• Vilaa

4 missfall.. Finns det hopp?

Ninninn skrev 2012-01-11 08:57:52 följande:
    Ja tror ja håller på att tappa greppet helt, ja orkar inte vara denna misslyckade å ledsa människan mer! i natt kl 23.45 när natt personalen löste av mig på jobbet så kom där in en tjej till med tjock mage har inte sett henne på 3 veckor å vipps va de en mage där! ja blev så ledsen ville bara springa där ifrån! Nu e de 5 st på jobbet som är gravida 3 av dom är mina nära vänner (förmodligen inte så länge till) har ju knappt några kompisar kvar! 2 av dessa väntar nu nr.2 och ja har inte ens fått en!!

Att man inte ens har lyckats få ett enda barn de e helt jävla sjukt! ja tror helt ärligt inte ja kommer få de heller, har man fått 7 ma/mf så ser chanserna inte direkt ljusa ut!
    =( Vi är fler som känner så och sitter i samma båt, håll ut!
    Hur har du mått av prednisolonet? Alltså jag vet inte om det själv är ångest över att dra igång den här jäkla gravidkarusellen igen eller om jag får biverkningar, idag och igår har jag haft sån ångest och hjärtklappning, känner mig skit dålig och funderar på att ringa en psykakut. Men det kanske bara är inbillning? Min kille säger att jag är så hypokondrisk så jag känner så för jag är rädd för biverkningarna om psykisk sjukdom, men mår piss. Vet inte om jag vill bli gravid igen, tänk om det blir missfall igen. Jag orkar inte.. Har jobb jag trivs på och en son som förtjänar en glad mamma och vet hur deppig och orolig jag blir. Usch vet inte om jag vill igen =(
  • Vilaa

Åhh.. Har velat testa prenisolon så länge och nu när jag börjat tar min sjuka hypokondriska sida över. Läste nån länk nån i nån annan tråd gav om det och där prednisolon verkade typ livsfarligt att äta i 10 mgs dos.
    Litar på min nya läkare men det är inte lätt att vara så hypokondrisk som jag egentligen är och bakomliggande ångest.

• Vilaa
    Annica P skrev 2012-01-09 22:04:44 följande:
    Vilaa: jag har inte tagit pred tillsammans med levaxin, men annars har jag läst att det inte är lämpligt att ta pred på kvällen eftersom det kan bli svårt att sova. Jag har kollat på en del gamla "klipp" jag har från FL att samma BettanB som ovan tog både levaxin och pred på morgonen.  
    Läste fass nu där står det: "Om hela underhållsdosen ges på morgonen (kl 8) verkar prednisolon i takt med binjurebarkens naturliga dygnsrytm och medför minimal binjurebarkhämning. Denna doseringstyp kan generellt prövas i första hand; dock kan i en del fall, t ex för reumatiker med uttalad morgonstelhet och för astmatiker som behöver kortikosteroidskydd under natten."

Så ska nog också ta på morgonen typ ihop. Tack!
  • Vilaa
    Ninninn skrev 2012-01-12 08:55:33 följande:
    Ja hade också hjärtklappning dom första 3 veckorna men nu känner jag ingenting!
    Okej, bra, då är inte det inbillning och normalt =)

Känns lite bättre idag, vill ju gärna få ett syskon men är så rädd för att försöka igen och misslyckas liksom.
    Donum skrev 2012-01-11 21:54:10 följande:
    Hur har din utredning gått?
    Jag har fått tid för utredning i slutet av februari.  
    Dom hittade inge fel förutom att dom opererade bort sammanväxningar i livmodern men dom visste inte om det hade något med saken att göra, (fick misfall efter den operationen med sen) och så fick jag testa progestron och trombyl. Sen när inte heller det hjälpte och jag fick mitt 5 missfall så fick jag en remiss till en annan. Den nya läkaren tyckte dock att blodproverna inte var lika utan anmärkning som sös tyckte så nu testar jag prednisolon.
    Som sagt har jag egentligen bara bra erfarenhet av sös, hade en medkännande doktor som verkligen försökte hitta felet och sedan fick jag hjälp att komma vidare när dom på sös körde fast. Fast doktorn på sös var hela tiden öppen med att han inte var så insatt i upprepade missfall så ibland kännde jag mig lite som ett ufo som hela tiden kom och sa att det inte fungerade, men annars så, trevliga och bra.
    Lär bosätta mig på deras gynakut om jag blir gravid igen och lär göra typ hundra ultraljud ;)
  • Vilaa
    Donum skrev 2012-01-12 20:13:17 följande:
    Hur påverkar de medicinerna så att man inte spontanaborterar?
    Jag är inte så bra på att förklara och vet inte riktigt så mycket heller, någon annan här kanske är bätte?
    Jag har i stort sett bara fått MA:n där fostret dör men ligger kvar så vet inte riktigt. Progestron är typ något gravidhormon som man kan behöva extra av och trombyl ska göra blodet mer lättflytande till livmodern? Med reservation för att andra har bättre koll än mig! =)

