Inlägg från: Viksan07 |Visa alla inlägg
  • Viksan07

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vad spännande att det är så många i tråden som står i kö för bebis! Jis: häftigt att ni får träffa er F jättesnart! Ni har alla en enorm upplevelse framför er! När jag gick igenom tredagarsgråten, så grät jag över att allt spännande med förlossning var över :D

• Viksan07

Min lilla fining har en massa gojs i näsan, och låter som en liten gris, rosslar och har sig. På uppföljningsbesöket idag lyckades sköterskan skölja ur näsborrarna och till vår lättnad så låter han mycket bättre nu. Det har varit lite kämpigt eftersom han vaknar ofta pga rosslandet, och snarkar. Sköterskan blev även förvånad att han hade gått upp i vikt, det lilla matvraket :D Och han sov sig igenom att få spruta!

• Viksan07

Ang bb-väskan för er som nästan är där: bra att ta med en nagelfil / babynagelsax för de små liven föds med långa naglar och river sig hela tiden. Alvedon hade jag gärna tagit med, jobbiga eftervärkar. Barnmorskorna prioriterar inte direkt att springa m värktabletter, så oftast fick man dem när det onda var över. Sysselsättning är också att rekommendera, framför allt om man som vi stannade en dag extra. Vi hade planerat att ta med allt detta men det blev så bråttom, så vi missade en del :/

• Viksan07

Har försökt matta min goa son sedan 23. Nu är klockan 04 och han vill fortfarande inte sova. Går helt enkelt lite sådär:D tur för de där små rackarna att de är så bedårande söta -det går ju bara inte att bli irriterad på dem!

• Viksan07

Jag försökte med fil och allt möjligt när sonen var liten. Men det blev inte så bra, tog så lång tid och sonen blev hysterisk. Så jag prövade barnnagelsax och det gick jättebra, blödde inte en enda gång hela första året, inte sen heller. Men fungerar fil så är det ju bäst, man måste vara jätteförsiktig med sax. Nu har vi däremot filat dem ganska fina, så vi hoppas fil går bra nu

• Viksan07

Heja Jis, vad spännande!! Epidural är en life saver! Starkt att du orkar skriva mitt i värkarbetet. ........ Aurora: grattis till hemkomst! Det är först när man kommer hem som man verkligen kommer in i att vara mamma :) ja, vi får kämpa på genom de jobbiga nätterna, snart blir det nog lite mer rutiner. ...... Najje: tack, det är så kul att ha lilla Gustav här. Det kan vara foglossning du känner. Min foglossning kändes inte riktigt som kramp, mer som hugg när jag rörde mig, och rejäl molvärk. Men det kan kännas på olika sätt, på olika ställen. Kan tänka mig om det känns lite extra för dig som har tyngden av två busar i magen. Prata med bm och sjukgymn, det är bra att få hjälp tidigt!

• Viksan07

Såå skönt - fick bebis att sova mellan 01 och 04 inatt! Igår natt var han vaken hela natten till att maken tog över 05.30. Satt med honom i 1 och en 1/2 timme inatt och stoppade i nappen när han började vakna. Plötsligt grabbade han tag i mitt finger, och kramade om det när han var på väg att vakna- somnade då om i stället. Höll kvar i fingret ända till han djupsov -så gulligt! Så nu blir det att hålla finger framöver för att somna :). ..... Här känner An fortfarande av foglossning, lite jobbigt - trodde att det skulle bli bättre. Men det verkar göra mer ont ju mer jag bär bebis.

• Viksan07

Aurora och Strössel: Jag hade inte värkstimulerande denna gång men förra, inte kul! Men denna gång fick jag ändå dubbla värkar på varandra- det var verkligen utmattande. Fick ni båda epidural?

• Viksan07

Kelsson: tyvärr orkar man inte så mkt mer när bebben har kommit - energin är ju i botten efter alla uppesittarnätter. Så både som gravid och nybliven mamma, får man vara snäll mot sig själv, ha låga krav. Jag var så stolt som orkade sortera lite tvätt idag:D

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011