Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Jis, vilken fin nalle!!!
Jis, vilken fin nalle!!!
Ang sleepyhead så hade min kompis som
Fick barn v.29+2 en hoprullad handuk i sängen som han låg i när han var liten. Det var tips från BB, ja sånt special BB för små bebisar. Det funkade iaf jätte bra så dom
Köpte aldrig nån utan sen blev det spjälsäng tillslut och han sov länge länge i deras säng. Tänkte att det kanske är en onödig kostnad...ser åxå väldigt lätt ut att sy en sån:)
AHA nu hajjar jag iden med babynest, att lätt kunna flytta runt bebisen har jag aldrig tänkt på, tål att tänkas på helt enkelt.
Anderska, vad har nu hänt? Är ni inte eniga längre? Klart du ska handla...
Vi har haft en mysig dag tillsammans:) läste på om andning och avslappning under förlossningsdagen, sambon hittade en pdf på nätet om Signekursen. Så vi ahr haft egen "profylaxkurs steg 1" hör idag. Sen åkte vi till Stadium och köpte en sjukt snygg väska som jag spanat på länge som vi ska ha som BB väska och där kan vi så smått börja packa nu och sen efter födseln har jag då min efterlängtade väska som en liten mammapresent. Ang ekonomi har vi gemensam men varsit konto. När räkningarna kommer betalar sambon i princip allt, jag sätter in matpengar på ICa kortet, sparpengar till föräldraledigheten och lite annat smått och gott. När allt är betalt ser vi vad vi tillsammans har kvar och vad vi har för planer denna månad, vi ser till att vi har ungefär lika mycket "fickpengar" kvar och resten åker in som extra avbetalning på bilen. ang föräldraledigheten så får jag full lön första halvåret då jag jobbar i Danmark, det betyder att vi har lång tid på oss att spara ihop till knaprare tider. När man går ner på dagpeng i Danmark så kommer vi ändå att klara oss på sambons lön plus min dagpeng men sen när han ska va hemma, vi har lagt budget för 3 månader, så behöver vi ha en del sparat att ta av då vi tappar så mycket från hans lön till dagpeng. Så är det så att i Danmark är man hemma Max 46 veckor från födsel och då har jag ansökt om att få 14 veckor ledigt utan någon som helst ersättning och till dom veckorna sparar vi åxå. Som planen ser ut kommer vi klara det om inget helt oförutsett händer. För att få koll på alla bebisgrejer och inköp och att bli eniga om vad vi behöver och vad vi ska lägga pengar på så drog vi ut den shoppinglistan som vi hittade är i en tråd. Så prickade vi för vad Vi tror oss behöva, kollade vad vi kunde ärva, låna, köpa begagnat och vad vi villor köpa nytt. Sen har vi handlat lite utifrån listan månad för månad. Jag köper nog mest bebiskläder för mina fickpengar och han köper försäkringar och babyskydd, babv akt mm men i slutändan betalar vi ju från samma kassa. Kan inte låta bli att önska att det var ett problem att min mamma skulle ev vara bortrest vid födseln... Här kommer vi vara ensamma före under och efter, julen hoppas vi på att vi firar hemma alla 3 och inte på BB. Vi har BF 16/12 och min familj bor 52 mil bort enkel resa och sambons 150 mil bort enkel resa...känns trist att ingen kan komma förbi och se vårt lilla under. Jag hoppas med hela mitt hjärta att han väljer att komma v. 38 och att allt ska gå hur bra som helst och att alla ska må prima och att vi är pigga och kör norröver till jul...men sunda förnuftet säger att vi firar här Julen här hemma med ev en liten bebis i famnen, årets julklapp:) Snart är alla julklappar inköpta till alla syskonbarn som vi ska skicka med posten.Vill ha allt sånt klart nu innan man blir allt för trött, tror inte jag har lust att ge mig ut i slutet av nov och trängas med folk så vi ska fixa dom sista klapparna i veckan och sen skicka iväg paketen. Tror aldrig jag har längtat så mycket till 1a advent som detta år;)
Oj vilket jobbigt långt inlägg....nyss var det lättläst med mellanrum osv. Jaja läs om ni orkar annars var det bara skönt att skriva av sig;)
Fotografering av magen. Jag vill gärna ta såna riktigt fina bilder på min mage av en fotograf, nu är sambon äntligen med på detta så nu vill jag bara höra om nån av er har gjort det eller tänkt göra det? Jag är helt ovan med fotografer så det känns lite pirrigt eller vad man ska säga.
