Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Jis: stoort grattis!!!! Vad underbart med en liten kille!
Jis: stoort grattis!!!! Vad underbart med en liten kille!
Strössel: vad lustigt - det låter precis som min mans föräldrar. Blev helt paff när jag fick reda på att de inte kommer ner förrän till jul, då de har en massa annat inbokat. Känns lite oengagerat, framför allt eftersom de ändå är pensionärer och borde inte ha några problem att komma hit. Och när de är här ska de bo på hotell och kommer säkert inte att var här så mycket. Hoppas verkligen att de visar intresse när de väl är här. Tycker så himla synd om min man som jag märker är besviken att hans familj inte visat mer intresse. Hans bror har dessutom inte kunnat få barn, så där visas - av förståeliga skäl kanske- inte så mycket entusiasm. Det är också hans föräldrars sjätte barnbarn. Fattar inte hur man ens kan hålla sig ifrån att träffa barnbarnen så länge. Min familj däremot är tvärtom, min mamma vill hälsa på varannan dag, så jag måste säga nej hela tiden.
Jis: åh vilken fin bebis, stort grattis! Han ser frodig ut, som att han har käkat bra där i magen :) precis som min Gustav :) ....... Kelsson: vad jobbigt med äggvita att oroa sig för. Men bm och läkarna verkar ha bra koll på dig. Det kommer gå jättebra - hoppas att lilltjejen vill titta ut snart! ....... Dealiy: grattis till halvtid! Nu går tiden fort!
Här har man kommit in i lite rutiner med bebis, det är så mysigt att vara mammaledig med den söta klimpen! Men han somnar fortfarande inte förrän kl tre- fyra på natten. Har insett att det är på morgonen / fm som man får sova lite. Och räddningen är att maken som tar bebis kl sex, då får man sova lite. Gustav vägrar just nu att sova i sin säng, men sover jättebra i babynestet i soffan. Antar att man får låta det vara så ett litet tag, han är ju bara 9 dagar, lite för tidigt att börja ändra rutiner... Jag blir lite irriterad på mig själv som är så nojig och överbeskyddande med Gustav. Låter knappt maken byta blöjor utan att stå och kolla att han gör rätt. Och igår höll syrran och hennes tjej i Gustav, och jag tyckte det var jätteläskigt- så löjligt, men jag kan inte hejda mig.
Kelsson: haha, klart du ska åka till förlossningen och kräva att få bebisen! De kommer inte att våga säga nej :D de två dagarna jag gick över var pest och pina - så otålig, förväntansfull, trött på att vara gravid etc etc.
Måste bara klaga lite på det där med karlar igen! Min man är lite bekväm av sig, har krävts ganska mkt för att få honom att sterilisera nappflaskor etc. Och igår så var han jättetrött efter 5 timmars sömn. Jag kommer ner efter lite vila, och Gustav har kissat igenom blöjan, så det är blött på kläderna (han hade en lite för stor blöja, då kan det ju bli så...) Jag bad maken att gå och byta, men då säger han att han är så trött och vill vänta en stund. Suck, man kan ju inte låta en minibebis ligga i nedklassas kläder! Försöker förklara det för hono , men då blir han irriterad, han är ganska kritikkänslig. Fast i övrigt så är han väldigt hjälpsam och jättefin med Gustav! Men när en man blir trött så får annat stå åt sidan, antar jag :/
Karmosin: skönt att amningen går bättre - det är skönt när det stabiliserar sig. Mina bröst har varit på väg att stockas ett antal ggr, fått vita prickar oc blåsor på bröstvårtorna som blöder, inte så skönt när bebis ammar. Men nu har det stabiliserats här med:)
Kelsson: haha, män blir ju så himla hispiga när de blir nervösa, river runt och har sig. Min man var dock förvånansvärt lugn när förlossningen kom igång. Men han blev väldigt illa berörd av att se att jag hade ont, gulligt tycker jag.
Kelsson: lycka till och försök att vila- utifall det är dags snart för dig! .... Eileen: åh känner igen det där! Vi hade ju också ett enda helvete med babyskydd innan bebisen kom. Det är så jobbigt att behöva ligga på och tjata, men vissa saker bara måste bli gjorda. .... Strössel: min Viktor skrek sådär från ca 2-3 mån. Så fort man lade ner honom i sängen. Slutade med att jag satt och gungade och sjöng i två timmar för att få honom i djupsömn. Bebisarna tycker väl att det är obehagligt att bli nerlagda, vill vara hud mot hud eller bli gungade. Sen kan det väl bero på att de blir lite pigga och protesterar över att sova. Svårt att veta vad skriken beror på i Liams fall, men det var nog med Viktor. Sen är det svårt när de är så små, för man kan ku inte heller välja en sömnmetod då. Jag körde 5-minutersmetoden när han var sex månader, för då orkade jag inte med skriken längre. Och det fungerade.. Men när de är såhär små, så får man nog dessvärre stå ut lite, och försöka hitta sätt att hjälpa dem till djupsömn. De vaknar mkt under tidiga rem-sömnen. Gustav skriker inte sä mycket, men vaknar hela tiden innan han når djupsömn, vilket brukar vara 4 på morgonen. Man får pröva och se vad som fungerar för ens bebis. Och tänk på att detta är en jobbig period, men det blir bättre!
Strössel: kom på att jag också läste om no cry sleep solution som handlar om att få bra rutiner för barnets sömn, lära dem att somna själva etc. Den är lite tidskrävande eftersom man för logg över sömnen, men det finns en del bra tips. Den kan man börja kolla på redan när bebisarna är riktigt små, bra att få in rutiner som funkar tidigt. Jag har boken, men det finns också info på nätet. Har många rutiner än idag som är från boken, så den är användbar.