:08 följande:
    Synd bara att inte TLC och Trombyl/sockerpiller funkar för alla isf hade vi haft vår bebis nr två för länge sedan - Lennart är bra, men väldigt fyrkantig och tyvärr inte öppen för olika behandlingsalternativ som en stor grupp kvinnor är i behov av....det är väldigt tragiskt tycker jag...

Vi betalar skatt i detta land och det är inte OK att vi ska behöva söka hjälp och få behandling av läkare utomlands som vi dessutom få bekosta själva bara för att det inte anammar andra behandlingsalternativ...djupt beklagligt anser jag....och till råga på allt all den tid det tar från mig och övriga i familjen bara för att svenska läkare inte tittar utan för sin box....fruktansvärt som sagt för oss som behöver annan vård och behandling - det finns inte bara ett spår i detta - det borde en yrkeskateogri som läkare vara väl bekanta med....
    Lennart kanske inte passar alla, jag kan tänka mig att det utöver själva forskningen har med personkemi att göra också. Till Lennarts försvar vill jag väl säga att han kan ju inte bedriva forskning och göra undersökningar i alla riktningar. Han har ju själv startat sin forskning genom att se utanför boxen, bland annat med TLC som inte vården är direkt nerlusad av.
    Lennart bedriver sin forskning och låter andra sköta sin, han kan ju inte vara i framkant åt alla riktningar.

Med detta vill jag inte säga att jag inte är ledsen över att hans väg inte funkade för er, för det är jag. Jag önskar att alla får den hjälp de behöver. Jag håller helt och fullt med att den sk Atenforskningen borde bedrivas även här i Sverige eller åtminstone subventioneras på samma sätt som vård godkänd i Sverige görs.

Jag hoppas att du Lill, och alla andra här inne snart får en egen liten att ta hand om och jag håller alla tummar jag kan!
    Kram
  • lill111
    Minus75 skrev 2013-11-18 23:28:20 följande:
    Lennart kanske inte passar alla, jag kan tänka mig att det utöver själva forskningen har med personkemi att göra också. Till Lennarts försvar vill jag väl säga att han kan ju inte bedriva forskning och göra undersökningar i alla riktningar. Han har ju själv startat sin forskning genom att se utanför boxen, bland annat med TLC som inte vården är direkt nerlusad av.
    Lennart bedriver sin forskning och låter andra sköta sin, han kan ju inte vara i framkant åt alla riktningar.

Med detta vill jag inte säga att jag inte är ledsen över att hans väg inte funkade för er, för det är jag. Jag önskar att alla får den hjälp de behöver. Jag håller helt och fullt med att den sk Atenforskningen borde bedrivas även här i Sverige eller åtminstone subventioneras på samma sätt som vård godkänd i Sverige görs.

Jag hoppas att du Lill, och alla andra här inne snart får en egen liten att ta hand om och jag håller alla tummar jag kan!
    Kram

Självklart respekterar jag Lennarst forskning - men det som är beklagligt och INTE ok är att om jag som enskild patient behöver anna behandling så anser jag att han som gynläkare även ska kunna erbjuda mig det när jag uppenbarligen är i behov av annan behandling än den som han bedriver forskning inom - det är INTE ok, att jag som skattebetalande individ ska behöva åka utomlands för att få "rätt" behandling när jag bor här och betalar skatt här....
  • lill111

Jag vill också tillägga att lyckas man som patient när man varit under Lennarts vingar så förstår jag ert resonemang -  men det är ju först när man varit där jag och många fler med mig INTE gjort det som det blir en stor frustration - så hade säkert även ni känt  om ni inte hade lyckats via LB- men det är ju först när man är där jag och med flera är, eller befinner sig, som man fullt ut kan förstå hur vi resonerar och tänker...det gäller ju att kunna inta andras perspektiv och det är bara det vi begär.....