Strössel vad du skräms...och vad bebisen måste ha skrämt upp dig, inte snällt mot sin mamma. Jis vilken tur att din man är duktig, min är helt värdelös utan att överdriva, dom flesta semesterbilder mm som han tar blir så kass så dom sorteras oftast bort, bett honom fota magen flera gånger men det blir så fula bilder så det slutar alltid med att jag blir så himla besviken så tårarna kommer....ja hormonerna hoppar i kroppen:( nu har jag tagit bilder själv nån vecka här och där men det blir ju inga såna fin fina bilder utan mer för att ha och kunna se förvandlingen. Jag ve,t ett litet problem kanske men jag skulle så gärna vilja ha riktigt fina gravid bilder att rama in. Håller med Kelsson, har vi klarat IVF perioden tillsammans så ska vi nog klara av att vara föräldrar men nog känns det läskigt ibland, händer ju att man tvivlar men när vi väl står där så tror jag att det löser sig:) Igår köpte vi ett kalenderljus....ett sånt man tänder 1a dec och räknar till "jesusbarnets födelse" nej vi räknar ner till jul, en gammal tradition i mitt hem nåt Jesus barn tror vi inte på men nu har vi ett ljus som ska tändas 23 november och räknas ner till vårt lilla underbarn och hans BF. Sambon trodde i te sina öron först när jag berättade min plan men sen tror jag han tyckte det var lite mysigt. 52 dagar kvar nu!
Vi får helt enkelt anlita en fotograf;) plötsligt har vi ingen mage kvar och då ska det tas bebis bilder, MYS:)
Ja undrar om det är hösten som ställer till det, fick just ett utbrott på sambon som ringde och återigen frågade om dom jävla föräldraledighets reglerna för han håller på och förhandlar med sin chef. Vi jobbar i Danmark och där är det inga solklara regler precis och beroende på vem vi frågar får vi olika svar. vi satt en hel dag här hemma och redde ut allt efter att jag ringt runt till massa olika ställen och försökt fatta vad dom menar. Nu plötsligt kommer det fram att han inte alls tagit tag i detta på sitt jobb och vill att jag drar allt en gång till. bara att börja om från början med att läsa och förstå alla knäppa danska sidor. varför kan det inte bara vara en enda regel som gäller, så här många veckor får ni och så här mycket pengar, nej här ska det förhandlas med arbetsgivare om hur mycket vi får och om vi får ledigt mm. sambons chef är skitsur för att han vill va hemma 3 månader och i princip kräver att han ska jobba hemifrån. min chef är skitsur för att jag vill dela upp ledigheten och komma in och jobba 3 månader ( firman har pengar till att både jag och vikarien är där samtidigt, vi har saknat folk i flera år så inga problem att vara 1 extra) min chef svara inte på mailen jag skickat ang detta men facket säger att det är OK men vår HR säger at chefen bestämmer osv. så måste vi förlänga ledigheten med 14 veckor utan ersättning då vi ej kan få dagisplats efter 46 veckor som är max ledigt i Danmark, vill man förlänga så är enda alternativet 14 veckor, inte 4 eller 6 eller vad man nu vill....måste allt va så krångligt?! vi har absolut ingen att fråga om hjälp med ens en dags barnpassning så vi måste va hemma längre. att mamma eller svärmor skulle bo här tills vi får dagisplats är definitivt ingen lösning.
gnäll gnäll gnäll tårar tårar tårar
hoppas ni andra har det bättre idag
Vi tillhör inte svenska reglerna alls så det är bara dom danska som gäller men jo ja dagis blir ju i Sverige och i DK så börjar ju många barn på dagis efter 6 månader men även om man fick det i Sverige så vill vi inte det. Känns ju hur tidigt som helst. Vi vill att han ska vara drygt ett år. Om vi får som vi vill inkl sparad semester så kan vi dra detta till Max 16 månader