Inlägg från: Aurora1979 |Visa alla inlägg
  • Aurora1979

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Najje igen: Haha... och din karl som trodde den fina magen skulle kunna gå att dölja till efter nyår! :P

Jis: Supersööööt! =) 

• Aurora1979

Jis: Jag förstår dig, jag var redo att ge upp oxå. Det är helt galet svårt att lyckas få till en bra ställning när man har en hysterisk bebis som fäktar för fullt med armarna. I alla fall, efter ett par dagar kom vi till slut på att jag kunde liggamma. Att sitta upp och amma gick inte alls, Alexander fick inget bra tag... dessutom funkade det inte alls utan amningsnapp som jag har nu. Det är iofs inte att rekommendera om det går utan men bättre med sån napp än inte amma alls antar jag? Hur som helst, nu funkar det plötsligt hur bra som helst att amma sittandes med! :D Så med andra ord, ge inte upp riktigt än, förhoppningsvis och troligtvis kommer ni på ett sätt som funkar för er!

• Aurora1979

Jis: Det är synd att det pratas så lite om hur svårt det är att få till amningen, för det verkar vara mer regel än undantag att det strular i början och får till följd att man känner sig usel som inte lyckas för "alla andra" kan ju... :/

Tror mitt problem mestadels låg i att mina bröst är för stora och slappa! ;) Sen så klart att han fick mat från sonden och egentligen inte behövde suga för att bli mätt.... 

Amningsnappen funkar bra för mig, mina bröstvårtor verkar vara för små för att få ordentligt tag i. Men det är krångligt att få den att sitta när lillen fäktas med armarna emellanåt och slår bort den, så man får börja om från början och han blir mer och mer hysterisk. Men testa gärna... hjälper det så känns det bättre för er båda. Att du känner dig usel och stressad över att det inte funkar hjälper inte heller.   

• Aurora1979

Speck: Nä jag ser nu att det jag skrev kunde misstolkas... det var som sagt inte meningen att få min önskan om napp framför tumme att låta som det enda rätta och det är inte, som du poängterar, något man kan välja.

Alla är duktiga på att komma med sina åsikter och det blir så lätt fel utan att man menar något illa med det.  

För mig är det väl hittills åsikter om amningsnappen men framför allt åsikter om att Alexander får mat för sällan. Kan ju inte tvinga honom att äta mer eller? Förstår inte hur man gör när man väcker barnet för att det ska amma. Min går ju inte att väcka om han inte vill vakna, än mindre amma när han halvsover? I natt sov han till exempel 8 timmar i sträck! Vilket jag oxå tycker är för länge utan mat, men han går ju inte att väcka?! Och både de på neo och hon på BVC sa att jag kunde låta honom sova på natten men försöka hålla honom mer vaken på dagen och försöka amma mer på dagen. Samtidigt oroar jag mig för att han får för lite mat. 

• Aurora1979

Strössel: När vi låg på neo matades han var 3-4:e timme oxå men när jag väl började helamma honom och de såg att han inte längre gick ner i vikt så sa man att det var ok att låta honom sova. Så om Liam ökar i vikt hela tiden borde det väl inte vara något problem för er heller? Han säger väl till om han är hungrig liksom? Fråga du på BVC, är ju enklare om alla får sova det dem behöver på natten. Sen kan man ju försöka hålla de där 3-4 timmarna emellan på dagtid.

Däremot blev jag lite orolig eftesom min lille faktiskt hade gått ner allt han gått upp på sjukhuset när BVC gjorde sitt hembesök i torsdags... fast hon sa till mig att inte oroa mig för mycket över det... olika vågar, annan tid på dygnet och ny omgivning eller bara slumpen. Vi vet ju mer nästa vecka när han vägs igen. Men är jag orolig så åker jag nog dit och väger honom en extra gång.

Viksan: usch. låter inte alls  kul. Hoppas verkligen att blödningen lugnar ner sig snarast!   

• Aurora1979

Jis: ja det är det som är jobbiga med amningsnappen, att den trillar av hela tiden, speciellt när de där små armarna viftar omkring. Har ofta fått be min man om hjälp att hålla bort armarna så att han får ett bra tag.

• Aurora1979

Kelsson: Grattis till tösen! Det gick allt snabbt det där! =) Vila upp dig så gott du kan!

Strössel: haha, då är Liam lika stor nu som min Alexander när han föddes. ;) Skönt att allt ser bra ut!

Jis: Känner tyvärr igen känslan men så ska du verkligen inte känna! Det är ju otroligt vanligt att amningen krånglar. 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011