Inlägg från: Lillstint |Visa alla inlägg
  • Lillstint

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Sputnik II skrev 2011-11-07 21:00:54 följande:
    Jag har fått information om att lägga mig ner om vattnet går och bebis inte är fixerad och sedan ringa förlossningen. Detta för att det finns risk att navelsträngen kan komma i kläm.  Tänk att det skiljer så på rekommendationerna.
    Visst är det. Och visst sa de också det där med risken att navelsträngen kan komma i kläm, men poängterade samtidigt att ambulans skickade man inte längre. Men att lägga mig ner hade jag absolut gjort och så ringt förlossningen direkt, så får väl de guida en med vad man ska göra. Om någon vecka kanske rekommendationerna är ändrade igen (ironi).

Tycker just "'ändrade rekommendationer" blivit något av vardagsmat under hela graviditeten. Gällande allt ifrån hur och när man ska amma, plötslig spädbarnsdöd, vilka preperat man ska använda vid svampinfektioner, igångsättning av förlossning är bara för att nämna några. Inte konstigt man blir förvirrad - och orolig. Dessutom verkar det ta väldigt lång tid innan landstingen blir samstämda i sina "rekommendationer". Konstigt...
  • Lillstint

Kasa: Precis! Håller med! Exakt så känner jag!

Ang. Pevaryl så frågade jag också min BM om det. Hon sa att de har fått ändrade rekommendationer och att de INTE längre skulle rekommendera det till gravida. Anledningen enligt henne är att apoteken har ändrat klassifieringen på Pevaryl till att helt plötsligt hamna i en klass med läkemedel som inte ska användas av gravida. Men någon mer förklaring hade hon inte fått. Men hon tyckte absolut inte att jag skulle oroa mig. Som hon sa så har de ju tidigare rekommenderat Pevaryl i alla år, och det har inte varit något problem med det. Jag kände mig lugn med den förklaringen i alla fall.

Kelsson: Ja, du hade nog mått bra av att få ta det lugnt lite. Man vet ju heller aldrig om de små liven får för sig att komma tidigare. Grattis till 30 dagar - ytterligare en milstolpe!! Fast jag hittar ju milstolpar om allting, men jag tycker det känns bra att tänka så. Kram till dig!

Aurora: Tänk att du är nästa på tur!!! Så spännande!

• Lillstint

Kelsson: Rada upp fem kvinnor med barn, och du kommer inte att få ett enda råd som är detsamma! Bra att lyssna av och få input, men sen får man ju göra det som känns bäst för en själv. Vi har fått åkpåse, annars hade inte jag tänkt köpa någon heller, i alla fall inte till liggdelen, så du är inte ensam om ditt resonemang. Var inte ledsen, lita på att du kommer att veta vad bäst vad som är bra för ditt barn, inte någon annan.

• Lillstint

Enya: Vad härligt att du redan är i vecka 14!! Och att det börjar bli dags för mammakläder. Min mage växte jättetidigt, syntes redan i vecka 10 och i vecka 12 var jag tvungen att gå över till mammakläder. Tack vare Jis upptäckte jag också ASOS på nätet och kan varmt rekommmendera deras mammakläder. De har lite "finare" kläder också, vilket är kul som komplement till HM's vardagslook. Jag har en jeanskjol från HM som jag älskar, och vet att det är fler här i tråden som har den... Glad. Sen har jag bara köpt en svart mammakjol och ett par byxor. I övrigt är det mycket leggins och strumpbyxor tillsammans med klänningar och tunikor (som är både mamma men också vanliga). Tycker jag klarat mig rätt bra på det.

Dealy: Härligt att allt såg bra ut och att du blev lugnad!

Jis: en fråga till dig! Vet att du också köpte gravidkudden från NG Baby. Vad tror du om att ha den som amningskudde sen, eller har du köpt/eller tänker köpa en särskild amningskudde?

