-
Usch. Jag tyckte nog att sprutorna igår var bra mycket värre än mkt av det han gick igenom i Uppsala. Kanske mest för att jag vet hur förbaskat ont det gör med sprutor i låren. Jag själv kör ju Fragmin morgon och kväll sedan i februari och där nyper jag upp skinnet och trycker in försiktigt i magen, då känns det knappt. Men sköterskorna stod ju och måttade och högg in sprutorna i låren på honom. Jag förstår att han skrek.Aurora1979 skrev 2013-08-01 19:15:27 följande:Sunseed: Samma erfarenhet här att man glukos vid stick på sjukhuset men inte hos BVC. Nu har det iofs för våran del varit "enkla" stick hos BVC medans det varit trixigare stick i form av blodprov osv på sjukhuset för vår del i alla fall.
-
Fy vad hemskt. Jag förstår att det måste ha varit hur jobbigt som helst. Man slits ju itu när de är så ledsna.Aurora1979 skrev 2013-08-01 20:43:10 följande:För oss var det nog värre på sjukhuset. :/ Speciellt andra gången han låg inne och var 10 månader och han fick panik när vi var totalt 5(!!) personer som fick hålla fast honom för att lyckas sätta en nål så att han kunde få sitt dropp. Både jag och maken grät under tiden vi höll fast honom..., *ryser bara jag tänker på det*
Hampus var såpass medtagen när han låg inne att han inte protesterade så mycket så jag slapp se paniken. Han slurpade glukos och var ganska lugn. -
Tack.Kelsson1 skrev 2013-08-01 21:29:37 följande:Sunseed: Jenni fick också sockerlösning på sjukhuset men inte hos BVC. Vad duktig du var som hade fixat eget med dig , vi borde också ha tänkt på det när Jenni var mindre.
-
Fy. Man blir ledsen som mamma när dom små får ont. Man kan ju inte förklara varför och resonera om det.Aurora1979 skrev 2013-08-01 21:42:57 följande:Sunseed: Han var konstigt nog piggare än han borde varit med tanke på hur uttorkad han var. Läkaren var väldigt förvånad över provresultaten eftersom hon undersökte honom när han var glad och pigg. ;) Skönt att det gick bra ändå så ni slapp må ännu sämre genom att behöva se/och höra paniken. Tror hans upplevelse hänger kvar för han blir lika tokrädd när vi tog blodprov härom veckan. :/
Jag tänkte som du, att det känns som att Hampus upplevelse i Uppsala hänger kvar, för så hysteriskt ledsen han blev vid sprutan har han aldrig blivit. Han gallskrek jättelänge. -
Folk har rekommenderat mosboken 1 och 2 till oss! Skriver från mobil så kort svar. Fick även ett bra häfte på föräldragruppen. Jag kan maila vad häftet heter imorgon. :)
-
Sådär. Nu är jag vid dator.
JO. Mosboken har kollegor till min sambo haft jättemycket glädje av och använt massor. Så, jag litar på att dom, som föräldrar, tycker att det är såpass bra att de rekommenderar det vidare. Vi ska köpa den och testa framöver.
Vi fick med oss ett häfte från föräldragruppen också som innehöll tips på mat från olika åldrar, inklusive recept. Den heter "Barnmat - råd och recept".
Den känns lite lagom att börja med. Länk:
http://www.bokfynd.nu/9172058714.html -
Här säger dom ungefär samma. Men att man blandar med rapsolja istället, som innehåller Omega 3 (smör saknar omega 3). Man varnar för att järnhalten blir för låg när man lagar i ordning själv, men även här löser man det genom att blanda i ersättning i maten. Vi hade frågan uppe förra veckan på föräldragruppen. Alltså frågan hur man gör om man vill göra t ex gröt/välling själv. Och det går alldeles utmärkt om man blandar ut det med ersättning för järnhaltens skull samt har i en dutt med rapsolja.Gloxi skrev 2013-08-23 20:11:45 följande:Kel, jag kör med stavmixern och har i osaltat smör och ersättning. Det är så de säger här att man skall göra. Olja går bra med. Testade plockmat idag för hon börjar bli bättre på att tugga och jag vill skippa havregrynsgröten (för tråkigt med gröt 2 ggr om dagen). Det var inte mycket som hamnade i munnen, men det är bara att köra på.
Jag ser fram emot att göra saker själv då jag tycker om det. Framför allt för att man kan smaksätta själv med en massa goa bär och frukter som man har plockat själv. Däremot säger man även här att de färdiga alternativen är helt okej, men eftersom vi ändå gillar att laga mat från grunden så tycker vi mest att det blir kul att göra lite till Pluppen också. -
Jag har läst lite i häftet vi fick med, och just precis som du skriver beskriver dom också. Att man använder spadet för att göra moset mindre hårt, och att man även kan blanda i ersättning/bröstmjölk. Och så pytsar man i efter behov för att få den konsistens man tycker är bra för barnet.MissCat skrev 2013-08-23 18:10:23 följande:Jag gjorde mat till Ludwig igår på, sötpotatis, palsternacka, morötter och sen kokadebjag lite köttfärs med minimalt med salt i och använde spadet när jag sedan mixa med staven. Det blev himla gott och det tyckte Ludwig med
Jag gjorde så det blev 7 portioner så jag frös in. Burkmaten är ju lite söt tycker jag så sötpotatis är perfekt att blanda med. -
Gloxi. Inget särskilt med pasta i häftet, däremot kan jag återkomma med vad som står i mosboken. Vi har beställt den nu.
-
Det hade inte jag heller kunnat för jag har behövt både lugnande och smärtlindring. Jag har varit på väg att resa mig upp och gå nämligen.Kelsson1 skrev 2013-08-23 08:14:40 följande:Gloxi: Du ser, jag hade inte kunnat göra ÄP på CFC