Inlägg från: Sunseed |Visa alla inlägg
  • Sunseed

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Gloxi skrev 2013-04-25 22:14:35 följande:
    Sunseed, jag fick dropp vid igångsättningen. Vet inte vad det var för medicin i den, men det gick ju uppenbarligen bra. Glad Mitt vatten gick av sig självt, så de behövde aldrig gå in och pricka hål på fosterhinnan.

Jag tycker inte att du är fånig. Det finns en gräns för hur mycket smärta man orkar utsättas för. Jag kan skriva att om jag skulle välsignas med ett barn till, så skulle jag inte låta några studenter rota i mitt underliv. Dessutom skulle de få försöka att få ut moderkakan i max 15 min (det är stor risk att det med moderkakan händer igen). Det rotas inte mer än nödvändigt i mitt underliv längre...
    Det är nog oxytocindroppet dom sätter och jag frågade även om det. Och dom kan reglera så att dom inte ökar på det för tätt. Det kändes tryggt att veta.

Och NEJ. Inga onödiga rotningar i mitt underliv heller. Det står i mitt förlossningsbrev. De får göra det dom absolut måste, men ingenting utöver det och jag vill inte ha några studenter, jag vill ha lugn och ro och minsta möjliga tjatter omkring mig.

Om dom inte får ut moderkakan, tar dom den via operation då?
  • Sunseed
    Gloxi skrev 2013-04-25 22:36:45 följande:

Ja, under ryggmärgsbedövning. Det tog 1,5 h, eftersom de skulle visa för studenten... Jag var för svag för att ryta till. Men, som sagt, inte en gång till.. Var inte orolig för det här med moderkakan! Jag frågade läkaren på operationsbordet och det är en mycket ovanlig komplikation. Händer bara 3%.    

Säg det till min sambo! Han tycker att jag tillhör den där miniprocenten vad gäller allting. Men då vet jag. I vårt fall blir det under narkos i så fall. Jag är inte orolig. Jag tror att min hjärna är mättad för tillfället.
  • Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-04-26 06:34:10 följande:
    Sunseed: Tänk på spyat som babyparfym, gjorde jag o gick glatt med nerspydd tröja (händer så ofta att man blir härdad).
    Bra idé att lägga in dig redan så lipper man oroa sig för dig
    Jag fick också två hinnsvepningar, som Gloxi skriver var det smärtsamt men för mig gjorde det att kroppen hade ställt in sig på att föda snart så när jag väl fick värkstimulerande droppet (också igångsatt) så var Jenni ute på 3timmar.
    Men förstår om du undviker hinnsvepning när du har trauma från tidigare händelser.
    Jag är tvärtemot er, hade velat ha fler undersökningar och information, tyckte att vi blev lämnade ensamma för mycket . Visst när jag hade värk så ville jag inte heller att någon skulle röra vid mig, blev enstaviga morrande svar till maken .       
    x 2
    Kan inte ni beskriva lite mer om hinnsvepning och hur det känns smärtsamt? Är det smärtsamt som om någon sticker med vassa instrument och skär där nere, eller är det smärtsamt åt mensvärkshållet eller vilken typ av smärta är det?

Det är ju med skräckblandad förtjusning man ser fram emot det som komma skall. Jag ska be min käresta ta på sig skyddsutrustning.

• Sunseed

Ja. Jag har nästan bestämt mig för vaginalt. De kommer ändå stå redo för KS i narkos.

• Sunseed
    hemulen skrev 2013-04-26 09:41:12 följande:
    Hej på er! Inser just att det var länge sedan jag skrev något här men har ökat Vad ni skrivit. Jag har känt mig låg (och värdelös) och helt enkelt inte orkat skriva så mycket Värst är att jag inte orkat/orkar vara med min dotter alls som vanligt och hon blir helt vansinnig av det. Inte har jag kunnat bidra med några hushållssysslor heller Ja, ja det vart inte det jag skulle skriva om

Sunseed, vad spännande att du är så nära! Och vad mycket komplikationer du fått gå igenom. Tycker ändå att det låter som att du fått hyfsat bra vård, ffa nu då de följer dig så noga. Vet du vilket sätt som det är vanligast att förlossningar startar på? Jag har ingen aning om just det, har inbillat mig att det är vanligast med förvärkar, säkert bara för att det startade så för mig förra gången . Jag hade då lite lätt onda sammandragningar ca tre veckor innan. Dagen innan det satte igång hade jag regelbundna onda värkar som höll i sig i ca 30 min, typ var 7e minut. Sen gick det över. Ett dygn senare kom de tillbaka och gick inte över Vattnet gick aldrig utan de tog håll på hinnorna när jag var 4 cm öppen. Du gjorde inte ont alls på mig. Ballong hatt jag hört kan vara smärtsamt, men kan ju inte jämföra själv. Jag hade väldigt ont hemma i väntan på att latensfasen skulle vara klar (då skulle vi få komma in)...