Så är det med allt - jag hade inge aning om hur vidrigt det var att gå igen om 5 mf/ma - men här är jag nu och har full förståelse för de som har samma historik som mig, eftersom jag tyvärr har den erfarenheten...bara rekflektioner jag gör....

• Minus75
    lill111 skrev 2013-11-19 10:04:28 följande:
    Jag vill också tillägga att lyckas man som patient när man varit under Lennarts vingar så förstår jag ert resonemang -  men det är ju först när man varit där jag och många fler med mig INTE gjort det som det blir en stor frustration - så hade säkert även ni känt  om ni inte hade lyckats via LB- men det är ju först när man är där jag och med flera är, eller befinner sig, som man fullt ut kan förstå hur vi resonerar och tänker...det gäller ju att kunna inta andras perspektiv och det är bara det vi begär.....

Så är det med allt - jag hade inge aning om hur vidrigt det var att gå igen om 5 mf/ma - men här är jag nu och har full förståelse för de som har samma historik som mig, eftersom jag tyvärr har den erfarenheten...bara rekflektioner jag gör....

Jag förstår ju hur ni resonerar och jag har all respekt för att ni känner er åsidosatta, även om jag såklart inte kan sätta mig in i det fullt ut när jag inte har upplevt det själv.
    Jag har inte sagt annat än att LB funkade superbra för oss och att man kan testa honom om man inte har gjort det. Det är ju ändå billigare än Aten. Jag håller helt och fullt med att alla ska bli erbjuden all vård som går att uppbringa. Sen kan inte alla vara experter på allt, men det borde finnas någon "Atenexpert" även i Sverige.  Jag kan alldeles för lite om den för att kunna avgöra hur insatt man måste vara i den för att kunna "hjälpa till" och hantera sådant även om man inte har läst på tillräckligt mycket.
    Det var lite det jag menade med att LB forskar inom sitt område och att man inte kan kräva att just han ska hjälpa alla. Det borde ju finnas andra som också kan och vill hjälpa de som behöver hjälp och då ska t ex LB självklart kunna hänvisa er till de som har forskat på andra "linjer".
    Jag ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna, det var absolut inte min mening! Jag vet alltför väl hur jävligt det är att få missfall efter missfall och leva i ovisshet om huruvida man någonsin kommer att få gå igenom en full graviditet. Det sista man vill ha är någon som stampar runt på ens tår mitt i allt.

Återigen: Jag ber om ursäkt om jag har uttryckt mig klumpigt, jag unnar verkligen ALLA att få den vård de behöver (och det gäller ju inte bara inom detta område). Det ska inte spela någon roll var man bor eller om man är rik eller fattig, gammal eller ung. Du ska få hjälp, basta.

Jag hoppas innerligt att det går vägen för er snart, Lill!

• Vilaa

Denna Lennart... Visst går hans metod ut på trombyl? Så om man testat trombyl flera gånger så är det ingen ide att söka sig till Borås va?

7 missfall/ma har jag i bagaget.. Trött på skiten. Känner mig värdelös som kvinna och värdelös som partner.

• lill111
    Vilaa skrev 2013-12-02 12:07:05 följande:

Denna Lennart... Visst går hans metod ut på trombyl? Så om man testat trombyl flera gånger så är det ingen ide att söka sig till Borås va?

7 missfall/ma har jag i bagaget.. Trött på skiten. Känner mig värdelös som kvinna och värdelös som partner.

