• Isamia

Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!

Hon ser ut så här (kanske inte optimal bild men ni ser ju hur FEL det är!):
    http://i1023.photobucket.com/albums/af360/miask/bildd-1.jpg
    Lite mer putande mage emellanåt och visst hon har lite korviga lår... men är det ens NÄRA fetma?!
    Jag trodde att hon bara var lite knubbig och allmänt stor i växten för sin ålder.... Hon är 3år (nyligen fyllda) och vägde på 3års kontrollen för några dagar sen 20,7kg och var 100,5cm lång.

Hon är stor aptit på¨vanlig mat (äter gärna TVÅ mackor, tar om och är hungrig ofta - precis som sin mamma ;) ) men dricker ingen saft el dricka, godis bara på lördagar med vissa undantag... Ingen frossa! Inget ovanligt, bara ett barn med aptit... och därav lite hull...
    BVC-sköterskan sa att jag inte behövde oroa mig mer än att ha det "lite i bakhuvudet" men ändå - jag tycker det är hemskt att BMI visar SÅÅ fel. Eller är jag så förbannat hemmablind?! (meningen med tråden)
    Herregud, hon är väl "bara" lite överviktig/knubbig?!
    Jag trodde fetma såg ut så här:
    http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/4789899/phpbsyzzt.jpg

*chockad*

• Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!
  • Hertha

Jag tycker också att 20 kg till den längden låter mycket, min 4-åring var ca 101 cm och vägde 15 kg, han är absolut inte spinkig utan väldigt vanlig i benstomme. Tittar man dessutom på bilden tycker jag att det ser ut som ganska mycket mage på henne. Jag hade nog försökt att hitta på lite mer aktiviteter där hon får röra på sig och utveckla lite mer muskler (kanske en hinderbana i trädgården?) men utan att ge henne mer mat.

Bebisen på den andra bilden ser ut att lida av sjuklig fetma.

• Isamia
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-03-25 21:46:02 följande:
    självklart förstod ajg att det var BMI för barn men vårt BVC gör ite det förns år iaf.

Min sov var 106cm vid 3år och vägde 19kg och då skulle vi tänka oss för även fast de inte räknade BMI då. Tycker det är bra att BVC säger till innan det spårar ur. För som förälder kanske man blir lite blind när man ser dem varje dag. Vi fick tips om att hellre servera vatten till måltiderna istället för mjölk varje gång och hellre frukt till mellis än macka+mjölk.
    Okej. Hon dricker vatten ungefär hälften av gångerna... kan minska mjölken ännu mer kanske.
  • Isamia
    Amirsmamma skrev 2011-03-25 21:46:24 följande:
    Jag tycker att hon ser knubbig ut, inte alls fet! Är hon ett aktivt barn annars?
    Ja, hon är inte still en sekund!
    Men hon är väldigt försiktig av sig och vågar inte så mycket... man får peppa henne att våga.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Isamia skrev 2011-03-25 21:53:03 följande:
    Okej. Hon dricker vatten ungefär hälften av gångerna... kan minska mjölken ännu mer kanske.
    sen behöver de väl mjölk också men så  att vi inte gav de till alla målen. Min son är idag 4.5år och är 118cm och 23.5kg,mkt större än sina jämnåriga. Oftast ett huvud längre än måna jämnåriga och därav väger han ju en del mera än de också.
    Vi tycker inte han e tjock och inte bvc heller men hans vikt ligger precis lagomt för längden och då är det ju lätt det går åt fel. Tänker inte tillåta honom bli tjock så han får lida för det,är ju vårt ansvar. han älskar mat,sås,godis och allt så vi får dra ner och ge med måtta.
  • mamma till tre busungar

Jag tycker att det ser ut som att hon lider av en lindrig form av barnfetma.

Hur ser ni föräldrar ut?

• busgrodan

tycker inte hon ser fet ut på bilden, är ju bara lite småbarnshull, absolut inget man skulle reagera på..skulle absolut inte säga att hon har fetma. så länge hon är aktiv och mår  bra så borde det inte vara några problem.

kan ju säga att jag hatar allt vad bmi heter, tycker det 'är en hemskt måttstock som känns gjorde för att hetsa folk.

• Amirsmamma

Ni kanske ska bli mer aktiva tillsammans? Barn tycker om att leka med föräldrar. Ta henne till badhuset, någon lekland osv. Det uppskattar barn. Jag tycker ni ska se upp med hennes matvanor. Har en kompis som var "knubbig" som liten och idag är hon ca 165 lång och väger över 100 kg! Då kan jag tillägga att hon inte gillar sötsaker utan boven i det hela är skräpmat.

busgrodan skrev 2011-03-25 21:59:10 följande:
    tycker inte hon ser fet ut på bilden, är ju bara lite småbarnshull, absolut inget man skulle reagera på..skulle absolut inte säga att hon har fetma. så länge hon är aktiv och mår  bra så borde det inte vara några problem.

kan ju säga att jag hatar allt vad bmi heter, tycker det 'är en hemskt måttstock som känns gjorde för att hetsa folk.
    Nu är hon tre år och då har oftast småbarnshullet "runnit" av. Det är självklart fortfarande möjligt att det kommer att göra det. Det är inte frågan om att banta henne men att börja tänka på det.
  • Dieselmom

Okej, ärligt talat, på bilden ser jag en "knubbig" flicka, absolut ingen "fetma". Hade hon varit min hade jag sett över hennes aktiviteter och utgått från dem och maten. Rör hon på sig mkt/tillräcklig gemförelsevis mot den mängden mat hon äter? Kan man byta en av hennes mackor mot ngt annat som är nyttigare, yogurth kanske? Vatten och mjölk är väl suvärena drycker som man absolut inte bör minska.
    Vi som sitter här hemma vid våra datorer har ju ingen aning om hur ni har det hemma och därför svårt för oss att säga vad ni bör "förbättra", men för att återgå till din fråga så, NEJ jag tycker inte att det är ngn fetma jag ser på bilden.

Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!