• Isamia

Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!

Hon ser ut så här (kanske inte optimal bild men ni ser ju hur FEL det är!):
    http://i1023.photobucket.com/albums/af360/miask/bildd-1.jpg
    Lite mer putande mage emellanåt och visst hon har lite korviga lår... men är det ens NÄRA fetma?!
    Jag trodde att hon bara var lite knubbig och allmänt stor i växten för sin ålder.... Hon är 3år (nyligen fyllda) och vägde på 3års kontrollen för några dagar sen 20,7kg och var 100,5cm lång.

Hon är stor aptit på¨vanlig mat (äter gärna TVÅ mackor, tar om och är hungrig ofta - precis som sin mamma ;) ) men dricker ingen saft el dricka, godis bara på lördagar med vissa undantag... Ingen frossa! Inget ovanligt, bara ett barn med aptit... och därav lite hull...
    BVC-sköterskan sa att jag inte behövde oroa mig mer än att ha det "lite i bakhuvudet" men ändå - jag tycker det är hemskt att BMI visar SÅÅ fel. Eller är jag så förbannat hemmablind?! (meningen med tråden)
    Herregud, hon är väl "bara" lite överviktig/knubbig?!
    Jag trodde fetma såg ut så här:
    http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/4789899/phpbsyzzt.jpg

*chockad*

• Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!
  • pluvdo
    Isamia skrev 2011-03-25 21:47:56 följande:
    Och gränsen till fetma är bara några hundragram neråt... ;)

Siffror spelar väl mindre roll när man kan SE och bedöma? Jag tycker att det är åt helskotta fel att kalla hennes kropp för FETMA. Spelar ingen roll vad vågen säger!
    Enligt den där uträknaren så ligger din dotter 1 kg över gränsen för fetma. Me
  • pluvdo
    pluvdo skrev 2011-03-29 16:57:50 följande:
    Enligt den där uträknaren så ligger din dotter 1 kg över gränsen för fetma. Me
    Hann inte skriva klart.

Med tanke på att hon väger 20,7 allt som allt så är 1 kg ungefär som 3-4 för en vuxen och då är hon fortfarande "överviktig". För att hamna på en "normalvikt" så behöver hon gå ner till typ 17,5. Fast hon är så liten än, så hon växer säkert ikapp sin vikt så jag skulle inte bry mig så mycket om det där. BMI till småbarn verkar konstigt, utom i vissa extremfall. Just det där du länkat till i tråden, däremot, är nog inget man kan jämföra med för jag tror den pojken har en sjukdom.
  • Isamia

banjomusik - TACK!! Nä det där hade jag ingen aning om. Det sa inte BVC-sköterskan. Jag tänkte väl att det inte behöver va SÅ himla märkvärdigt i denna ålder... Men vi ska absolut tänka på att hon bör smalna av fr o m nu.

• Isamia

Vill dock poängtera: Nu är det så att jag inte alls klagar på BVC-sköterskan, hon sa ju faktiskt att vi inte behövde lägga så stor vikt vid det och såg till att jag inte tog det för hårt. Men hon informerade inte om just ovanstående information som banjomusik skrev om.
    Det är jag själv som inte kunde släppa tanken på att vår dotter har SÅ stor övervikt! ;)

• Jennifer 060828

Ja, hon är överviktig. 

Min dotter som är 4 år och 7 månader väger 18kg och är 103 cm lång. Så jag skulle med säga att din dotter är överviktig, men snarare mullig än fet. 

• Sockervaddspinnen

Hur ser hon ut idag?

• Isamia

Hon ser ut såhär idag (7 1/2 år). Ca 132cm och 32-35kg. (har inte vägt på länge)
    Det varierar lite hur hennes ISO BMI ser ut, har lyckats få ner det till normal emellan men mestadels är hon "överviktig" eller t o m "fetma". Hon kommer aldrig bli smal... Hon är som hon är!

• Isamia

Jag la ju upp en bild i ovanstående svar men den försvann?
    Gör ett nytt försök...

Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!