Hej Vilaa - verkligen inte lägg inte tid på Lennart - hans studie går bara ut på Trombylens vara eller icke vara och givetvis TLC, men det har du ju säkert testat som du skriver. Jag ångrar att jag la ett år på Lennart och inte vände mig direkt till Dr d där jag fick svart på vitt att mitt immunförsvar är det som orsakat mina mf...Så, nej Vilaa lägg inte tid på Lennart är mitt råd....
  • tjorven01

Flikar bara in och beklagar alla era mf/ma
    Själv fick jag en dotter på naturlig väg efter en hysto av Dr Penny i Aten och mha Dr G i London
    Detta efter nio misslyckade Ivf och aldrig ett plus på Stickan

Inte samma som era mf/ma men ändå
    Oförklarlig barnlöshet hade vi fått höra av alla läkare här
    Mitt tips är att söka hjälp där den finns att få
    Själv ångrar jag bara att jag stångade mig blodig med svenska läkare så länge
    Det finns bättre vård att få utomlands
    Ja det kostar en slant men efter att ha accepterat det blev det mkt lättare
    Sverige är inte längre det land det en gång var vad gäller sjukvård
    Jag har en man som är sjuk i någon skum neurologisk sjukdom och man får inte hjälp där heller
    Nu blev jag långrandig känner jag
    Önskar er alla stoooooort lycka till på vägen och hoppas sååååå att ni ska få era små efterlängtade barn en vacker dag

• lill111

Tack Tjorven - kunde inte sagt det bättre själv!! Grattis till din graviditet och dotter!! Underbart att höra- men ack så beklagligt med alla urusla dåliga svenska gynekologer som inte kan göra en komplettutredning och rätt behandling...bara för att de tror på ett spår, det finns inte bara ett spår då det gäller mf(ma eller upprepade misslyckade ivfer.. illa är det....kram!!

• tjorven01

Tack lill111

Ja visst är det beklagligt att man måste vara sin egen läkare och att gynekologer inte kan ta till sig forskningsresultat från utländska studier
    Tyvärr är det inte så enkelt att gynekologer bara inte vill
    I Sverige har vi Socialstyrelsen som utövar tillsyn över hur all läkarvård inklusive behandling av olika tillstånd bedrivs och ska bedrivas i detta land.
    Jag har stött på läkare som gärna vill men inte kan hjälpa pga att de behandlingsmetoder som används utomlands inte är vedertaget som behandlingsmetod i Sverige
    Enda sättet för läkare att få använda sig av annat än vad som är evidensbaserat vedertagen behandling i Sverige är att använda forskningstillstånd och det är säkert inte heller helt lätt att få.
    När allt kommer omkring så är det till syvende och sist en pengafråga oxå
    Detta gäller inte bara fertilitetsbehandlingar utan även andra sjukdomar som tex
    Parkinson där man har kunnat operera framgångsrikt men eftersom det är väldigt dyrt i relation till de mediciner som finns att tillgå så har man valt att medicinera parkinsonpatienter istället då man tycker att man nått tillräckligt bra resultat med medicinbehandling
    Ville bara förklara lite om varför vissa utländska behandlingsmetoder inte går att få här
    Tro mig jag har försökt
    Fick tom gehör från en överläkare på fertilitetsenheten på KI men hans händer var bakbundna det var inte viljan som saknades
    Sedan finns det säkert läkare som bara vill jobba 8-17 och är nöjda med att kunna hjälpa några patienter om än inte alla

Själv lyckades jag hitta en läkare privat som kunde skriva ut vissa mediciner men det var hans leg som stod på spel och han sa även till mig att inte svara på frågor från apotekspersonal utan bara hänvisa till honom isf han tog dessutom bra betalt för sina tjänster

Sedan så är det inte säkert att man lyckas behålla en graviditet bara för att man vänder sig utomlands men chanserna ökar i vissa fall
    Och om ni ska vända er utomlands så är inte Dr D enda alternativet
    De beh alt han erbjuder är begränsade och hjälper heller inte alla
    Skulle jag tipsa någon så tycker jag att Dr G i London är mer kompetent med bredare beh alternativ
    Det finns även andra läkare i USA som arbetar bredare
    Vill man ha en ärlig ödmjuk och empatisk läkare är Penny på Serum i Aten en fantastisk människa
    Nåja jag ville bara delge er lite info och en del av mina egna reflektioner och erfarenheter
    Kram till alla som behöver det

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?