Inlägg från: Kelsson1 |Visa alla inlägg
  • Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jis: Walle växer ju med rasande fart
    Väldigt fin tomte du har

Strössel: Jag har aldrig trott att det är "safe" med helamning, har hört för många historier om folk som får barn väldigt tätt inpå första... Men visst skulle det vara skönt att slippa eländet ett tag under amning.

Spets: Tyckte inte att det kändes så för mig men har hört liknande beskrivning från andra mot slutet när bebis fixerat sig. Håller tummarna att det är det du känner.

Ego: Vi hade en riktig mysstund igår tillsammans , Jenni hade ont i magen så tog en dusch tillsammans och det tyckte hon riktigt mycket om. Maken var lite avis o sa att nästa gång ville han duscha tillsammans med bebis ...

• Kelsson1

Missade tydligen två hela sidor

Lulis: Skönt att du mår bättre och njut ordentligt av ledigheten!
    Vet hur det känns när man är helt slut o bebis blir tung. Var verkligen jobbigt att bara kliva upp från soffan i slutet men snart är det över o du har din guldklimp hos dig

Cattm: Självklart kommer hon att vara hos er till nästa jul !

Strössel: Liam är lika fin som vanligt

Angående barnbidrag har vi också tänkt att spara undan till Jenni, men inte under föräldraledigheten utan det tar vi när båda jobbar igen...

Karmosin: Underbart att det går så bra att ni inte behöver gå på kontroller så tätt längre!

Eileen: Hoppas att det kommer igång utan igångsättning!

Najje: Håller med Strössel, hör med BM!

Speck och Jis: Hade henne i famnen och höll i hennes arm med ena handen och hade duschen i andra handen, gick hur bra som hellst hon höll sig väldigt lugn o bara njöt av vattnet.

• Kelsson1

Viksan: Vi har ju ingen badkar så vill man mysa tillsammans är vi hänvisade till duschen. Syrran duschade också med sin dotter rätt ofta så tror att det är så vi kommer att göra även i framtiden (kommer självklart låta Jenni bada i balja också)

• Kelsson1

Hoppas att alla haft en underbar jul!

Speck: Var nära att maken köpte bilbana till Jenni redan i år

Strössel: Jenni sov också genom julklappsutdelning och öppnandet

Najje: Är såååå glad över din pappas fina kommentarer! Minns de senare om han säger något okänsligt... Menar att du kan uppskatta kommentarerna länge. Min pappa gick bort för 13 år sedan och det är främst nu när bebis kommit som jag börjar sakna honom mer igen och hade önskat att de hunnit träffa varandra...

Dealiy: Tror inte att du behöver oroa dig över missbildningar men prata med läkaren så kan du lugna ner dig!

Viksan: Vilken tråkig inställning svärföräldrarna har! Hoppas de bättrar sig med tiden!

Jis: Vi ger Jenni ersättning en till två gånger per dygn sent på kvällen och om det verkar att bröst inte är nog en gång under dagen. Mängden beror på hur hungrig hon är. Hon får alltid brösten först o ersättning som tillägg, men kanske kring 60 per gång (mer om hon inte är nöjd)
    Vi har också kört med kopp till en början och nu gått över till samma MAM flaska

• Kelsson1

Dealiy: Jag ger ersättning för att de ville från BB att vi ska göra det när Jenni inte bajsar så ofta och gick inte upp i vikt så mycket. Så utöver amning får hon ersättning om hon fortfarande verkar vara hungrig när hon fått båda brösten.

Strössel: Jenni gör likadant, släpper bröstet mitt i amning och skriker (hon gör det inte alltid med lite nu och då). Jag fortsätter att amma, ibland byter jag bröst och när hon fått båda brösten o verkar hon inte nöjd får hon ersättning. Jag har tänkt att fortsätta med amning och använda ersättning bara som tillägg som vi gjort tills nu.

Aurora: Alexander är ju helt underbar!

Lulis: Jag använde också av mammadagarna före födelsen och det var inget konstigt med det, de kommer nog att räcka ändå
    Julen har inte varit så viktig i år , fick inte ens upp granen och det har inte spelat någon roll det har varit mysigt ändå att sitta i soffan o amma . Blir väl annorlunda nästa år när Jenni vuxit till sig och kan titta på granen...
    Jag spelade en finsk vaggvisa till Jenni redan när hon låg i magen o den blev hon alltid lugn av, det blir hon fortfarande

Eileen: Stort Grattis till lilla Hector! Tur att ni mår bättre trots dramatik, håller tummarna att ni snart får komma hem!