Hoppas du (och jag ) slipper sättas igång. Det känns ju bättre mentalt om det kommer igång av sig själv och kroppen är redo... Jag har tid för bedömning av ev igångsättning den 15 maj.
    Vad tråkigt att du har känt dig så låg. Du vet att vi finns här och att det bara är att skriva av dig om du behöver. Ibland kan det kännas bättre att bara få ur sig saker, även om det "bara" är i skrivna ord. I alla fall fungerar jag väldigt mycket så. Och här är man ju ändå relativt anonym. Hoppas att det känns bättre för dig snart.

Jag har inget att klaga på vad gäller vården. Det är ett enormt artilleri inkopplat och alla känner apan vid det här laget. Dom har faktiskt varit rent fantastiska.

Igångsättning ja. Vi ska försöka se om jag kan gå nästa vecka ut, sedan börjar det nog dra ihop sig. Jag låter överläkarna vara med och påverka beslutet, för idag pratade dom ngt om att dom troligen inte vill sätta igång mig om inte livmodertappen börjar bli mogen. Det kan hända att det blir för meckligt kanske och tar för lång tid med tanke på den reducerade mängd smärtlindring dom kan erbjuda. Det är bara min gissning men jag får nog veta mer när vi närmar oss. Det kan fortfarande bli kejsarsnitt under narkos på deras inrådan. 

Hoppas att du får komma igång av dig själv! 
  • Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-04-26 18:15:40 följande:
    Sunseed: Vad jag kan minnas var det mer mot extrem mensvärk, inte knivar och de använder ju bara fingret inga verktyg.
    Håller med Gloxi, du kan ju prata med din BM (om det är hon som ska göra hinnsvepningen) i förväg o säga till henne att hon får sluta på en gång om du känner att du inte klarar av det.
    Om jag fick välja mellan hinnsvepning och någon ballongmetod så skulle jag definitivt välja hinnsvepningen. Men jag har inte gyn-skräck så förstår dig fullständigt om du inte klarar av det.

Hemulen: Håller med Sunseed, om du bara orkar o vill så finns vi här för att lyssna på dig. Om du inte vill skriva av dig här kanske du ska prata med din BM för du ska inte behöva gå o må dåligt. Stor Kram!
    Mensvärksliknande känns mer okej i så fall, för det är ju något man "känner igen" och även kände vid äggplock. Det är nog mer dom där instrumentkänslorna jag har svårt för. Jag reste mig upp och skulle gå hem vid mitt första ET t ex, av den där saken som ska vidga nertill. Det som inte ens gör ont. Men det var ett instrument! Gissa om läkaren var snopen när jag var upphöjd jättehögt i stolen och plötsligt slänger ner benen så att dom dinglar och säger "NÄPP, nu går jag HEM". Hans haka åkte ner till knäna. Det slutade med att jag fick lugnande på ett rum och en halvtimme senare kunde vi köra. 

Vi får se vad dom har att erbjuda när det beger sig. Blir det KS i narkos så behöver jag ju inte fundera (mer än på urinkatetern)... Kyss 
  • Sunseed
    hemulen skrev 2013-04-29 08:59:01 följande:
    Sunseed, jag har också varit skiträdd för kateter insättning. Men vid förra förlossningen fick jag en och i mitt minne var det inte alls hemskt, och gjorde inte ont. Det har väl att göra med sammanhanget också då det var fem personer som "kladdade" på mig med EKG, blodtrycksmanchett, "sterilsvabbning" och som jag minns det någon form av  "spännband"... Allt var ju väldigt bråttom då och kaos och panik för mig. Så i ett lugnt skede kanske jag hade upplevt det som mycket jobbigare.

Här har jag fått upp förhopnningen om att förlossningen kommer att starta snart (åtminstonde inom 2v, vilket ju är kort tid jämfört med de veckor som passerat). På kvällarna, ffa då jag lagt mig börjar det nypas något frukansvärt i livmodertappen. Jag googlade lite och hittade en förklaring om att det skulle vara livmodertappen som börjar mjukas upp... Någon som känner igen det?
    Ja, tänk vad man hakar upp sig på detaljer ibland. Allra mest sjukt är det med tanke på vad vi har genomlidit för att ens bli gravida. Men man är lite knasig i skallen när man får för mycket tid att fundera.

Håller tummarna för att din förlossning kommer igång snart. Min livmodertapp är inte mogen ännu så jag har inte haft några nypande känslor. Däremot massor med förvärkar och sammandragningar på kvällar och nätter med rejäl mensvärk och ryggvärk. 

Håller tummarna för dig! 
  • Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-04-29 11:29:19 följande:
    Sunseed: Tror att i den situationen kommer du vara så inställd på att få ut bebis så kommer att ordna sig
    Pratade med min väninna som är sjuksköterska i Gbg och jisses så vi skrattade åt det faktum att man verkligen har en förmåga att hänga upp sig på detaljer som är ganska irrelevanta i sammanhanget. Är inte den mänskliga hjärnan fantastisk. Det är ett tecken på att man har haft alldeles för mycket tid att fundera.
  • Sunseed

Lactulos är väldigt bra kan jag intyga. Jag har tagit det några gånger under graviditeten och redan efter någon timme har jag kunnat gå på toa, trots att det sägs att det kan ta en stund. Och det har inte blivit någon (ursäkta uttrycket) raketfart utan bara att det går att besöka toan utan att få ont i magen. Glad

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011