Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Samma med hundar. Att ha en är det största steget. Nu har vi tre.. Stora... *haha*
Håller också tummarna Knytet - mitt i detta nu!
Knytet! Beklagar verkligen bemötandet och vad du behövde gå igenom.
För att lugna dig själv så håller jag med dom andra att göra en ny koll ganska snart hos personer med kompetens, hjärta och apparater som fungerar.
Vår bebis var liten hela vägen, ända till slutet - men han sitter här fem månader gammal och mår jättefint. Vi tror på dig!
Har googlat lite på olika sidor men sammanfattningen verkar vara liknande på de olika sidorna så här kommer texten:
Hur går en vaginal ultraljudsscanning (VUL) till?
Under den allra första graviditetstiden, före vecka 11, får man lättast upplysningar genom att ultraljudsundersöka via slidan, så kallat vaginalt ultraljud. Efter vecka 10 gör man normalt ett vanligt ultraljud.
Ett vaginalt ultraljud går lite till som en gynekologisk undersökning. Läkaren för in en vaginalscanner i slidan. Scannern är oftast inte tjockare än en tandborste. Det kan kännas lite obehagligt men gör absolut inte ont. Sedan rör läkaren scannern i slidan tills man har har funnit fostret. Även om fostret bara är några millimeter stort, så brukar det kunna ses på skärmen.
Hur tidigt kan man se fostret med VUL?
Normalt så brukar man kunna se fostret från vecka 6 ungefär, men det kan variera och beror till stor del på VUL-maskinens ålder och tekniska kvalitet, läkarens kompetens och hur gammalt fostret är. Såpass tidigt i en graviditet kan ett par dagar hit eller dit göra stor skillnad på resultatet.
Hur går en vanlig ultraljudsscanning till?
Efter vecka 11 sker undersökningen oftast via utsidan av buken. Innan vecka 11 sker undersökningen med sk. vaginalt ultraljud.
GRATTIS Jis! Jag måste ha missat att skriva det. Jag tänkte det nog bara när jag låg och surfade och läste på telefonen häromdagen. Underbart!
Knytet: Grattis till att ha kommit in i vecka 12!
7879: Det låter jättejobbigt med operationen. Hoppas att du hämtar upp dig snabbt.
Jag kan ju inte komma med några fina råd då jag bara har en bebis, men jag har levt väldigt nära släktingar med två. De är nu 5 och 3 år. De hade en väldigt tuff period för ca 1.5-2 år sedan då äldsta var kring 3. Då var syskonet nyss född. Det var många konflikter och jobbigheter, men det gick över (som tur är) och barnen är nu kära syskon.. Fast nu är det den yngre som "jäklas" med den äldre istället.
Ett stort GRATTIS. Vilken jobbig start för er, men skönt att det gick bra. Hampus föddes också 3 veckor för tidigt, så man kände sig lite skör och orolig för måendet. Jag förstår att det måste ha varit jobbigt.
Ja. Något jag har förstått på den lilla korta tid om snart 8 månader med liten är att man ska slå sig själv i skallen som jämför (vilket jag gjorde första månaderna). I vår barngrupp var ALLA (enligt mig) före på ALLT fysiskt. Jag började bli orolig då vår lille var den enda som inte ville ligga på mage och greja. Men så insåg jag att vår lille är väldigt för sig i tankar, funderingar och finmotorik, samtidigt som både sköterskan och läkaren beskrev att det finns vågrätta och lodrätta barn. Dom är olika. Vår vill mycket hellre stå och sitta och avskyr fortfarande magövningar även om vi försöker få in dom ibland. Men han är före på mycket annat som jag inte såg då när jag bara jämförde det fysiska. Han har varit väldigt tidig med att ta i saker, föra dom från hand till hand, jämföra, skruva, byta hand, tänka, analysera.
Och så köpte jag en bok som har varit ett suveränt uppslagsverk, som faktiskt beskriver olika personlighetstyper (växa och upptäcka världen) och med den i ryggen känner jag mig supertrygg eftersom jag slår upp olika utvecklingsfaser och inser att även om liten är efter på vissa steg så är han väldigt framme på andra. Och så får man superbra tips på att utveckla de sidor som är hans starka och det han gillar att göra.
