Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Sunseed: vad roligt! Min tjej rörde sig mycket i magen, men sover mest nu. Första rörde sig lite, men var pigg och nyfiken när hon kom ut, så får se hur din blir!
Sunseed: vad roligt! Min tjej rörde sig mycket i magen, men sover mest nu. Första rörde sig lite, men var pigg och nyfiken när hon kom ut, så får se hur din blir!
Sunseed: jo det går bra. Isabelle vaknar lite mer av själv nu, men på nätterna måste jag väcka henne och det är svårt att få henne att suga om jag väcker henne förtidigt, varje måltid tar ca 45 min- 1 h så jag är inte så motiverad att försöka få henne att äta oftare för att försöka öka mjölkproduktionen, men något måste jag ha för hon suger för det mesta lugnt och nöjt och så ger jag mellan 35-65 ml ersättning efteråt. Hon är en hejare på både att kräkas och bajsa så då måste jag oftast mata igen och då kan en måltid ta två timmar. Storasyster älskar henne och jag tycker att det än så länge funkar jättebra, men får se hur det går när min man börjar jobba nästa vecka.
Sunseed: jo mycket känslor är det, idag känner jag att jag fått klarat mig mycket själv och min man har mest suttit med paddan, när jag bett om hans hjälp, sällskap har han inte kommit. Och så blev han åter igen arg på mig för alla leksaker som är överallt. Så jag blev ledsen.
Ja, men annars så har det som svar på din fråga, känts helt underbart att bli förälder, skillnaden från ett till två är att jag känner mig otillräcklig för mitt fprsta barn just nu, men mycket lugnare och säkrare med mitt andra jmfr med när jag fick första. Och det är underbart att titta, krama och lukta på dem.
Luella: Ja det där med min man går i perioder, ibalnd är han lugn och säger ingenting och sedan kan han bara brusa upp och skrika och bli jättearg på alla leksaker och säga att hon har fler leksaker än 10 barn typ.
Jag kommer nog ha min äldsta tjej hemma två ggr/veckan och så får hon gå på förskolan tre dagar.
Du skrev tidigare om att du dubbelammade, hur länge ammade du på båda brösten då?
Jag ammar 15-20min per bröst, båda brösten båda ggr. Ibland är hon bara lugn 30min-1h och så ammar jag igen, funderar på om jag ska göra som du men vill veta tiden du hade då. JAg provar att minska ersättningen nu och det känns lite tufft att bara få 30min paus mellan amningarna, speciellt när storasyster är hemma för då känner jag mig otillräcklig.
Kelsson: Tack, är väldigt känslig i hormonerna nu!
Gloxy: Hur går det för dig med amningen och hur länge, ofta ammar du samt hur ofta, mycket ersättning ger du?
Gloxi: ok så då är hon i stort sett vid dina bröst hela tiden på fm? Tycker iallafall det låter som du har mycket då du bara ger 60 ml på lvällen och att hon sedan sover så länge på natten. jag exprimenterar just nu med att minska ersättningen, har gett 60 ml efter varje mål men då har hon inte vaknat själv, plus kräkts och basat mycket. Igår hoppade jag över att ge ersättning några ggr på fm och det klarade hon sig på med att amma efter 1 h paus i de flesta fall men när hon inte var nöjd fick hon 40 ml ersättning, men på kvällen var hon missnöjd och vid mina bröst plus i stort sett hela tiden mellan 19-22, plus att hon fick 40-60 ml ersättning tre ggr. Natten var däremot lugn och jag råkade stänga av väckarklockan en gång så 2 målet blev 3 istället. Luella, ok ökade mängden så då? Behövde du ge ersättning? Ja svårt med en storasyster som vill ha uppmärksamhet och man ammar en timme och sedan bara har en timme paus, hinner ju inte ens gå ut på den tiden.... Knyter: hur går det för er?
Knytet: vad skönt att din amning kommit igång och han ökat så bra i vikt! Skönt att du mår bra efter snittet också. Jag mår också bra, var första natten som min man fick serva mig med att flytta Isabelle till mig när hon ville ha mat. Jag kunde iallafall flytta mig till sidan för att amma henne. Nu vill hon däremot oftast inte amma liggandes så jag måste gå upp. Det jobbigaste efter snittet är att jag har en djup rosselhosta, inte så skönt och rädd att jag ska gå sönder. Annars har jag också kommit ut och gått, känner däremot mig rädd över att gå sönder så vågar inte dra syskonvagnrn i uppförsbackar. Och så är det svårt att hinna ut när jag kör varannan timme amning för då har jag bara en timme paus emellan. Igår körde vi mest var tredje timme med 50 ml ersättning efter., men vill försöka öka amningen så de dagar jag kan, orkar ska jag prova varannan timme. Hoppas era nätter blir bättre, man blir trött av att sova lite, jag får oftast fem, sex timmars sömn per natt.
Sunseed: kan du inte dela med dig av de bra tipsen då?skönt att du har börjat kunna njuta av graviditeten nu! Skönt att krabaten gör sug påmind!
Luella: tack för ditt svar.
Sunseed: ja det är verkligen kul att höra hur du mår och hur optimistisk du verkar just nu trots besvär från rygg och bortdomnade fingrar.
Hemulen: välkommen hit och grattis till att vara gravid med tvillingar! Låter verkligen som du skulle behöva bli sjukskriven med alla de krämpor du har!