Inlägg från: Lillstint |Visa alla inlägg
  • Lillstint

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Speck: vet inte hur det är där du bor, och vet faktiskt inte om det finns här längre heller, men många av mina kompisar har kommit till patienthotell nästan direkt efter förlossning, och sedan stannat där någon dag. Flera av dom resonerade som så att då kunde släkt och nära vänner komma dit och se bebisen. Då var det mer att man bara tittade inom och stannade en liten, liten stund. Och så fick familjen stillat sin nyfikenhet och den nybildade familjen fick sedan lugn och ro första tiden hemma. Folk har ju en tendens att stanna på längre besök i hemmen...

Carlan: Jag går in i vecka 17 nu och har gått upp 1 kilo (vilket kan hända annars också eftersom jag ofta pendlar något kilo upp eller ner). Däremot har magen växt enormt, så det går inte att dölja längre - ser mer ut som jag är i sjunde månaden eller nåt. Vänta du bara, snart syns magen rejält på dig - oavsett om du går upp i vikt eller inte.

Strössel: Så skönt att du fick kollat upp det! Och vilken tur att du stötte på lite förstående! Förstår att du är glad och lättad nu och kanske kan njuta av er lilla tripp lite bättre.

Ang. det här med förlossning... ehhhh... har inte funderat på det för fem öre. Lika lite som jag funderar på barnvagnar och sånt... kan man vänta med att fundera på förlossning och barnprylar tills barnet väl är fött tro...??? Skrattande

• Lillstint

Jis: Jag har också lite mer bula ovanför naveln. Tror det beror på att jag hade en del "flebb" innan jag blev gravid och alltid haft väldigt stort "hål" kring naveln (läs bilring runt om :). Fast min mage är gigantiskt nu i vecka 18. Nu kommenterar verkligen folk min bebismage, fast de tror jag är mycket längre gången... Men jag kan ju själv konstatera att där är lite mjukt flebb fortfarande runt om själva bebismagen.

Viksan: grattis till grabben! Vad härligt!

Kel: Jag har gått upp 1,5- 2 kg bara! Men ändå gigantisk mage. Det där är ju väldigt olika, men normalt vilket som.

Ha en skön helg alla!

• Lillstint

Jag ringde till MVC direkt när jag plussat (alltså v. 4) i en annan fråga, och då var hon uppmärksam och började fråga ut mig och sa att jag genast måste skrivas in, annars skulle jag inte få en tid förrän efter sommaren! Så jag var på mitt inskrivningsbesök i v. 11 (alltså vecka 11 + 2) Att du fått tid i i vecka 15 (är du fullgågna veckor då eller ingånga veckor, förresten. BM räknar fullgånga....)  kan du nog inte klaga på med tanke på att belastningen, då har de nog ändå gett dig snabb tid, med tanke på sommar och semestrar och så.

Du ska ringa ultraljudsmottagningen och boka tid där för KUB (men det var kanske dit du ringde?). De har skyldighet att upplysa dig om din rättighet att få göra fostervattensprov, MEN såhär funkar det:

Eftersom du är över 33 har du rätt att gå direkt på fostervattensprov om du så önskar. Väljer du istället att göra KUB får du bara gå vidare med fostervattensprov om du får riskbedömning 1:300 eller högre (det vill säga siffror under 300). Så det är ett val man får göra. Vissa får sannolikhet 1:700, och tycker det är dåliga siffror och skulle vilja göra fostervattensprov, men det kan du alltså då bli nekad.

Så ring ultraljudsavdelningen och boka tid för KUB, om det nu är det du vill göra. Då får du också hem remiss till att gå och ta blodprov, vilket du ska göra ungefär senast tio dagar innan det är dags för själva KUB-ultraljudet.

Hoppas detta hjälpte dig!

• Lillstint

Lulis; Aha, jag glömde bort vårdcentralerna och de privata... jag har nämligen bara varit i kontakt med Region Skånes egen mödrarvård i Malmö. De har något som heter barnmorska direkt. Det är super - en väg in, och det är alltid någon som svarar och jag har fått jättemycket hjälp där.

Går du på någon privat vårdcentral kan de hända att de är knutna till någon klinik som de hänvisar dig till gällande ultraljud, KUB etc.

Men jag håller med, det är inte helt lätt att veta hur sjutton man ska bära sig åt för att få komma till en barnmorska. Jag hade tur och stötte på barnmorska direkt, och började den vägen.

• Lillstint

Oj oj oj vad ni är aktiva! Det funkar tydligen inte att vara nerklippas några dagar om man ska lyckas hänga med här! Nu har jag läst i kapp, men är inte hemma så det bli inte såg jet tid framför datorn så här i semestertider. Härligt att höra att ni alla har det bra i alla fall. Själv har jag värsta foglossningarna. Inte kul alls, vissa dagar kan jag knappt röra mig. Går in i v. 20 imorgon och har nu varit på RUL. Allt var bra,men jag har moderkakan i fram ägg vilket säkert är bidragande till att jag inte känner bebisen direkt... Var så lycklig efteråt och hoppas nu kunna känna mig lugnare. Åtmisntone några veckor... Kram till er alla!

• Lillstint

Kelsson: grattis!! Visst var det en fantastisk känsla att få se den lilla personen... Och veta att det är din dotter som ligger där inne o myser. Då får vi se vem som får sin decembertjej först - du eller jag :)

• Lillstint

Kel: Beräknad till 4/12 enligt IVF och till 3/12 enligt UL.

JIs: Jodå, du kan Googla könet på ditt barn... Flört. Finns massa tester man kan göra på nätet för att avgöra kön. I de flesta fall har det vart en flicka för mig i dessa test. Fast självklart tog jag inte dessa test på allvar, var bara en kul grej... Lycka till imorgon!!

Vi bestämde väl oss egentligen för att ta reda på könet först samma dag som RUL. På ett sätt tyckte jag det var spännande att inte veta, men på ett annat sätt ville jag verkligen veta. Mest för att jag hela tiden tänkte på bebisen som en hon, hade svårt för att tänka mig en pojke, så därför tyckte jag det vore bra att veta så jag kunde tvinga om tankarna om det skulle visa sig vara en pojke. 

• Lillstint

Anderska och Jis: Grattis till era ul! Det är alltid lika underbart att se de små liven och veta att de har det bra därinne.

Speck: hur känns det när bebisen hickar? 

• Lillstint

Jis: Vad häftigt!

Speck: Tack för förklaringen. Undrar om det är det jag känner då? Tycker det är så svårt att veta om det är bebisen jag känner eller inte. Tycker inte mig känt några sparkar än, men BM sa att det kan dröja några veckor till, framför allt eftersom jag har moderkakan i framvägg. Däremot har jag vid flera tillfällen känt det precis som du beskriver, och funderat på om det kan vara bebisen jag känner.

Jag är ju otålig nu och vill veta tvärsäkert att det är bebisen jag känner. 

Vickan: Usch, stackare! Vilken vecka är du i nu? Vet hur hemskt det är med foglossningarna. Vissa dagar kan jag knappt röra mig. Men gör även ont när jag sitter eller ligger. Har dessutom börjat få ont ävne Går hos sjukgymnast och får akupunktur, men det verkar inte hjälpa. 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011