• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • MissCat

Kelsson: Absolut att vi måste träffas! Vad roligt att det går så bra för lilla Jenni på förskolan. Det är jobbigt när de har sån separationsångest. Ludwig har också börjat nu när pappa går till jobbet och storasyster till skolan. Man får snabbt leda in han på lek.

• Knytet

MissCat, ja jisses vad tiden går. Min Ludvig är sju mån lite drygt, vart tog den tiden vägen ? Han är 70 cm o väger ungefär åtta kilo. Han är en riktig solstråle. Han är också myfiken o pillar o drar o grejar överallt han kommer åt. Han kryper runt o e riktigt snabb så det gäller att kolla honom konstant nu. Sladdar o kontakter o blomkrukor med växter e jättekul. Igår ställde han sig upp själv för första gången med hjälp av tvbänken. Han blev så glad o skrattade så han tappade andan. Han har inte börjat prata nåt ännu men man märker att han förstår en del man säger. Dom e ju så söta dom små. Han sover inte hela nätter ännu. Lägger honom vid sju, välling vid tre, upp vid sex/sju för då har han alltid bajsat. Vi är uppe tre fyra timmar o sen sover han en två timmar igen.
    Jag har börjat med Menopur o ÄP blir nog om nån dryg vecka sådär. VUL imorgon. Känns lite konstigt att vara tillbaka i ivf träsket. Men eftersom jag har endometrios o vi vill ha syskon är det bra att köra på innan endon tar nytt fäste.

Kelsson, tänk att Jenni är 20 månader nu. Måste vara en härlig ålder

• MissCat

Knytet: De verkar vara likadana våra Ludvigar Det är konsigt....när man är uppe i allt medans de är små så kan man tycka det är jobbigt men helt plötsligt så tycker man att tiden bara sprungit förbi en. Åh så spännandeatt du jar börjat om och vad sspännande att göra ÄP igen, jag saknar det inte. Jag håller verkligen tummar och tår för att det går vägen för er! Kan tänka mig att det går lite lättare med väntan på test sen. Den tiden var nog den värsta av allt!

• Kelsson1

Knytet: Så roligt att få en uppdatering
    Håller tummarna hårt för att det blir syskon på första försöket!
    Det är en helt underbar ålder när hon börjar mer o mer kommunicera med oss, springer överallt och bara bubblar av skratt o bus

MissCat: Jag däremot kan sakna just ÄP (jo jag är helt galen ) men inte alla hormoner som man blir knäpp av o går upp i vikt o känslomässiga bergodalbanan! ÄP för mig är en skön säng (efteråt) med värmekudde o få sova en stund o sedan vakna till en bricka med gott kaffe o en god macka  

• Aurora1979

Kelsson: Bra att ha slutmålet klart för sig haha.... Så tänkte jag under förlossningen! MÅSTE få min macka!! :D

• Kelsson1
    Aurora1979 skrev 2013-08-22 20:18:41 följande:
    Kelsson: Bra att ha slutmålet klart för sig haha.... Så tänkte jag under förlossningen! MÅSTE få min macka!! :D
  • MissCat

Hahahaha ja Aurora, denna bricka är ju superviktig med flagga och allt. Jag fick ingen när jag fick min andra dotter, så jag var grymt besviken!! Så denna gång tänkte jag mest på den nästan medans jag rullades ner på op.

• MissCat

Ja du är galen Kelsson men du har rätt i att brickan och värmekudden var som en stor belöning efter ÄP

• Gloxi

Ha ha tjejer. Det är inget gullande i Danmark, så man får inga mackor. Knytet kan även glömma värmekudde på CFC. Å andra sidan behövs det inte heller för ÄP går så snabbt och smidigt.

Aurora, jag spydde under min förlossning, så mat var det sista jag tänkte på. Tur var väl det, då det tog typ 5 timmar innan jag fick något att äta. Blev ju opererad efteråt... Men, mackorna var överraskande goda.

Miss Cat, härligt att läsa om lille L. Vad stor han är. Min tjej väger inte ens 8 kg, men hon är liten. Det är full fart på henne hela tiden i vaket tillstånd. Kryper och står upp. Gåstol skippade vi för jag läste att den inte tillför något motoriskt. Vi köpte istället ett aktivitetscenter med bollar, som hon kan stå emot. Det är en hit.

Annars äter hon allt man serverar henne. Även sånt som hon är skeptisk till. Jag brukar ge 3-4 mål fast föda (1-2 mål gröt och hemlagad/burkmat till lunch och middag) om dagen och så får hon tillskottsnäring utöver det. Här är rekommendationen att man antingen ger gröt eller välling. Jag har valt att ge gröt för den kan jag göra själv och på så sätt hålla nere på tungmetaller och annan skit. Hon får ändå i sig sånt via tillskottet. Jag vill inte heller riskera att hon ratar tillskottet till förmån för välling. Det blir för mycket spannmål annars.

Jag tycker det är svårt att komma på rätter, som man kan göra själv. Den mat vi äter själva går inte alltid att puréa utan att den blir äcklig. T ex pasta med köttfärssås ser oaptitligt ut. Har ni några tips på vad man kan göra? Vi gör mycket potatis med grönsaker och fisk/kyckling. Men, vill variera mer och så gott som skippa burkmat.

• Sunseed

Folk har rekommenderat mosboken 1 och 2 till oss! Skriver från mobil så kort svar. Fick även ett bra häfte på föräldragruppen. Jag kan maila vad häftet heter imorgon. :)

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011