Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
7879: Tack så mycket! Jadå. Ut måste han ju på ett eller annat sätt och dom har lovat att dom inte kommer att pressa en igångsättning för hårt p g a min hälsa, i så fall blir det KS. Allt löser sig.
7879: Tack så mycket! Jadå. Ut måste han ju på ett eller annat sätt och dom har lovat att dom inte kommer att pressa en igångsättning för hårt p g a min hälsa, i så fall blir det KS. Allt löser sig.
Gloxi: Vad härligt med nattningen. :)
Hela mitt inlägg försvann (jag skrev en lång och målande beskrivning), men det får bli en kortvariant.
I tisdags på Valborg (30/4-13) föddes vår son klockan 23.34 på kvällen. Det blev kejsarsnitt efter en 14 timmar lång igångsättning (försök att mogna min livmodertapp). Efter dessa 14 timmar av värkar hade jag bara öppnat mig 1 centimeter så min kropp var inte redo för födsel och jag kände mig ganska slut och less på att inget hände. Anledningen till igångsättning var att måndagens undersökningar visade att han inte längre växte tillfredsställande inuti mig. Det i samklang med min hälsa under hela våren gjorde att överläkaren fattade beslut om igångsättning. Jag hade precis gått in i vecka 37 i måndags.
De hade tydligen haft KS i tankarna hela dagen och därför fick jag heller inte mina Fragminsprutor, vilket i slutänden gjorde att jag fick spinalbedövning och fick vara medveten i hela förloppet. 22.00 kom beslutet om att avbryta igångsättningen och köra KS. 23.34 föddes han. 2405 g och 45 cm. Fullt frisk med högsta betyg på Apgar (en sån hiskelig lättnad efter allt drama). Tårarna sprutade och jag blev kär direkt.
Vi ligger kvar på BB. Vi ska få upp hans vikt. Han är för liten för att amma perfekt och jag har inte fått mjölk ännu (det kan ta tid efter KS) så han får ersättning var tredje timme och så stimulerar han mina bröstvårtor genom att snutta flera ggr per dag, och så kör jag bröstpump för att stimulera. Varje droppe jag kan klämma ut får han. Jag har kryckor och smärtlindring efter snittet eftersom jag har problem med diskar i ländryggen sedan tidigare så det är därför vi blir kvar några dagar extra.
Vi blir fortfarande väl omhändertagna och mår finfint hela familjen. Och jag är så lycklig.
För den som vill kika har jag lagt in en bild i mitt galleri. Om ni inte kan se den, hojta, så lägger jag till er.
MissCat: Du är nu inbjuden.
Tack allihopa! Jag valde att åka hem igår för vissa delar av personalen gjorde mig stressad. De ville ha bestämda tillmatningstider som inte alls gick ihop med mig och Liten (han slutade nästan äta för jag skulle tvinga honom) och jag fick noll stöd i att få igång amning. De bara konstaterade att jag var bröstreducerad och gav mig en pump med orden: kämpa inte för länge nu, barnet växer med ersättning också. Tack och lov för att jag har gått Amningskursen och börjat prova mig fram själv. Jag var faktiskt grinfärdig det sista.
Sista dygnet fick jag som jag ville och fixade mat själv och då började han gå upp i vikt. Jag kände att vi klarar oss bättre hemma. Jag fick inget bra intryck av främst nattpersonalen och det är så synd när jag har fått möta så många underbara på oförlösta sidan, förlossningen och spec.mödravården. Två av nattpersonalen var riktigt elaka och just den kvällen hade jag babyblues max. Min sambo som aldrig blir arg tog otroligt illa vid sig och sade till en BM att hon inte var välkommen in på vårt rum mer. Då är det illa kan jag lova.
Sedan vi kom hem igår har han ätit hur bra som helst eftersom han äter när han är hungrig och inte när en Gestapo-BM tycker att det passar i hennes schema och jag börjar t o m få lite mjölk i ett av mina bröst. Jag får dock vänta ut honom lite för rent fysiskt är han fortfarande väldigt liten i munnen och hakan och har svårt att få till greppet. Men jag ser till att hålla brösten vid liv så löser det sig säkert inom kort. Han har idag lyckats suga ca femton tag för första gången. Och jag har stöd hos en person vid Amningshjälpen.
Utöver den hemska natten på BB så har vi inga moln på himlen. Jag är fullständigt och totalt nykär och går i ett ständigt lyckorus. Jag får lite vallningar och surkänslor i samband med bröstpumpen och så känns det som att jag blir hungrig som en häst, men utöver det mår jag toppen. Trött såklart. Är för speedad för att sova ännu.
Men pojken, vårt finaste mirakel är såklart det vackraste vi har sett. Vi sitter här och gråter tillsammans ett par gånger varje dag över den stora tacksamhet vi känner att få ha detta barn hos oss.