• 7879

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Måste bara skriva av mig och hoppas på att kunna få lite stöd, om ni orkar, vill.
    Igår hade vi besök av ett par kompisar som kom med leksaker som de inte längre använder. Min tjej Elin blev jätteglad över dem och imorse började hon leka med en traktor med djur som hade ljud för sig. Det var inte uppskattat av min man som började skrika på henne, att han ville lyssna på nyheterna och att det är leksaker överallt. Till mig tyckte han att måste vi ta emot sådant som låter och tyckte att vi inte skulle ha det här. Min dotter blev givetvis ledsen och jag med. Han tycker att vi har leksaker överallt och har ingen förståelse för att ha så mycket leksaker överallt. Tycker själv att jag har gansla bra ordning, böcker för sig, blandade leksaker i en back, lego i en back och tågbana i en annan, vet inte hur jag ska lsa problemet med att han tycker att det är för mycket saker då jag tycker att hon ska få möjlighet att leka med det hon vill.

• 7879

Gloxi: Det viktigaste jag har tagit åt mig från min första upplevelse är att lita på sig själv, hur ofta vill hon äta om hon får bestämma själv? Är hon pigg eller slö? Om hon är slö kan det vara viktigt att väcka henne för att få henne att äta oftare. JAg tycker inte 100g låter mycket, min tjej lät de gå ned 400g innan de tyckte att vi skulle ge ersättning och det tycker jag däremot var alldelles för sent, arg på mig själv att jag inte tvinga dem att väga henne tidigare för att upptäcka det. Som jag sa tidigare följer hon sin kurva behöver man inte oroa sig, det är när de går ned i vikt eller tappar på kruvan som man måste vara uppmärksam.

• 7879

Gloxi: JA det var ju en mycket bra fråga, han kunde faktiskt sagt nej om han tycker vi har för mkt saker och jag sa precis som du skrev att det finns nyheter fler ggr om dagen eller att det går att läsa.
    Min tjej var precis som din, ville helst sova på natten och det tog tid att ge henne mat, oavsett amning eller flaska. Passa på att ge mat ofta på kvällen om det är det hon vill så får hon säkert i sig större delen av matmängden då. min var som en igel från eftermiddag tills hon la sig och sedan väckte jag henne efter fyra timmar om hon inte vaknat själv, mest för oro i början, men det var svårt att få i henne mat då hon helst ville sova.

Kelsson: Vad skönt: Så hade jag önskat att min man också var men om jag nämner att leksaker är naturligt och behövligt så säger han att jag inte bryr mig om vad han vill, känns inte som han har så mycket förståelse för att det bara handlar om en kort period i livet, tills vi kan flytta leksakerna till hennes rum. Tack för stöd!

• 7879

Kelsson: Ha ha ja jag önskar att jag kunde säga så men då får jag bara tillbaka en kommentar om att barn också behöver lära sig att ta hänsyn till andra. Jag har tyvärr väldigt svårt att ta konflikter, blir ledsen på en gång.
    Luella: Ja svårt med någon som är så, verkar inte riktigt förstå barns behov!

Gloxi: Jag känner igen det där med att vara som en igel vid bröstet hela tiden. Det sista rådet som jag tyvärr inte uppfattade och inte tog till mig innan jag slutat amma var att begränsa amningstiden till tex. 30min per bröst, och att det får vila minst 1 h innan man ammar på det igen så att mjölkproduktionen får en chans att tillverkas. Vet inte om det fungerar då jag inte provat, men kan vara värt att göra. Sedan så säger de ju att mjölkproduktionen är som störst på kvällen och natten så om du verkligen vill försöka öka mängden kan det vara värt att prova några nätter. Bröstmjölkspump provade jag och har fått höra att det inte alls är bra för det inte är det naturliga. Det viktiga är att inte försöka känna stress- lätt att säga, svårare att göra kanske samt att försöka vila så att man inte är trött. 
    Hoppas verkligen att du kan få igång din mängd då din tjej verkar rata ersättning. Det är bara att försöka prova dig fram med olika sätt utan att försöka känna stress eller oro. KRAM      

• 7879

MissCat. hur går det för er då? Hur mår ni?

Blir snitt för mig den 15 januari, så nu bestämde jag mig för att inte jobba något mera så jag får lite tid att vila och förbereda mig innan och inte riskera att förlossningen sätter igång innan det då det var helt klart tydligt att moderkakan ligger för och det finns stor risk för blödning.  

• 7879

Konstigt, gjorde ett inlägg igår men det verkar ha försvunnit.....

Knytet: Ja det är bra att det upptäcks i tid och inte vid förlossningen, känns ändå bra när det blir planerat. Ska göra mitt snitt på Södertälje sjukhus. 

Sunseed: Ja det börjar kännas mer verkligt nu, bara lite förberedelser kvar. Behöver bara bli frisk från min förkylning också.

Angående tidigare inlägg om amning  så håller jag med om att de är dåliga att lyssna på vad mamman vill, tråkigt! Svårt i början att lita på sig själv då det är så mycket känslor med ett nytt barn. 

• 7879

Knytet: vad roligt, nu är det inte många dagar kvar för oss! Jag ska på inskrivning på måndag, har fått en tidig tid på tisdag. Jag har kurerat mig från min förkylning i veckan, låter fortfarande hemskt hes. Sover hur kass som helst på nätterna, vaken varje timme, besväras av klåda och hosta. Snart kommer det väl bytas ut till en bebis som vill äta så lika bra att jag vänjer mig

• 7879

Knytet: frågade du hur många dagar man burat vara inlagd efter ett kejsarsnitt? Lite nyfiken bara.

• 7879

Luella: tack! Just nu njuter jag faktiskt över att se min tvååring leka så fint, samt ha tålamod för hennes trots. Blir spännande att bli tvåbarnsmamma, känns overkligt! Knytet: ja känns skönt med tidig tid och spännande! Ang. Amningen så verkar du ha en bra inställning, jag ville så gärna och hade svårt att inse att det inte gick för mig. Den här gången så känns jag mer förberedd. MissCat: tack för info. Jobbigt att vara så ledsen, hoppas det går över! Naijje: vad roligt att läsa om dina killar, hur gamla är de nu?

• 7879

Najje: Hehe, ja det är ju konstigt att det heter så egentligen! Så roligt att det är full fart på dem!

Kelsson: Ja helt otroligt vad fort tiden går! Vad skönt att du trivs med att jobba och hoppas Jennis gråt en morgon bara var en engångsföreteelse för NEJ det är inget kul att lämna ett gråtandes barn, men med tiden så lär man iof. det också. 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011