Inlägg från: Kelsson1 |Visa alla inlägg
  • Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Glömde berätta att vi var till BVC idag och Jenni har gått upp från 3440g till 3880g! Vi är så nöjda
    Även mitt blodtryck ligger ok, så kan fortsätta med den lägre dosen och förhoppningsvis sluta med blodtryckssänkande helt om två veckor...

• Kelsson1

Najje: Jo vi var lite oroliga för Jenni till en början när hon tappade så mycket i vikt men har blivit lugnade nu när hon ökar på bra .
    Hur är det med dig och dina små?

• Kelsson1

Najje: Bra att foglossningen är under kontroll och underbart med twinsens kickar . Känner igen det där med plötsliga sparkar som får en att hoppa till. Det är de man lite saknar efter förlossningen, inte känslan av att vara en strandad val

Jordgubbe: Vi fick inte plats med skötbord i toaletten så har det i sovrummet (vi har bara en 2:a där sovrummet är direkt mittemot toaletten) för det mesta är det ändå kissblöjor och då torkar vi bara med våtservetter och när det är bajs så torkar man bort det mesta med våt eller torrservetter och bär sedan bebis till toa o tvättar av henne där...

Enya: Härligt med buffar, de riktiga sparkarna kommer snart

Gott Nytt År till Er Alla!

• Kelsson1

Vad räknas som delamma och vad räknas som helamma?
    Är inte det viktigaste att man kan slappna av och må bra och att bebis är mätt o belåten? Sen om det är av bröstmjölk eller ersättning tycker inte jag spelar så stor roll.
    Just nu så ammar jag och verkar det som om Jenni fortfarande är hungrig får hon även ersättning, bryr mig inte om det kallas för hel- eller delamning så länge hon är mätt och glad

• Kelsson1

Karmosin & Jis: Jag har inga skuldkänslor när jag ger Jenni ersättning efter amningen. Viktigaste tycker jag att hon är mätt o belåten sen om det är efter amning eller efter ersättning kvittar tycker jag.

Strössel: Ni har stor toa i jämförelse till oss, har samma skötbord och skulle aldrig få in det!

Najje: Kände likadant med FK från början. Hjälpte när jag var in flera gånger o läste informationen, lät det gå en tid emellan läsningarna så det hann sjunka in lite. Men tycker du att du behöver det kan du alltid ringa o boka en tid med någon handläggare och ha frågor färdigt till genomgången.

• Kelsson1

Carlan: Stort Stort Grattis till lilla Luna! Vad är det för problem? Hoppas att allt löser sig!

Strössel: Vilken fruktansvär upplevelse! Hoppas du slipper fler! Helt rätt att hon kände sig dum, hoppas hon lärde sig något!

Jis: Inte lätt med bebisar, första reaktionen när de är ledsna är ju att ge bröst och jag tror inte att det någonsin kan vara fel. Bebisar får ju så mycket av att ammas, inte bara mat utan närhet o tröst också. Så lita på att du inte gjorde något fel, kan vara annat som fick honom att spy som att han var stressad av situationen eller annat.
    Skönt att han går upp i vikt bra!
    Verkligen mysig bild!

Lulis: Vad spännande med TUL, kommer ihåg själv hur kul det var att få uppskattad födelsevikt. Kram!
    Försök slappna av med fixandet av bebisgrejor! Var själv väldigt nojjig och försökte köpa/fixa till allt innan bebis kom men har märkt nu att bara man har några klädesplagg och filt så behöver man inte så mycket mer. Bebisen mår bra av att man är "hud mot hud" så till en början behövs inte mycket kläder och mat har man i bröstet eller så får man springa till affären o köpa ersättning. Blöjor är väl det enda andra som behövs, har varit bra med skötbord också men går säkert lika bra att byta på handduk i sängen eller soffan .
    Förstår nu alla som försökte säga till mig att slappna av med sakerna att bebis inte behöver så mycket men nojjig som jag var lyssnade jag inte så nu har man en hel massa saker som bara ligger o tar plats...

Nana123: Mensvärk hade jag till o från i flera veckor, det är bara livmoder som växer...

Eileen: Stor Kram! Viktigast att allt slutade väl!

Dealiy: Härligt med sparkar

Aurora: Här kan Jenni sova en liten stund i sin vagga om hon får somna i famnen först

• Kelsson1

Massadillan: Välkommen! Vi såg hjärtat picka i v6 så tror inte att det är för tidigt för VUL.

Aurora: Ibland lyckas jag också få Jenni att ligga i vaggan lite längre men just idag har 15min varit max

Najje: Verkligen fin vagn ni sett ut
    Helt naturligt och normalt att bli nojjig under graviditeten, kan tänka mig att det är ännu värre när du väntar på två. Du ska se att när bebisarna väl är här så kommer allt att flyta på av sig själv, du kommer inte att hinna nojja Tiden går till att mata barnen och se till att de har rena blöjor o kläder på sig...
    Om huset känns för litet så kan ni alltid uppgradera senare. Vi bor i en tvåa på 57kvm så vi måste köpa något större men det får vänta till båda jobbar igen...

