Inlägg från: Kelsson1 |Visa alla inlägg
  • Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

God morgon alla gravida!
    Vad jag var trött igår kväll , middag borta även om det är trevligt är utmattande. Fick åtminstone bra tips om mammapenning från makens syster så allt som allt var det en lyckad kväll!

Sputnik: Hoppas du hittar den perfekta vagnen för er!

• Kelsson1

Lulis: Känner igen det där, var också mer orolig att bebis inte skulle leva än för att något skulle vara fel. Men vilken lättnad det var när hon sprattlade på därinne! Så försök andas djupt o tänk positiva tankar för allt kommer att gå bra!
    Du bor på fel ställe, du får flytta hit till Stockholm

Strössel: Främst att ta med datorn till förlossningen så mannen kan anmäla till FK på dag ett att han ska ha ut föräldrapenning. Det hade de inte gjort o då fick de hem brev som bad de förklara varför han inte anmält från dag ett att han skulle ha föräldrapenning (typ var på förlossningen och de hade ingen dator där pucko).
    Sen hade makens syrra tagit ut pengar för 4dagar i veckan i nästan ett år och mannen fyra månader men då var sonen ett år o han var då tvungen att ta ut för fem dagar i veckan. Han passade då på att ta dagar med lägsta nivå då företaget har kollektivavtal som säger att företaget tillsammans med försäkringskassan ska se till att han får 80% av lönen under föräldraledigheten under x antal dagar.
    Vi tänkte göra något liknande då maken har liknande avtal på sitt jobb. Nu har de varit lediga typ hela sommaren o har fortfarande dagar kvar .

• Kelsson1

Vickan: Kan full ersättning verkligen mena 7dagar i veckan? Man arbetar ju bara 5dagar i veckan...

Strössel: Kan man inte beställa blanketten från de via nätet?

• Kelsson1

Vickan: Tror jag hänger med, men om man tar lägstanivå dagar så gör det kanske inte så mycket att man förbrukar bort de

• Kelsson1

Aurora: Är nu i graviditetsmånad 6 och kalendermånad 5... så har inte så höga förhoppningar om att kunna dricka kaffe innan förlossning.

• Kelsson1

Vickan: Står att man måste berätta för arbetsgivaren två månader innan man går på mammaledighet. Betyder det att man måste då veta säkert hur länge man tänkt stanna hemma eller får man ångra sig under tiden? Jag förstår inte det här riktigt!

• Kelsson1

Vickan: Tack, kanske det gick in i tröga skallen nu . Tror att min make också har så att han måste ta sju dagar för att få något från jobbet men det gör som sagt inget tror att vi då förbrukar de lägstanivå dagarna som ändå inte ger något. Och jag tror att vi kommer hunnit använda 180 av de vanliga dagarna först.

Karmosin: Har varit för varmt för mig också. Har bara städat o legat i soffan hela dagen. Orkar ju inte städa allt på en gång utan ligger i soffan mellan varven o vilar

Lulis: Jag klarar ju inte av ens te (på grund av lukten o smaken) just nu. Hoppas din mage blir bättre när du är utan sura drycker!

• Kelsson1

Vickan: Jätte stort tack för alla förklaringar, tror att det börjar klarna för mig nu.

Det här med dagsisstart hoppas att vår lilla tös kommer in på finskt dagis o hoppas att de inte har lika stor brist på platser. Får kolla upp det lite närmare. Har hört mycket bra om finska förskolan i Kista så det kommer nog vara förstahandsvalet.

• Kelsson1

Glömde ju aldeles bort att jag hade boktips till alla: "Handbok för gravida
    allt din doktor inte berättar" Den är väldigt rolig, skriven av en kvinna med flera graviditeter bakom sig om hennes egna o hennes väninnors erfarenheter. Fick låna den av makens syster.
    Vi kommer även att få låna vagga av makens syster som mottages tacksamt

• Kelsson1

tredjemaj: Jag gick ju upp i vikt med IVF försöket o de tre första graviditetsveckorna sammanlagt 6kg (kan ha varit vätska också). Efter det har jag ökat 2kg o är i v22 nu. Har inte mätt magen men den putar ut en hel del

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011