• Isamia

Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!

Hon ser ut så här (kanske inte optimal bild men ni ser ju hur FEL det är!):
    http://i1023.photobucket.com/albums/af360/miask/bildd-1.jpg
    Lite mer putande mage emellanåt och visst hon har lite korviga lår... men är det ens NÄRA fetma?!
    Jag trodde att hon bara var lite knubbig och allmänt stor i växten för sin ålder.... Hon är 3år (nyligen fyllda) och vägde på 3års kontrollen för några dagar sen 20,7kg och var 100,5cm lång.

Hon är stor aptit på¨vanlig mat (äter gärna TVÅ mackor, tar om och är hungrig ofta - precis som sin mamma ;) ) men dricker ingen saft el dricka, godis bara på lördagar med vissa undantag... Ingen frossa! Inget ovanligt, bara ett barn med aptit... och därav lite hull...
    BVC-sköterskan sa att jag inte behövde oroa mig mer än att ha det "lite i bakhuvudet" men ändå - jag tycker det är hemskt att BMI visar SÅÅ fel. Eller är jag så förbannat hemmablind?! (meningen med tråden)
    Herregud, hon är väl "bara" lite överviktig/knubbig?!
    Jag trodde fetma såg ut så här:
    http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/4789899/phpbsyzzt.jpg

*chockad*

• Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!
  • Isamia
    Hertha skrev 2011-03-25 21:48:12 följande:
    Jag tycker också att 20 kg till den längden låter mycket, min 4-åring var ca 101 cm och vägde 15 kg, han är absolut inte spinkig utan väldigt vanlig i benstomme. Tittar man dessutom på bilden tycker jag att det ser ut som ganska mycket mage på henne. Jag hade nog försökt att hitta på lite mer aktiviteter där hon får röra på sig och utveckla lite mer muskler (kanske en hinderbana i trädgården?) men utan att ge henne mer mat.

Bebisen på den andra bilden ser ut att lida av sjuklig fetma.
    Tycker du? Mycket mage?! Jag har hela tiden sett det som normalt barnhull... i lite överkant men inget farligt. BVC-sköterskan sa att vi inte skulle ändra på nåt, bara ha detta i "bakhuvudet" och fortsätta med att begränsa godis o dylikt till lördagar och kanske aktivera henne ännu mer.

Hon som var ett benrangel som nyfödd-3mån.... 3275cm/50cm vid födseln... bara ca 4kg/56 cm vid 7 veckors ålder... pga dåligt med mjölk. Förstörde väl hennes ämnesomsättning.... sen åt hon som en häst när hon äntligen fick ersättning och fick äta sig mätt för första gången i sitt liv!
    Vällingen lämnade hon dock tidigt, redan vid dryga ett års ålder. S¨å det är iaf inte välling som är orsaken till nuvarande vikt!
  • Plusminus

Du frågar ju så jag antar att du vill ha ett ärligt svar.

Ja, jag tycker hon ser ut att vara mer än överviktig. BMI:t säger också en del. Min 4,5-åring som är 114 CM väger ca 20,5 kg, och hon har ett "normalt" utseende.

Det duger tyvärr inte att skylla på tung benstomme eller storväxt (100,5 cm är väl inte särskilt stort för en 3-åring?) eller god aptit. Ta BVCs rekommendationer på allvar, de ger dem av en anledning. Det gör inte dig till en dålig förälder eller ditt barn mindre värt.

Lycka till.

• Isamia
    mamma till tre busungar skrev 2011-03-25 21:58:18 följande:
    Hur ser ni föräldrar ut?
    Normalviktig/måttlig övervikt. Jag är 169cm och 74kg just nu. Har inte lycktas gå ner till mina normala 65-70kg sedan jag fick dottern...
    Sambon är ungefär samma (normalviktig eller lätt överviktig emellanåt).
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

slänger in en bild på min 4åring som räknas som stor, Han e betydligt kraftigare än många jämnåriga. Ser hans rygg stor ut?
  • iolanthe

Jag skulle aldrig påpeka för nån förälder att deras barn är tjocka, men eftersom du frågar, så ja, jag tycker hon ser tjock ut. Vår dotter var 100 cm och 14,3 kg vid 4, så 20 kg till den längden är mycket tycker jag. Men alla är ju olika, en rund 3-åring behöver ju inte bli en rund vuxen, men risken är ju större. Att röra på er hela familjen låter ju som en jättebra idé, nu är det ju snart vår så ni kan ju cykla eller annars bara vara ute och leka, sparka boll osv.