Jis: Vi har också haft problem med Jenni men det är mest på kvällen när vi vill gå o lägga oss som hon börjar gnälla o slutar inte oavsett vad man gör. Lite jobbigt nu när maken börjat jobba igen, jag kan ju sova på dagen men stackars maken är halvdöd när han ska jobba...

Lulis: Syrran är fortfarande inte klar med babynestet , tror inte att Jenni hinner njuta av den saken om jag inte köper ett nu... Men vi har klarat oss till nu så tror inte att vi behöver en även om jag tror att den är väldigt bra att ha. Annars är det väl bra att ha någonstans att byta blöja och ha en del kläder och någonstans för bebis att sova (kudde är bra så huvud inte blir deformerat), resten kan man köpa vid behov.
    Enligt TUL låg Jenni -5% och skulle väga på BF 3400g men hon föddes BF +2 och vägde 3390 så rätt nära. Försök hålla dig från sötsaker för att bebis inte ska växa extra mycket annars tror jag inte att du behöver oroa dig.

• Kelsson1

Lulis: Du har rätt, förlossningen kommer att gå bra. Det där med att krysta kommer av sig själv, för mig var nästan det svåraste att låta bli att krysta när BM sa att jag inte fick göra det. Var nästan som om hon bett mig hålla andan i en timme eller så
    Trötthet hör till, därför är det rekomenderat att gå hem från jobb minst tre veckor innan BF för att vila upp sig och för att man helt enkelt inte har krafter kvar för att arbeta...

• Kelsson1

Carlan: Vad söt hon är!

Jis: Håler med Najje, spelar ingen roll om det är bröstmjölk eller ersättning de små får huvudsaken är att de är mätta o belåtna!

Vickan: Härligt att höra från dig! Ledsen över att liten inte mår bra. Skönt att du kunnat fatta ett beslut du trivs med när det gäller amning, håller med viktigast är att ni mår bra spelar då ingen roll vad maten består av! Som jag sagt tidigare, känner jag fler som haft lätt med amningen första gången men svårt gångerna efter så man behöver inte känna sig som en dålig förälder om det inte fungerar kan vara att just den bebisen inte lyckas få till det med amningen bara.
    Vad fin liten kille du har!
    Vår lilla Jenni har legat med benen lite konstigt inne i magen så vi får sträcka ut senorna på ena foten flera gånger per dag och hoppas att det går till sig utan gipsning...

Viksan: Hoppas innerligt att du lidit nog nu!
    Jenni har också kunnat lyfta på huvudet sen hon var en vecka gammal

Angående förlossning tror jag att det är normalt att vara orolig innan. Jag var väldigt lugn fram till det var ca 3månader kvar till förlossningen, då fick jag världens panik och ville inte ens tänka på hela förlossningen. Efter föräldrautbildningen och att jag pratat om saken med maken (och läst i Gudrun Abascals bok) så lugnade jag ner mig. Tror att de flesta kommer att lugna ner sig o se framemot förlossning när det börjar bli dags för förlossning. Så ta det lugnt och ta reda på så mycket om smärtlindring och annat som möjligt så ska det gå bra för er med!

Till er som har flera barn: Är väldigt imponerad över hur bra ni sköter allt. Själv hinner jag bara amma Jenni så stackars maken när han kommer hem från jobbet får städa o laga mat +ta hand om hunden

• Kelsson1

Dealiy: Vi har också en Emmaljunga o är väldigt nöjda med den, bebis somnar omgående när man lägger ner henne där och kör iväg
    Det kommer säkert att gå bra med katt o bebis, har ju fungerat för många andra före dig så varför skulle det inte fungera bra för er?

Najje: Vår vovve har bara varit fram o nosat ett par gånger, hon bryr sig inte värst . Fungerar väldigt bra med promenader när man har både vovve och vagn med sig så vovven är så lugn.

Jordgubbe: Förstår inte varför alla ska skrämma upp en inför förlossning. Alla vet väl att det kommer att göra ont, varför trycka upp det i ansiktet på en som har första förlossningen framför sig. Det jag kan säga för att trösta är att man glömmmer bort hur ont det gjorde rätt fort, redan nu efter en månad skulle jag vara redo för att gå igenom det igen (även om jag vet att det kommer att göra ont även andra gången).
    Håller tummarna för RUL även om det inte behövs

Jis: Samma här, efter att Jenni låtit bli att bajsa över en vecka så är vi överlyckliga över varje bajsblöja hon producerar

Ego: Har inte fått sova mycket, Jenni tycker att hon ska få sova med bröstvårtan mellan läpparna (hon suger inte) och då är det totalt omöjligt för mig att sova utan att bröstet ramlar ut ur munnen på henne och då blir det till skrik...
    När jag inte fick sova så klädde vi på oss o gick på en promenad med vovven, så nu ligger hon snällt o sover på balkongen. Får se hur länge hon gör det, sedan är det att sätta sig i soffan med henne o amma igen

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011