Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Eileen o ni andra som diskuterar morfin, det gör bebisen "lullig" o gör att förlossnings arbetet atannar av. Alltså ges det inte under tiden att man jobbar m värkarna, utan som sagt bara om man behöver en paus. JAg fick en dos epidural med sonen, o det var perfekt! Jag hade kämpat m akupunktur, varmt bad, o lustgas (som inte funkade alls för mig), mellan midnatt o ca 5-6 på morgonen, men spände mig så mycket att värkarna aldrig släppte taget. Efter epiduralen öppnade jag mig de sista 4 cm på en gång. Fick en liten paus att hämta kraft, sen när epiduralen gått ur kom krystvärkarna ganska snabbt o sonen var ute ca 15 minuter senare.
Till er som är oroliga kan jag rekomendera att ni besöker er tilltänka förlossning o pratar med er BM. Jag hann ju aldrig med allt det där (sonen kom så tidigt), men jag kände mig hela tiden väldigt omhändertagen. Jag hoppas att alla kan få uppleva det, jag var aldrig orolig, utan kände att alla visste precis vad de gjorde och tog över ansvaret när jag inte orkade.
Strössel, hur mår du idag??
Carlan, jag "delar" ju också mitt barn, o hans pappa tog inte honom till 6 års så ofta. Jag kan INTE rekomendera det, han kom efter mycket och fick inga rutiner. Det var ok så länge det var dagis, men på 6 års får de sina första lektioner, förberedelser för läsning osv. Alla är ju olika, men för oss/Casper blev det inte bra. Finns det ingen som kan hjälpa dig? Hon kanske kan få skolskjuts? Jag hade pratat m skolan om jag var du, kanske finns det någon lösning. Det är ju inte så jätte lång tid kvar i alla fall, hoppas verkligen du kommer att må bättre efter förlossning.