• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Kelsson1

Sunseed: Vi bytte aldrig över till välling (ska nog vara mer mättande antar jag) för Jenni gillar inte välling, totalt vägrar dricka det

• Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-07-09 14:31:28 följande:
    Sunseed: Vi bytte aldrig över till välling (ska nog vara mer mättande antar jag) för Jenni gillar inte välling, totalt vägrar dricka det
    Är det något särskilt innehåll eller kan man göra själv med t ex gröt som mixas med vätska och bär? Glad
  • Gloxi

Sunseed, enligt rekommendationer är det först när de är 8-10 mån man kan ge mer välling/gröt än ersättning. Jag ger ingen välling än för jag läste något negativt om det för ett tag sedan. Kommer dock inte ihåg vad och var.

Min flicka börja alltid dagen med en flaska (ersättning). På förmiddagen får hon gröt spetsad med fett, ersättning och katrinplommon. Till lunch och middag får hon varm mat med fisk/kyckling. Mellan måltiderna får hon en flaska och även vid nattning. Jag försöker komma upp till 4-5 flaskor per dag enligt rekommendationer. Om det inte är tänder på gång sover hon 10-11 timmar i sträck (jag ger napp några gånger), 20-06/07. Det har hon gjort länge och hon har själv ökat matintaget under dagen. Så här har hon ätit sedan hon var 6 månader. Än så länge älskar hon fast mat o äter allt med god aptit.

• Najje79

Jag tror det är från ca 8 månader man rekommenderar välling. Mina killar ratade välling fram tills de var ca 11 månader tror jag, nu får de en flaska innan sovning. Ibland som utfyllnad mellan målen om de inte ätit bra.

Däremot sa de på 1177 när Luca hade över 40 graders feber och diarré och vägrade äta, att vi skulle försöka få i honom välling (det ville han ha) då det innehåller så mycket nyttigt så han fick i sig näring, salter etc.

• Gloxi

Najje, det är på 1177 jag bl a har läst om kostrekommendationer för spädbarn. Vid 7 månader kunde man ge välling istället för gröt/ersättning 1 ggn per dag. Men, om det står 8 månader (jag vet inte eftersom ersättning funkar fint här) på vällingförpackningen, så bör man ju följa det.

• Kelsson1

Sunseed: Bättre i så fall att köpa välling (finns förpackningar för det) men som sagt först när bebis är äldre . Vet att vissa barn är väldigt förtjusta i välling o ibland till o med ratar mat för de vill bara ha välling. Därför är jag rätt glad över att Jenni inte gillar det alls. Välling o gröt är samma sak o Jenni äter gröt morgon o kväll så därför har vi skippat vällingen helt.

• Kelsson1

Gloxi: Vi varierade nog rätt mycket när Jenni var mindre, ibland kunde det bli samma sort flera paket på raken o hon hade inget emot det. Vi alternerade istället med olika frukt pureer som hon fick tillsammans med gröten. Nu när hon är äldre finns inte lika mycket att välja mellan (hon gillar inte så många sorter) men då äter hon istället vanlig havregrynsgröt på morgonen och sin egen gröt på kvällen.

• Gloxi

Tack Kel. Här är det ok att göra gröten själv bara man har i 1 tsk fett och 0,5 dl bröstmjölk eller ersättning. Än så länge får hon bara på morgonen/förmiddagen, men jag vill ändå variera lite. Vill ju inte själv bara äta samma dag ut och in.

• Kelsson1

Gloxi: Har själv börjat äta gröt på fiberhavregryn varje morgon o varierar det inte (för att få ner vikten). Jag är själv sådan att får jag bara ändring ibland så går det bra att för det mesta äta detsamma till frukost o vi varierar som sagt med olika smak på frukt puréerna.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011