• Jis

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Karmosin: det låter mkt, han kanske bara har en växt-spurt? Jag vet att dom kan äta mkt, framförallt på kvällen.

• Jis

Jordgubbe: jag har en amningskudde från Rätt start somnjag lånat av en kompis, den är toppen verkligen! Kolla på Blocket eller Tradera, man tar av tyget å tvättar det. Toppen! Vi har en bönk ocanför tvättmaskin och tumblare, har köpt IKEAs uppblåsbara skydd, funkar super.

• Jis

Jag tror jag ger upp amningen, när jag lyssnar på W när han ammar så hör jag väldigt sällan sväljljudet, han är aldrig riktigt nöjd utan vill ha mer hela tiden. Får ge honom mer å mer ersättning. Jag ett par ggr on dagen för att öka mängden mjölk. Jag vill amma men vet inte om jag orkar fortsätta denna kamp. Samtidigt så går W upp bra i vikt å verkar nöjd m amning + 50-60 ml ersättning på dagen, på natten vill han inte ammas alls.. Hur gör jag?

• Jis

Tack för era svar, jag har pratat länge med min svägerska som har fem barn. De minsta är 1 år (tvillingar), dom ammade hon i typ 1 månad å sen delammade en månad till innan hon gick över fullt till ersättning.
    Hon kom med många kloka råd idag, hon sa att det var viktigt att vi (jag å Patrik min man) kommer överrens om vad vi ska göra. Att det är ett gemensamt beslut så man kan luta sig tillbaka mot det när det känns motigt.

Hon föreslog att jag skulle fortsätta amma på dagtid (då det fungerar bra) och ge ersättning efter det  men ge honom mindre (typ 50 ml). Å sen som sista målet för dagen  (typ kl 24) så får han rejält med ersättning så att han verkligen blir mätt och kan sova gott.  Han ratar mitt bröst under natten, då vill han bara ha mat snabbt så det är flaskan som gäller.

Sen att det är ok att sluta amma när man inser att det inte går mer, att man inte behöver bara för att man ska. Jag sa det att det är förknippat med så mkt skuld om du inte kan amma ditt barn, det vill man ju, för alla säger ju att det är det bästa för ditt barn. Men vad gör man om man inte har så det räcker?
    jag känner att jag håller på att förlora mig själv litegranna, det tär på mig och jag kan inte njuta av spädbarnstiden med W, vilket gör ont.

Nu känns det bättre, jag ska som sagt tänka på att det är bättre att delamma än att inte amma alls..

• Jis

Kasa, du är så klok. När du skriver så fint så känns det så mkt bättre. Tack.

Jordgubbe, har du inte varit på IKEA på flera år, herregud, jag vill åka dit typ jämt..å är där med jämna mellanrum :) 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011