Nu ska jag iallafall testa prenisolon som ska ta ner immunförsvaret lite, tanken är väll att kroppen kanske försöker göra sig av med fostret och angriper det och sedan fragmin som är ännu mer för att blodet ska flyta bra in till livmodern.
  • Vilaa

Tokfrans  Ser ingenting men har aldrig testat så tidigt som en vecka innan, brukar få pluss 2 dagar innan bim ja =) Och då är det svaga.

Denna cykel äter jag prednisolon 10 mg men har minskat ner till 5 mg för fick fruktansvärd huvudvärk och tryck bakom ögonen, det försvann efter några dagar med 5 mg men är osäker på om det var bieffekt av medicinen eller hederlig spänningshuvudvärk, brukar aldrig ha huvudvärk så är osäker på hur det brukar vara, det höll i sig i över en vecka och jag kunde knappt kolla på tv. Hoppas 5 mg hjälper något ändå? Tänkte att ifall att jag får pluss så kan jag ju höja då, läste mig till på nätet att man utomlands tex börjar med 10 mg och höjjer vid pluss, så jag kanske kan göra detsamma fast med 5 mg.
    Men tror tyvärr inget pluss för mig, har haft blödning efter ägglossning, nästan som mens, vet inte vad det är. Såklart kroppen ska börja krångla med mellanblödningar på allt annat =(
    Har haft småblödningar efter äl när jag blivit gravid förvisso men har även haft krångel med sådant när jag inte blivit gravid så omöjligt att säga, hur som helst hade det varit skönare utan blödningar alls!

• Vilaa

Oliven123: Oj jäklarns bra kämpat!! Det stämmer med vad min gyn säger, att dom flesta får barn förr eller senare men det kan dröja många, många missfall.

Själv skulle jag kunna stå ut med 5 missfall till om det bara var så att det blev missfall, men i mitt fall blir det bara Ma:n som inte kommer ut så jag har opererats 5 gånger =(
    Vet inte hur många gånger man kan skrapas utan att livmodern tar skada.

• Vilaa

Mamma77: Usch 14 missfall =(

Har du testat prednisolon?  Jag har liknande, en pojke för 3 år sedan utan problem och nu 5 missfall =(

Den lilla M: Jag håller mina tummar! 

• Vilaa

Hej! Ville bara säga att en del jag mailat med har försvunnit, saknat konto står det, är det för att man bytt namn?
    Går inte att svara på mailen längre =( Om nån mailat med mig och inte får mail tillbaks nu så kan ni maila mig igen med nytt namn =)

• Vilaa

Ninninn: Jag hade lite problem med lite mens och som svart kletigt efter en skrapning, jag fick panik och läste om googlade skäckhistorier om att dom skrapat för mycket och att slemhinnan då inte producerade eller nått sånt, hur som helst ordnade det av sig själv, efter några cyklar fick jag mer och mer mens tills det typ var tillbaks på normal nivå. Men du har inte skrapat va? Men tänker att det kan hänga ihop med att du tar mycket hormontillskott, du kanske ska vila en cykel och kolla om typ slemhinnan bygger upp sig mer?

Status här: Negativt gravtest bim-2, och lite småblödningar.
    Trist, hade hoppats det skulle ta sig och få lite valuta för prednisolonet, men får kämpa vidare.

Annica P: Håller tummarna för dig! Jag har åldern för mig får jag höra hela tiden och att vi har tid på oss så behöver inte stressa, men det är ju så att chanserna minskar med åldern så känner mig stressad ändå. Åldern är egentligen det enda jag har till min fördel just nu, så vill ju smida medans järnet är varmt.

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?