Man ska bara blunda för vad andra gör och se sin egens framsteg helt enkelt. Min brorsdotter babblade långa meningar när hon var 2. Hennes bror som snart fyller 3 har just börjat prata lite mer än ett/två ord. Och ingen av dom är det minsta onormal.
Stor julkram till er alla
Hej tjejer!
Dags för en liten återkoppling
Hur har ni det med era små? Går allt som ni tänkt er? Planeras det något mer? Hur har era utvecklats?
Här gå allt i raketfart. Ludwig har blivit en bestämd liten söt kille som har lätt för skratt för det mesta. Han är en liten vilde som är mycket aktiv. Trivs enormt bra på dagis. Han är otrolig i sin motoriska utveckling men kan inte säga så många ord än. Han förstår allt man säger men det kommer bara rappakalja från han . Vad säger era små?
Han sover bra nu peppar, peppar. Från 19 - 06-07 på morgonen och nästan 2 timmar under dagen. Äter bra och allt, helst sushiris . Han är 87 lång och vägen 13,2 kg så det är en stor kille.
Vore så roligt att följa er andra med kram
Vad kul att höra av dig och jättekul att läsa om lille Ludwig.
Hampus är nu 14 månader och börjar precis ta sina första steg, lite trevande. Han har en väldigt speciell krypteknik (med ett ben) som går otroligt snabbt, så jag förstår om han väljer det ett tag till.
Sista veckorna har det exploderat med fysisk utveckling. Tidigare har han varit med tänkande och småpillande. Nu klättrar han i soffor och sängar och trappor. Det kommer ljud som ska låta som ord, men det är nog bara jag och pappan som förstår vad han säger.
Sömnen fungerar bra här också, tack och lov och peppar peppar säger jag också. Han har ungefär samma sovrutiner som Ludwig.
Hampus var ju liten när han föddes. I maj var han 76 lång och vägde 9 kg. Det känns som att han har rusat iväg lite i både vikt och längd över sommaren - för armarna har blivit väääldigt långa och han når massor med saker. Så jag vet inte exakt storlek just nu. Skulle nog gissa på kring 80 cm och 10 kg.
Vi har en blastocyst kvar som vi ska sätta in i augusti/september. Sannolikheten är väldigt liten (sa kliniken) men vi vill inte att embryot från samma plock som H blir bortkastat.
Jättekul att läsa lite i den här tråden, även om tiden till nätet mest infinner sig sent på kvällar eller när liten sover middag.
Hoppas att ni alla har en skön sommar!
MissCat: TD 16/7 men kommer nog att tjuvtesta senast i början på nästa vecka.
Om allt går som man tänkt sig:
Jag tycker nog att det går lättare och bättre än vad jag trodde. Man hade ju inte så många referensramar att jämföra med - men att äntligen lyckas få barn är verkligen en gåva. JÄTTEroligt nästan jämt, men givetvis lite tufft emellanåt. Det är så det ska vara, livet.
Sunseed: Så spännande om det inte går vägen för oss nu så får vi kanske ruva tillsammans i höst
Oj, det var ju evigheter sen jag var inne här!
Våra tvillingtjejer har precis fyllt 2 år nu ! De är två små energi knippe med bestämda viljor och stor kärlek till varandra :) Idag känns tiden fram tills de kom så långt borta, vi gjorde ändå 3 färskförsök och ett antal frysförsök innan stickan äntligen visade ett plus som den bästa julklapp någonsin!
Vi har 5 blasto kvar i frysen som jag så klart vill försöka få till ett syskon till dem så smånigom om det inte funkar den vanliga vägen. Men tvillingar igen orkar vi nog inte med ;)
Fantastiskt att ha två goa tjejer! :) Vi har känt syskonsaknad sista tiden. Vi har bara en blastis kvar i frysen, så efter nästa ägglossning ska vi sätta in den. Sannolikheten är nog inte så stor att det blir något - men vi vill inte att den ska försvinna. Vår lille kille är idag 16 månader och en underbar kille. Livet är så perfekt med honom i det.
Kelsson: När kör ni er lille?
Då är vi nära. Har nog äl om en vecka och sätter in 5-6 dagar efter det. Håller tummarna för er Kel!