Viksan: Skämtar du? Jag som varit utan sötsaker under större delen av graviditeten trodde att det skulle vara enkelt att vara utan sötsaker även efter förlossningen håller på att bli tokig efter godis o fikabröd. Har ätit väldigt mycket av den varan nu och undrar som du om det är amningen som gör att man blir extra sugen?
    Ok, får testa att dricka än mer, även om jag dricker mycket saft när jag ammar men har också haft huvudvärk så kanske jag har vätskebrist då...

Lillstintis: Stor Kram! Får du hjälp med förlossningsdepressionen? Hoppas det ger med sig snart!

Tredjemaj: Blev lite besviken verkade inte som de brydde sig om förlossningsbrevet på DS. Hade skrivit att vi ville ha mycket information men såg knappt till BM. Vi ville även ha Danderydsmodellen på förlossningen men det var ingen som brydde sig om det heller. Så var rätt besviken på förlossningen. Men hade i förlossningsbrevet skrivit att vi försökt få barn länge, att jag är svårstucken (vid blodprov) och rädd för sprutor/nålar, vad jag hade för tankar om smärtlindring osv...

Ego: Var idag på uppföljning för blodtrycket o läkaren tyckte att det såg ok ut så får börja trappa ner med medicinen (ta en halv tablett istället för en hel) i två veckor och sedan sluta helt. Känns bra för jag blir så extremt förstoppad av medicinen så har spruckit i såren därnere igen på grund av det.
    Annars har jag idag varit extremt trött, maken fått ge Jenni en del ersättning så att jag har fått sova. Hoppas att det är bättre imorgon så man orkar göra något...

• Kelsson1

Jis: Yes, en av biverkningarna är förstoppning. Jag åt också en om dagen är så glad över att fått gå ner till 1/2 och hoppas verkligen att jag får slippa de helt om två veckor. Håller tummarna att du också får börja trappa ner på tabletterna nu!
    Testa du också att pumpa i ca 15min efter amning (även om det inte kommer någon mjölk längre) för att försöka få igång produktionen mer. Jag tyckte att det hjälpte, behövde inte ens hålla på i speciellt många dagar innan jag märkte skillnad...

Aurora: Jag brukar inte heller läcka ur brösten men har ont/spänner i de speciellt på morgonen när hon sovit i flera timmar utan att amma mellan. Tips jag fick från BM var att pumpa i 15min efter amning för att få igång mjölkproduktionen mer så du kan testa det.
    Jag däremot får säga till min man att det behövs ersättning nu och då frågar han om jag är riktigt säker innan han värmer upp det . Får väl vara glad över att vi är på samma blad åtminstone det fast ibland får han det att låta som om jag vill ge Jenni för mycket ersättning...
    Grattis till att få på sig vanliga kläder. Jag har bara testat mina "tjockisjeans" men inte ens de fick jag på mig för några dagar sedan... Så lite deppad är man...

• Kelsson1

Strössel: Så ledsen för att det ska vara så jobbigt för dig! Stor kram!

Jis: Du får nog ta o handpumpa efter varenda amning ett par dagar så ska du se att mjölken kommer igång.
    Vi tog till napp inatt också. Jenni har börjat med att hon vill ha bröstet i munnen under nätterna när hon ska sova o det betyder att jag inte får sova alls. Gick bra med napp och hon har inte saknat den nu på dagen hoppas det kan fortsätta med att bara ge napp nattetid...

• Kelsson1

Enya: Stort Grattis även här till halvtid!
    Kan inte minnas slem i halsen men blev lite småhes under graviditeten och kommer ihåg att BM sa att det var fullständigt normalt att stämbanden blev påverkade. Hoppas att slemlösande hjälper!

Jis: Handpumpade, har inte gjort det nu på ett par dagar verkar ha kommit igång nu för mig. Gjorde det direkt efter varje amning, tyckte inte att det kom så mycket men det var väl det jag hade räknat ut, meningen var mest att få igång mjölkproduktionen så det kom ibland så lite att det var inte ens värt att spara men viktigt att fortsätta ändå tills mjölken flödar till. Så ca 15min på varje bröst efter varje amning (inte under natten då).

Strössel: Verkligen fin busunge!

• Kelsson1

Tredjemaj: Tror att de läste förlossningsbrevet men BM vi hade var ingen bra så det spelade ingen roll att hon läst det för hon hade inte tagit till sig det som stod där...

• Kelsson1

Jordgubbe: Grattis till v18!
    Jag började känna riktiga sparkar kring v20 så du får nog vänta ett par veckor till

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011