• Lillstint
    Jis skrev 2011-11-09 08:57:20 följande:
    jag kommer ha den som amningskudde, tror att den funkar fin-fint. Den har räddat mig många nätter som gravid kan jag säga. Ska tom ta med den till BB :)
    Jag har den ofta bakom ryggen när jag sitter i soffan/sängen å kollar på TV, det går att bulla upp den bra så jag tror att den funkar med ett litet barn oxå. 
    Ja, så resonerar jag också, men kul att höra vad du tycker. Jag kommer att vilja ha den sen också, just som du skriver den är så skön att ha i tv-soffan... även som icke-gravid.
  • Lillstint
    Luella skrev 2011-11-09 12:01:27 följande:
    Nja, när bebisen väl är ute så vill man ju bara kasta alla gravidkläder . Sen upptäcker man att det är det enda som går att ha
    ha ha.... taskigt va? Som gravid är man så glad åt sin fina stora mage, men jag kommer att lappa till den förste som frågar om jag är gravid, EFTER bebisen är född...Flört
  • Lillstint

Kasa: Du är så fin! Såna som dig man ser som gravidmodeller Glad.Tycker du har nätt och fin mage - min mage är stor som ett hus... men det gör inget... jag är nöjd och glad hur den än ser ut...

Kelsson: Jag har också haft det, rätt så mycket i natt. Men även att magen blivit hård. Tror det är förvärkar. Och det är väl inget konstigt med att det kommer nu, vi har ju inte så långt kvar.

Tänk vad det ploppat ut bebisar här i tråden - och fler blir det - Aurora, hur har du det? Inte många dagar kvar nu? Börjat misstänka att något är på gång?

Vem är sen på tur egentligen? Vicksan eller...? Har tappat kollen lite.

Jag skulle också behöva nya vinterskor, men vill absolut inte köpa några nu, fötternas storlek varierar från dag till dag.  Är bara så nöjd med att jag faktiskt har en vinterjacka som jag kan knäppa, åtminstone nu även om det inte är så mycket utrymme kvar, så om inte magen växer allt för mycket (för den är redan stoooooor) så borde jag klara mig även om det smäller till och blir kallare.

Ego: Jaha, då är man på 37+0 och bebisen räknas som "leveransklar"... men kan gott lugna sig en eller två veckor tycker jag.  

• Lillstint

Najje: Nu har jag tappat kollen på vilken vecka du är i. Spökveckorna tror jag man brukar säga kan dyka upp runt v. 11-13 (då avtar illamående för många) fram tills egentligen när man börjar känna bebisen.

Var du överviktig när du blev gravid? För om man är det så är det vad jag har hört av andra inte ovanligt att man till och med går ner lite i vikt i början av graviditeten. Jag hade några kilo för mycket (men inte så jättemycket) och jag stod ganska så still fram till vecka 20-25 tror jag. Det är säkert ingen fara men hör med din barnmorska vad hon tycker.

Ang. dina leggins, så om du köpte dem på HM så är de väldigt stora i storlekarna. Jag köpte ett par XL, men de satt som en säck. Jag använder fortfarande M, fastän de börjar bli lite små, men då har jag ändå en gigantiskt stor mage.

• Lillstint

Viksan: Din bebis är ännu mer leveransklar än min i alla fall... Skrattande. Oj, vad spännande! Känns det likadant den här gången så här i slutet av graviditeten som det gjorde i din första?

• Lillstint

Kelsson: Vad fin du är Glad.  

Najje: Ha ha... och urk! Din stackare! Men väldigt komiskt...

Aurora: Spännande med BF. Hoppas inte bebisen håller er på sträckbänken alltför länge. MIn bm sa förresten precis samma sak till mig ang. det där med fixeringen och ruckbarheten. Min bebis är inte heller helt fixerad men har trängt så pass långt ner att det inte är någon fara om vattnet går.

Viksan: Håll ut! Snart är det din tur...

Speck: Tänk att Loke är tre månader snart! Jösses vad tiden går fort! 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011