• Isamia

Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!

Hon ser ut så här (kanske inte optimal bild men ni ser ju hur FEL det är!):
    http://i1023.photobucket.com/albums/af360/miask/bildd-1.jpg
    Lite mer putande mage emellanåt och visst hon har lite korviga lår... men är det ens NÄRA fetma?!
    Jag trodde att hon bara var lite knubbig och allmänt stor i växten för sin ålder.... Hon är 3år (nyligen fyllda) och vägde på 3års kontrollen för några dagar sen 20,7kg och var 100,5cm lång.

Hon är stor aptit på¨vanlig mat (äter gärna TVÅ mackor, tar om och är hungrig ofta - precis som sin mamma ;) ) men dricker ingen saft el dricka, godis bara på lördagar med vissa undantag... Ingen frossa! Inget ovanligt, bara ett barn med aptit... och därav lite hull...
    BVC-sköterskan sa att jag inte behövde oroa mig mer än att ha det "lite i bakhuvudet" men ändå - jag tycker det är hemskt att BMI visar SÅÅ fel. Eller är jag så förbannat hemmablind?! (meningen med tråden)
    Herregud, hon är väl "bara" lite överviktig/knubbig?!
    Jag trodde fetma såg ut så här:
    http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/4789899/phpbsyzzt.jpg

*chockad*

• Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!
  • Hertha

Om ni har möjlighet så kanske det vore en idé att skriva upp henne på någon aktivitet. Typ småbarnsgympa eller Mulle eller Knatteridning?

Då blir det en regelbunden grej, hon får lite nya saker att testa hemma och du behöver inte känna att du måste orka aktivera på samma sätt? Jag förstår att det kan kännas rätt oöverstigligt ibland att komma ut ur huset och göra saker och så blir det lätt att man tänker "sen när jag...". Med en aktivitet man betalat för blir man ju lätt snål .

• Lusthan

Viktmässigt verkar hon ju väga lite mer än hon borde men jag tycker inte att det syns så tydligt just på den bilden.

Man bantar ju inte barn men aktivera mera, gå ut och gå tillsammans kanske? Sparka lite boll nu när det är vår. Jag vet inte hur du gör men de mål då du ger mjölk så ge ett glas och resten vatten kanske? Och som de sa på bvc, håll lite koll så hon inte överäter för mycket.

Min son vägde nog runt 20 kilo i flera år så det kan mycket möjligt vara så att han var lite tyngre när han var yngre också. Nu är han istället snart 140 cm lång (9 år snart) och väger kring 35 kilo.

Jag tycker inte det verkar vara någon större fara när man ser på bilden.

• mamma till tre busungar
    Isamia skrev 2011-03-25 22:02:32 följande:
    Tycker du? Mycket mage?! Jag har hela tiden sett det som normalt barnhull... i lite överkant men inget farligt. BVC-sköterskan sa att vi inte skulle ändra på nåt, bara ha detta i "bakhuvudet" och fortsätta med att begränsa godis o dylikt till lördagar och kanske aktivera henne ännu mer.

Hon som var ett benrangel som nyfödd-3mån.... 3275cm/50cm vid födseln... bara ca 4kg/56 cm vid 7 veckors ålder... pga dåligt med mjölk. Förstörde väl hennes ämnesomsättning.... sen åt hon som en häst när hon äntligen fick ersättning och fick äta sig mätt för första gången i sitt liv!
    Vällingen lämnade hon dock tidigt, redan vid dryga ett års ålder. S¨å det är iaf inte välling som är orsaken till nuvarande vikt!
    Fast det där barnhullet ska ju rinna av. Vad jag ser på bilden är för mycket mage  och även för mycket fett på övriga överkroppen. Armarna ser ut att ha ganska mycket underhudsfett också. Låren ser också knubbiga ut.
  • mamma till tre busungar
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-03-25 22:08:01 följande:

slänger in en bild på min 4åring som räknas som stor, Han e betydligt kraftigare än många jämnåriga. Ser hans rygg stor ut?
    Tycker det är helt omöjligt att se på den bilden hur hans kroppsform är. Ryggen är inte där man brukar lägga på hull....
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

och en bild framifrån
  • Linda1976

Hm, jag tycker hon ser rätt kraftig ut. Min dotter är 120 cm och väger 19,5 så spontant låter det rätt mycket. Så ja, utan att döma, så tycker jag nog att du är lite hemmablind. Inte så att jag tycker att hon är fet men ja - jag hade nog reagerat om jag såg henne "live" och tänkt att "Oups - där är det dags att hålla koll så hon slipper bli retad i skolåldern".

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Isamia
    Cocco skrev 2011-03-25 22:18:35 följande:
    Inte för att vara sån men för det mesta så blir man piggare av att göra saker.
     När det gäller "vanlig" trötthet, ja. När det gäller SJUKLIG trötthet/svaghet, nej. Jag blir verkligen INTE piggare av att aktivera mig när jag är trött/svag på det där sjukliga viset... De som aldrig har vart så förstår inte. Det är vanligt att dessa tror istället att man bara är dålig på att aktivera sig.... Jag ÄR en väldigt aktiv person och det är det som är det frustrerande!!! Men jag har blivit bättre, bara för ett par månader sen kunde jag inte ens jobba alls. Vissa dagar var en stor påfrestning att lämna dottern på dagis!! Trodde att jag skulle svimma av utmattning.
  • Linda1976
    Isamia skrev 2011-03-25 21:40:02 följande:
    Jag tror att det som gör hennes tunga vikt är ett kraftigt benstomme (ligger i släkten) och ett stort huvud (också ett släktdrag). Vi är "kallblod" i vår släkt... ;) Och när det gäller hästar vore det ju helt fel att ha samma "bmi" på kallblodiga hästar och varmblodiga!! Då skulle min nordsvensk på 152cm och ca 600kg också ha fetma, haha. (tänk er en arab på 152 och 600kg!).
    På en vuxen gör benstommen totalt ca 2 kg upp eller ner beroende på "sort", så det kan man inte skylla på
  • Linda1976

TS: Se till att hon inte äter för mycket frukt - det innehåller mycket fruktsocker och är inte särskilt nyttigt. Max 1 om dagen - ge hellre grönsaker.

• Isamia
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-03-25 22:25:51 följande:

och en bild framifrån
    Är det att "vara överviktig" så vet jag inte hur vissa bedömer?! Jag ser ett fullständigt normalviktigt barn på bilden.
Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!