Inlägg från: Sunseed |Visa alla inlägg
  • Sunseed

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Najje79 skrev 2013-04-25 18:17:17 följande:
    Sunseed: mitt vatten gick i sängen. Jag hade lagt ut tre lager frotté under lakanet så det var bara lakanet som blev blött, inte madrassen. Sen stod jag på ca 5 handdukar medans vattnet forsade, de blev dyblöta då dem slängde jag eftersom värkarna satte igång och det inte fanns tid att slänga in dem i tvätten. Men ett tips är att lägga frotté i soffan, sängen och i bilen redan nu utifall att.
    Smart! Min sambo har lagt handdukar under lakanet i sängen, men det slog mig just att jag ju faktiskt sover mest i vår gigantiska soffa. Jag kanske får ta och sitta på lite frotté i den, i fall att. Från och med nästa vecka är han ju fullgången så man tänker ju lite extra på att det KAN hända något, även om det verkar som att dom flesta går över tiden.
  • Sunseed

Här kommer en till fråga!

Sista dagarna har jag fått förvärkar (jag har stämt av med en läkare som bekräftat att det är förvärkar). Tidigare har jag bara haft sammandragningar. Jag får mensvärk, ett starkt tryck nedåt och ryggvärk, framförallt på kvällar och nätter. Det är lugnare på dagarna. Hade ni så, och hur länge innan den riktiga förlossningen började?

Griper efter halmstrån här för jag VILL så gärna att det sätter igång av sig själv istället för att jag ska få igångsättning. Kyss 

• Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-04-25 19:31:16 följande:
    Sunseed: Ett tips är också att ha fleece filt under sig, det är inte mycket som fastnar i fleece så det är även bra att ha under bebisen sen (för bebisar KOMMER att spy inte bara en gång ).
    Mitt vatten gick först på förlossningen så även det tyckte jag var en fördel med att sättas igång (största paniken för mig var att inte veta när det är dags att åka in till sjukhuset, bli hemskickad var mardrömscenariot).
    Jag hann inte ha förvärkar så kan tyvärr inte svara på din sista fråga. 
    Åh. Det var också ett bra tips! Vad fasen säger du. Ska dom spy också dom däringa små!
  • Sunseed

Kelsson: Jag funderar på att ringa upp och fråga om jag inte kan få lägga in mig redan nu så att vattnet kan gå där om det vill sig så! Verkar så jobbigt att städa vår gigantiska soffa!

• Sunseed
    Najje79 skrev 2013-04-25 21:13:36 följande:
    Sunseed: jag hade förvärkar i ca 3 veckor innan de kom, kommer ihåg hur man försökte hitta tecken på att det var på gång! Jag kände hur det klickade till i magen innan vattnet gick så jag for upp ur sängen, 10 minuter innan hade jag haft ett sammanbrott men bestämt mig för att jag kan inte påverka det, de kommer när de kommer. Och ja... Sen kom de

Ja, en del kräks blir det
    Skit också. Då blir det nog igångsättning ändårå
  • Sunseed
    Gloxi skrev 2013-04-25 21:21:18 följande:
    Sunseed, jag var också orolig för att vattnet skulle gå i sängen eller soffan. Men, mitt vatten gick i hallen när jag var på väg att ta på mig byxor för att åka till BM. Det hamnade på pallen och golvet. Skrattande Jag var lite förvarnad, eftersom det hade börjat sippra lite några timmar tidigare. Det kom en rejäl slatt och fortsatte sedan att rinna (forsade aldrig). Hade binda, som fick bytas ganska ofta. Det är en klar vätska, så jag vet inte om den egentligen förstör något, som tål vatten. Men, det är givetvis bra att lägga skydd, som du gör för att vara på den säkra sidan.

Jag hoppas att din förlossning går igång av sig själv och att vattnet inte går på ett olämpligt ställe. Oerhört spännande att det är så nära nu. Hjärta 
    Bra där! Jag gissar att jag har ca 1,5 vecka på mig att komma igång. Vi ska fatta beslut efter TUL nästa vecka om jag förstod dom rätt. Det har blåst många vindar så dom kan ha ändrat sig igen. 
  • Sunseed
    Gloxi skrev 2013-04-25 21:26:48 följande:
    Sunseed, du kan ju höra med dem om de kan göra hinnsvepning. Det är smärtsamt, men de säger att det kan trigga igång förlossningen.
    Nej. Inga smärtsamma gynekologiska ingrepp. Jag har nyligen slutat resa mig ur gynstolarna efter att ha bearbetat ett trauma. Dom får göra mycket, men inte göra illa mig där nere. 
  • Sunseed

Det är lite knasigt det där för jag kan ha ONT, bara det inte är mänskliga händer som gör det onda. Dom pratade något om ballong vet jag. Men jag gissar att tappen måste vara mogen då, och som jag förstod det sätter man in en tampong med ngt på. Prostaglandingel tycker dom ger för mycket pinvärkar så dom har ngt annat nu (inte Cytotec). 

• Sunseed
    Sunseed skrev 2013-04-25 21:34:28 följande:
    Det är lite knasigt det där för jag kan ha ONT, bara det inte är mänskliga händer som gör det onda. Dom pratade något om ballong vet jag. Men jag gissar att tappen måste vara mogen då, och som jag förstod det sätter man in en tampong med ngt på. Prostaglandingel tycker dom ger för mycket pinvärkar så dom har ngt annat nu (inte Cytotec). 
    Propess heter det dom sätter in. Med ngn form av prostaglandin (dinoprostone) som dom upplever ger ett mer effektivt arbete utan att ge för ont.
  • Sunseed
    Gloxi skrev 2013-04-25 21:50:08 följande:
    Sunseed, förstår dig! Tappen måste vara mogen även vid hinnsvepning. De pillar med fingret och det var inte roligt... Gjorde det 2 ggr, men värkarna kom ändå inte igång. Cytotec skulle jag vägra ta med tanke på vad som har stått om det i media (senast idag i Aftonbladet).
    Ja, jag har läst några artiklar och berättelser om Cytotec och blev såklart livrädd. Var tvungen att googla på vad folk har fått för preparat här på sjukhuset och då kändes det genast bättre.

Fick du dropp sedan eller vad hände? Du har säkert skrivit det, men min hjärna har varit lite stressad. Som jag har förstått det här använder de gärna ballong efter tampongen, och när ballongen är ute pickar hål på fosterhinnan. Hoppas att det inte gör ont i alla fall. Låter fånigt att prata om såna småsaker som gör ont när man ska föda, men man är som man är. Smärta som kommer inifrån min kropp har jag lättare att acceptera än när vita rockar tillför något. 
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011