• Gloxi

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Najje, du kom också lätt undan. Varje morgon tänkte jag att vi har klarat ytterligare en natt. Nu är jag inte lika rädd längre. Men, vi kollar att hon andas när hon sover.

Sunseed, härligt att det går bra för er. Du vet det säkert, men ge Hampus varje liten droppe du lyckas pressa ut. Jag hade ju inte fattat hur viktig råmjölken är, så bad mannen fråga om vi kunde slänga den. Han höll på att få på moppo av personalen.

Verkar som att man får bättre stöd gällande amning här. De har amningscafé nästan dagligen på sjukhuset och man kan också träffa deras "expert". De hjälper en att kolla att ungen tar korrekt fatt och även att man sitter bra med sin amningskudde. Men, de är också snabba med att börja ge ersättning om mjölken inte rinner till efter ett par dagar..

• Gloxi

7879, härligt med dop! Hoppas ni får en trevlig dag! Våran skrek sig också igenom sitt dop. Hon var så trött. Slocknade i min famn efteråt.

Sunseed, underbart att Hampus ammar. Du slipper sår på bröstvårtorna med silikonnappen. Jag hade tänkt att använda sådana också, men trodde att jag hade fått för stora. Upptäckte i mammagruppen senare att det är ok med lite luft mellan vårtan och nappens ände. Då hade jag inte ont längre, så jag fick aldrig använt mina.

Mår du bra annars? Hoppas att du inte har alltför ont i snittet.

• Gloxi

Sunseed, om han ökar i vikt, så skulle jag låta honom suga så länge han vill. Min tappade en kurva, men jag körde ändå på magkänsla och lät henne amma så länge hon ville. En matning kunde ta upp till 1,5 h. Vi gav 1-2 flaskor per dag de första månaderna. Sedan ökade vi för vi märkte att hon var hungrig.

• Gloxi

Sunseed, hoppas lillen kryar på sig snart. Det är verkligen inte lätt att veta vad som är på tok med dem ibland. Skönt att ni fann orsaken och kan vara uppmärksamma. Jag vet av erfarenhet hur fruktansvärt förstoppning kan vara. Min flickas mage funkar för de mesta, men annars är jag rätt snabb med att sätta in åtgärder. I början kollade jag dock med BVC vad som var normalt för frekvensen ändrade sig med jämna mellanrum.

7879, skönt att du mår bättre. Som jag skrivit innan, misstänker jag att du är för snäll mot din man. Det är inte alltid lätt att säga ifrån, men jag hoppas att du hittar styrkan att göra det. Kom ihåg vännen att han skall vara väldigt glad för att ha dig (tror inte att han är värd dig, tyvärr). Inte alla kvinnor hade accepterat hans beteende och krav. Stor kram till dig.

Knytet, blev du snittad? Kommer inte ihåg. Tänker bara på att vad jag har hört så skall man isf vänta 1 år med att bli gravid. Jag är för evigt tacksam till Svend och hans team för utan dem hade jag inte haft barn. Men, man skall inte förvänta sig att de håller koll på ens hälsa. Bara så att du är medveten om det. De är dock duktiga på att göra en gravid. Håller tummarna för dig.

• Gloxi

Miss Cat, det går bra här. Tycker att det blir lättare för ju äldre hon blir. Gör så mycket att hon inte skall ammas till sömns längre, utan somnar själv med napp och sin älskade snutte. Vi var på semester nyligen och det hände en hel del i utvecklingen då. Så roligt att följa och jag blir bara kärare och kärare i henne för varje dag som går. Hur det nu är möjligt.

Har Ludwig fått tänder? Vi har det framför oss, men en kompis tyckte att det såg ut som att det kunde vara på G. Ja, någon gång kommer de väl.

• Gloxi

Sunseed, stackars stackars lille söte Hampus och er också! Jag håller tummar och tår att allt går bra och att ni snart är hemma igen med en frisk kille.

Miss Cat, vad go' lille Ludwig är! Jag känner igen mycket. Igår kom en ny milstolpe. Lillan började krypa. Först hasade hon sig framåt (innan har hon tagit sig baklänges och sidleds), men senare upptäckte mannen att hon faktisk kröp. Tekniken skall finslipas, men hon är rätt snabb redan. Nu måste vi barnsäkra...

Lillan satte i halsen igår. Hon blev alldeles röd och hostade jättemycket. Som tur var lossnade biten efter att mannen dunkade henne i ryggen. Jag blev helt skakis och grät efteråt. Hon åt Sempers lasagne, som är från 6 månader. Den har hon fått ett par gånger tidigare och det har gått bra. Nu tror jag inte att jag vågar ge den igen på ett tag.. Usch, så hemskt.

7879, det är inte lätt att tuffa till sig när det inte ligger i ens natur. Men, det blir bättre med åren. Det går inte att ändra på andra. Men, det är inte för mycket begärt att din man är snäll mot dig. Hoppas han inser det innan det är kört.

Tror du har rätt om personligheten. De blir mer medvetna hela tiden.

Kel, det är svårt att förstå ens lycka efter år av kämpande. Men, vi alla har ju fått de finaste av de finaste, så klart att det tog lite tid. Vad gullig Jenni verkar vara.

• Gloxi

Kel, vi får ta bort det hon kan skada sig på. Det är klart att hon måste lära sig vad som är ok. Men, iom att det kan gå så fort, så måste skåp med rengöringsmedel etc vara barnsäkra. Likaså vassa bordskanter.

• Gloxi

Sun, skönt att han mår lite bättre. Det värker så i hjärtat när de små mår dåligt. Hoppas han kryar på sig snabbt.

Ja, det är så roligt att följa dem. Snart sträcker Hampus på sig som en svan (om han inte redan gör det) och rullar runt från mage till rygg. De småbebisarna brukar vara lite snabbare motoriskt vad jag har märkt. Man får givetvis träna med dem. Ha på mage så mycket som möjligt. Stor puss till den lille hjälten!

• Gloxi

Speck, tack så mycket! Det var skönt att höra att de inte håller på att dö om de hostar. Vad jag vet har 2 st 1-åringar dött i barnomsorgen i DK pga att de har satt i halsen. Den senaste i tisdags. Vet dock inte om det var mat eller ngt annat. Jag är nojjig...

Miss C, låter som att Ludde kanske skippar att krypa och börjar gå direkt. Vissa barn gör ju det. Kan man ha gåstol redan? Jag trodde att det var först senare. Får köpa en för jag tror att det kan vara något för min tjej.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011