• Isamia
    Amirsmamma skrev 2011-03-25 22:00:27 följande:
    Ni kanske ska bli mer aktiva tillsammans? Barn tycker om att leka med föräldrar. Ta henne till badhuset, någon lekland osv. Det uppskattar barn. Jag tycker ni ska se upp med hennes matvanor. Har en kompis som var "knubbig" som liten och idag är hon ca 165 lång och väger över 100 kg! Då kan jag tillägga att hon inte gillar sötsaker utan boven i det hela är skräpmat.

Skräpmat äter hon mkt sällan! Ingen fara med den biten....

Tyvärr är det så att jag som mamma har haft mycket problem med både depressioner (förl.depp till att börja med) och enorm energiförlust/svaghet, om jag jobbar heltid så orkar jag verkligen INGET annat sen och hennes pappa veckopendlar (det betyder dock inte att dottern är stilla och inget gör... hon är igång hela tiden med sina dockor och springer fram o tillbaka med sina leksaker i lägenheten, hon kan inte sitta stilla vid tv t ex någon längre stund).
    Läkarna hittar inget fel på mig, de säger att det är psykosomatiskt. Jag går hos en KBT-terapeut och försöker träna och hela tiden tänka på min hälsa för att orka med en normal vardag....
    MEN om jag bara orkar så åker vi gärna till leklandet :) eller badhuset osv. Och nu till sommarhalvåret blir det ju mycket lättare då man kan gå till lekplatser o så igen! Och mycket hellre tar síg UT. Då det finns tid och ork. Åsså har hon ju släktingar som kan ta med henne ut också. :)

• Hertha
    Isamia skrev 2011-03-25 22:02:32 följande:
    Tycker du? Mycket mage?! Jag har hela tiden sett det som normalt barnhull... i lite överkant men inget farligt. BVC-sköterskan sa att vi inte skulle ändra på nåt, bara ha detta i "bakhuvudet" och fortsätta med att begränsa godis o dylikt till lördagar och kanske aktivera henne ännu mer.

Hon som var ett benrangel som nyfödd-3mån.... 3275cm/50cm vid födseln... bara ca 4kg/56 cm vid 7 veckors ålder... pga dåligt med mjölk. Förstörde väl hennes ämnesomsättning.... sen åt hon som en häst när hon äntligen fick ersättning och fick äta sig mätt för första gången i sitt liv!
    Vällingen lämnade hon dock tidigt, redan vid dryga ett års ålder. S¨å det är iaf inte välling som är orsaken till nuvarande vikt!
    Ja, faktiskt. Om jag tittar på hur mina pojkar har sett ut i den åldern med tajta tröjor på. Jag har aldrig behövt tänka på hur mycket mjölk och välling de äter men de får knappt kex, kakor, chips eller godis istället och vi äter oftast hemlagad mat. Men råden från BVC låter väl bra? Och det kommer ju bli ännu lättare nu när sommaren snart är här .

Lycka till!
  • Cocco
    Isamia skrev 2011-03-25 22:17:22 följande:

Skräpmat äter hon mkt sällan! Ingen fara med den biten....

Tyvärr är det så att jag som mamma har haft mycket problem med både depressioner (förl.depp till att börja med) och enorm energiförlust/svaghet, om jag jobbar heltid så orkar jag verkligen INGET annat sen och hennes pappa veckopendlar (det betyder dock inte att dottern är stilla och inget gör... hon är igång hela tiden med sina dockor och springer fram o tillbaka med sina leksaker i lägenheten, hon kan inte sitta stilla vid tv t ex någon längre stund).
    Läkarna hittar inget fel på mig, de säger att det är psykosomatiskt. Jag går hos en KBT-terapeut och försöker träna och hela tiden tänka på min hälsa för att orka med en normal vardag....
    MEN om jag bara orkar så åker vi gärna till leklandet :) eller badhuset osv. Och nu till sommarhalvåret blir det ju mycket lättare då man kan gå till lekplatser o så igen! Och mycket hellre tar síg UT. Då det finns tid och ork. Åsså har hon ju släktingar som kan ta med henne ut också. :)

Inte för att vara sån men för det mesta så blir man piggare av att göra saker.
  • Isamia
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-03-25 22:08:01 följande:

slänger in en bild på min 4åring som räknas som stor, Han e betydligt kraftigare än många jämnåriga. Ser hans rygg stor ut?
    Verkligen INTE!! Han ser HELT normalviktig ut. Hur smal ska man va egentligen för att räknas som normal?? Är det "size zero" på barn också??
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Isamia skrev 2011-03-25 22:21:10 följande:
    Verkligen INTE!! Han ser HELT normalviktig ut. Hur smal ska man va egentligen för att räknas som normal?? Är det "size zero" på barn också??
    Får alltid höra att han e så stor
Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!