Inlägg från: Sunseed |Visa alla inlägg
  • Sunseed

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Luella skrev 2013-05-28 13:43:48 följande:
    Vad härligt att du när nöjd med Ergon Sunseed!

Knytet: Beco har två varianter, butterfly och gemini. Jag har butterfly för jag tycker det är lättare att få upp på ryggen utan hjälp med den.
    Beco är också skitsnygga! Kul att det finns lite "roliga" bärselar (som är bra)!
  • Sunseed
    7879 skrev 2013-05-28 22:07:20 följande:
    Sunseed, jag blödde nog också runt 8 veckor. Hur går det med amningen? 
    Jodå! Vi ammar varje gång han är hungrig men han blir inte mätt så han får ersättning efteråt och äter då ca 60-80 ml. Vi har ammat aktivt i två veckor nu och han är en månad gammal :)
  • Sunseed
    7879 skrev 2013-05-29 19:30:24 följande:
    Sunseed, roligt att det verkar gå så bra!
    Ja. Det är toppen att han får i sig lite och att han inte tröttnar på brösten trots att han får i sig mycket mer från flaskan. Jag använder visserligen Medela Calmas flaskor som kräver lite jobb att äta ifrån men var ändå rädd för att han skulle rata brösten. Men om jag inte hade fått hjälp via Amningshjälpen och BVC hade jag aldrig trott på att det skulle fungera. BB-personalen gav mig ju inte ens en chans att lyckas. Deras råd var att köra pump i två veckor och om det inte gav något skulle jag ge upp. Vad dom inte informerade mig om var att det inte är alla som får ut något ur pumpen även om det finns mjölk. Jag är en av dom. Jag får inte ut en droppe. Om jag sekunden efter handmjölkar ett endaste handtag kommer det droppar direkt. Så som tur var valde jag att gå efter vad min bebis verkade få i sig istället för om det kom något i pumpen - annars hade jag gett upp direkt. Glad
  • Sunseed
    Luella skrev 2013-05-30 00:23:26 följande:
    Sunseed: Vad fint att det funkar med amningen. Jag är också en av dom som inte får ut något med en pump. Jag trodde att min dotter höll på att svälta ihjäl när jag såg dropparna som kom ut i botten på flaskan . Jag trodde att det bara fanns så mycket.
    Kelsson1 skrev 2013-05-30 06:16:05 följande:
    Sunseed: Även de (jag) som fick ut något med pump (handpump) så brukar man inte få ut allt med pumpen. Märkte att när jag pumpade så fanns det alltid kvar i brösten ändå om man handpumpade... Bebis är bäst på att tömma brösten! Men det går att öka lite på mjölkproduktionen om man efter bebis pumpar en stund
    Skönt att höra att det är fler! Jag har en handpump här hemma så jag har börjat köra den på det ena bröstet när han äter på det andra. Eftersom ena bröstet har mer produktion så vill jag att han ska "få belöning" (ja, hundägare som jag är så tänker jag hundträning hahaha) när han lyckas ta bröstet - allra helst när vi övar utan amningsnapp. Men för att inte icke-favorit-bröstet ska sina så försöker jag hålla igång det. Även om det inte kommer något ur det alls med pumpen så tänker jag också så att det i alla fall stimuleras. Skönt att höra att ni bekräftar det!

• Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-05-30 12:32:29 följande:
    Sunseed: Låt honom istället äta från båda brösten o efter varje amning sitt en liten stund o pumpa (du kan varva handpump och mjölka ur för hand), det ska tydligen öka produktionen (även på bröstet där du får mjölk).
    Okej! Ibland har jag gjort som så att han har fått äta på ett tills han är nöjd, sedan har jag bytt till det andra en liten stund. Nästa amning har jag börjat med det andra som han åt en stund på. Det kanske är bättre att köra så, och så pumpa lite. Hur ofta ska man pumpa och hur länge? (Det är ju lite jobbigt för hand).  
  • Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-05-30 19:49:14 följande:
    Sunseed: Vill man verkligen öka på produktionen så sa min syrra att hon hade kört 15min på varje bröst efter amning under en vecka, då kunde hon helamma under flera månader. Så du kunde också låta han amma på båda brösten först och om han fortfarande var hungrig ge ersättning o sen sätta dig o pumpa i 15 min per bröst i en vecka o se om det ger utdelning. Ger det inget kan du ju ge upp pumpningen men kanske värt att testa?
    Det låter som en bra plan! Handpumpa 30 minuter låter i och för sig lite jobbigt eftersom amning plus matning med ersättning tar timmar i anspråk, men jag ska göra mitt bästa.
  • Sunseed

Alltså.. Ibland ammar han i en hel timme på ett bröst så vi pratar inga tio minuter här om man säger så, som vissa säger att det tar i tid.  

• Sunseed
    7879 skrev 2013-05-30 22:10:59 följande:

Jag had3 samma problem, kom inget nörd jag pumpade heller, tur du känner att du fått bra stöd! Ja min amning tog också tid s9 jag orkad2 inte handpumpa så länge, men det man orkar är j6 bättre än inget!
    Ja. I förmiddags ammade jag till och från mellan 09-13 så... tiden utöver det är ganska härlig att kunna ta en dusch, gå på toa och eventuellt äta något. Men man får väl pumpa så gott man orkar och hinner. :)

Någon mer som har problem med amningen idag när det har varit så varmt. Vi får inte till det alls mer än några minuter. Bara svettningar och frustration. Jag blir stressad över att mjölken ska försvinna när det blir så.  
  • Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-05-31 06:20:35 följande:
    Sunseed: Ta ingen stress över pumpningen, blir du stressad kan det ha motsatt effekt. Sedan sa BM till oss att ammar bebis längre än 40 minuter sammanlagt är det bättre att ge ersättning för då förlorar de mer energi än får av amningen. En annan sak om bebis vill sova med bröstet i munnen (som Jenni ville använda bröstet som napp ). Tyvärr inget vettigt att komma med om värmen för Jenni slutade som sagt förra året i början på maj...
    Ah! Då kanske man ska avbryta efter 40 min! Han vill suga hela tiden. 
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011