• Gloxi

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Sunseed, du kan ju höra med dem om de kan göra hinnsvepning. Det är smärtsamt, men de säger att det kan trigga igång förlossningen.

• Gloxi

Sunseed, förstår dig! Tappen måste vara mogen även vid hinnsvepning. De pillar med fingret och det var inte roligt... Gjorde det 2 ggr, men värkarna kom ändå inte igång. Cytotec skulle jag vägra ta med tanke på vad som har stått om det i media (senast idag i Aftonbladet).

• Gloxi

Sunseed, jag fick dropp vid igångsättningen. Vet inte vad det var för medicin i den, men det gick ju uppenbarligen bra. Glad Mitt vatten gick av sig självt, så de behövde aldrig gå in och pricka hål på fosterhinnan.

Jag tycker inte att du är fånig. Det finns en gräns för hur mycket smärta man orkar utsättas för. Jag kan skriva att om jag skulle välsignas med ett barn till, så skulle jag inte låta några studenter rota i mitt underliv. Dessutom skulle de få försöka att få ut moderkakan i max 15 min (det är stor risk att det med moderkakan händer igen). Det rotas inte mer än nödvändigt i mitt underliv längre...

• Gloxi
    Sunseed skrev 2013-04-25 22:26:08 följande:
    Det är nog oxytocindroppet dom sätter och jag frågade även om det. Och dom kan reglera så att dom inte ökar på det för tätt. Det kändes tryggt att veta.

Och NEJ. Inga onödiga rotningar i mitt underliv heller. Det står i mitt förlossningsbrev. De får göra det dom absolut måste, men ingenting utöver det och jag vill inte ha några studenter, jag vill ha lugn och ro och minsta möjliga tjatter omkring mig.

Om dom inte får ut moderkakan, tar dom den via operation då?

De bestämmer själva när de ökar på droppet. Jag bad dem att öka mer efter 2 timmar, eftersom jag tyckte att det gick för långsamt.. Skrattande

Det låter bra! Under värkarna ville jag inte att någon skulle röra mig eller prata med mig. När det var som mest intensivt innan krystvärkarna, så hade jag helst velat vara själv i min misär. Tid och rum försvann.

Ja, under ryggmärgsbedövning. Det tog 1,5 h, eftersom de skulle visa för studenten... Jag var för svag för att ryta till. Men, som sagt, inte en gång till.. Var inte orolig för det här med moderkakan! Jag frågade läkaren på operationsbordet och det är en mycket ovanlig komplikation. Händer bara 3%.    

• Gloxi

Sunseed, det är typiskt mig att råka ut för sån skit också. Men, någon gång skall du väl inte höra till miniprocenten?!

Jag födde också snabbt, som Kel. Svårt att beskriva smärtan, men den var mer som mycket kraftig mensvärk. Absolut inte som knivar. Vi får ju se vad som händer. Men, om det skulle vara aktuellt och du känner för det, kan du ju prova. Det är bara att be dem sluta omedelbart om du inte klarar av det. Lycka till idag!

• Gloxi

Hemulen, hoppas du mår bättre snart! Annars kanske du kan få prata med en kurator? Man skall inte behöva må dåligt.

7879, härligt att höra att ni har det bra! Stackars liten som är hård i magen! Min bebis har som tur är klarat sig ifrån det. Men, jag har också goda erfarenheter av Lactulose under graviditeten. En kompis gav det till sina barn med när de var bebisar. Prata med bvc dock innan du ger det.

Ego, något helt otroligt har hänt här! Vi upptäckte i lördags att vår flicka kan somna själv. Jag hade inte tid att gå ut och gå, så jag testade att lägga henne i barnvagnen på balkongen. Körde vagnen fram och tillbaka ett par gånger och lät henne sedan vara. 10 minuter senare sov hon! Numera sover hon i barnvagnen på balkongen (när vädret tillåter. Det blåser mycket här. Grannens 20 kilos bord flög iväg häromveckan, så man får se upp.) och det funkar att bara lägga henne i den. Ikväll gjorde mannen samma fast i spjälsängen och hon somnade själv efter 15-20 minuter. Vi är helt till oss! Så som jag har nojat över sömnen och blivit stressad över diverse "experters" råd... Vi är medvetna om att det kan komma bakslag när tänderna kommer och i andra utvecklingsfaser. Men, bvc kärringen skall få höra att det visst kan funkar utan någon djävla träning. Det är träningen som inte funkar... 

Den senaste utvecklingen är ett led i att babyn har börjat rata bröstet. Innan ammade jag henne till sömns och så sov hon på mig. Nu tar hon inte alltid bröstet när jag erbjuder henne den, så mjölken har börjat sina. Jag ammar i regel på morgonen och på kvällen. Idag tog hon den efter sin 2 timmars lur i vagnen och sov 1 timme till på mig.  

Jag har lite blandade känslor inför faktumet att amningen går mot sitt slut. På ett sätt känns det väldigt skönt att bli friare, men samtidigt lite vemodigt eftersom min lilla flicka börjar bli en stor bebis. Jag är dock väldigt glad för att utvecklingen sker på hennes initiativ, så jag inte behöver forcera fram något. Hade tänkt att amma så länge hon vill, men inte i flera år.

• Gloxi

Kel, tackar för tipset. Hon fick smaka på lite bröd idag. Det var mumsigt.

7879, min flicka tycker också om att dra sin snuttefilt över huvudet. De är så söta de små liven. Det låter inte som att din flicka är hård, om hon bajjar regelbundet. Alla gör det inte varje dag. Här har det varierat. Just nu får vi också leverans typ var tredje dag.

• Gloxi

Sunseed, mina varmaste gratulationer till prinsen! Skall kika på bild nästa gång jag är på via datorn. Men, är säker på att han är alldeles underbar.

Håller med Miss Cat. Stanna så länge som möjligt. Vi låg på BB tills amningen funkade, dvs i 6 dagar. Jätteskönt att bara behöva trycka på en knapp om man behövde något. De kom t o m med varma handdukar till brösten... Käckt också att ta besöken där om man orkar. Vi hade bara besök de första 2 dagarna. Var för stressigt att ha folk rännandes varje dag. Bebis och amning går före allt annat. Sköt om er och många pussar till bebisen.

• Gloxi

Sunseed, jättebra att du/ni gör vad som känns rätt för er. Ni känner er bebis bäst. Vi fick också schema och skulle mata var tredje timme. Sket sig redan på BB för vi försov oss på natten. Hemma lade vi ner det direkt. Bebisen somnade bara vid bröstet, så bättre att ge henne mat när hon var hungrig.

Jag vet inte om det kollas i Sverige. Men ibland kan strängen (vad den nu heter) under tungan vara för stram, vilket gör att barnet inte får ordentligt fatt om bröstet. Om den är det, klipper de lite i den. De fick göra det på våran tös. Låter kanske brutalt, men hon fick sockervatten så smärtan glömdes. Men, det blev lättare för henne att äta efteråt. Bara ett tips ifall grabben fortsätter att ha problem efter att ha vuxit till sig.

Vi har fortfarande inte fattat vår lycka! När hon är 20 år, så kommer vi säkert fortfarande sitta och säga "tänk att vi lyckades".

• Gloxi

Kel: ja, eller hur?! Jag tyckte inte att det var så jobbigt att gå upp på nätterna. Tänkte bara "yes, hon lever". Iofs var hon rätt bra på att sova redan som nyfödd. Vaknade i regel bara 1-2 ggr.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011