• minjalin

89:or som är gravida! :)

RS89 skrev 2011-10-16 15:11:09 följande:
    hej hej, jag hänger på här då =D..
    är i vecka 12+5, är 89 (fyllde 22 i onsdags) och jag väntar mitt första barn. 

hmm en fråga.. pappan finns inskriven hos BM, för han var med vid inskrivningen. nu vill han inte "vara med" länge. men jag vill att det ska finnas på papper att han är pappan, ifall barnet undrar sen så han inte kan förneka. räcker det med att det står i journalen eller måste man göra det hos typ skatteverket eller nått? 
    I vanliga fall om man inte är gifta och väntar barn skriver pappan på ett papper där han styrker faderskapet. Man gör det hos en socionom och får info om vart man ska vända sig av sin bm. Men om pappan inte vill skriva på antar jag att man får begära ett faderskapstest om han nekar till faderskapet för du har ju alltid rätt till underhåll av pappan vad jag vet. Men du kan säkert ringa din barnmorska eller nåt socialkontor eller liknande för att få råd. Välkomme i tråden :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-16 17:21:50 följande:
    Okej. Nä jag tror jag bara sa att dem på förlossningen fick tipsa mig ev, ställning, om jag skulle behöva någon form av bedövning osv.

Sist gjorde jag inte de via datorn. Men tror jag ska göra det denna gång. Enda som jag har lite svårt med hur man ska skriva lön osv? Eller kan dem se att jag varit hemma/studerat?
    Det vet jag inte. Men du borde väl ha samma föräldrapenning som med Ossian för du blev väl gravid innan han blev 1 år och 9 månader? Men däremot kan ju din SGI ändrats om du inte skyddat den hela tiden. Lättast är nog att ringa och fråga försäkringskassan.

Måste bara gnälla av mig lite. Är en sån där dag då allt känns skit idag. Jag är trött för att jag sovit dåligt. Dels vaknade Leon för nappen vid 12 i natt, sen vaknade jag för att kissa, sen vaknade han 06:30 och kunde inte somna om utan ville ligga i våran säng en timme och mysa och kolla på teve och pussla på Gustafs telefon (och det är jättemys när han ligger så men ibland blir det lite jobbigt att man inte kan få nån sovmorgon när man sovit dåligt ett par nätter i rad). Sen ville jag ha en mysmorgon med Leon innan jag lämnade honom på dagis 10:30 för sen jobbar jag till kl åtta ikväll så han sover när jag kommer hem. Men han har vart jättegrinig hela morgonen och inget jag gjort har dugt. Har jag satt mig och pusslat med honom när han velat det så lägger han 2 bitar och sen vill han till "stora pottan" och bajsa men han bajsar inte när han väl sitter där (han har börjat med en dum ovana att han håller sig in i det längsta för han tycker det är obehagligt att bajsa och då blir det hårt och gör ont när det väl kommer och så blir det en ond cirkel. Allt tyder på det sa bvc i och med att han bajsar varje eller varannan dag så det är ingen förstoppning och han talar om det långt innan och går och trampar och gnäller och vill inte och sen när det väl kommer är det som en hård propp som kommer först och sen när den kommit ut så är det ofta löst efteråt. Och man kan inte göra så mycket mer med så här små barn än försöka smörja med olja för att det ska glida ut lättare och sätta dom ofta på toan om dom godkänner det för det är tydligen svårare att hålla sig på en toa (men Leon håller sig väldigt bra även på den) =/ Och till slut tröttnade jag på att ta av allt hela tiden var 5:e minut för att gå på toan eftersom det var dags att börja göra sig iordning för dagis så det fanns inte tid (brukar låta honom springa utan blöja om han vill det men idag ville han inte det) och då fick han världens utbrott för det och gallskrek och grät och inget funkade och han visste inte vad han själv ville. Fick på honom ytterkläder och så fort vi kom utanför dörren blev han jätteglad och trevlig och det var lätt att lämna på dagis för han bara sprang in och skulle leka och hade knappt tid att säga hej då. Blev lite darr på underläppen när han kom tillbaka för att säga hej då sen men ingen gråt. Men känns trist med en sån morgon när jag inte träffar honom mer idag.

Imorn jobbar jag lika sent och gjorde igår med och jag får alltid vara ensam sista 2 timmarna och det är typ inget att göra så tiden går sååååå långsamt >.< Får nästan bara dom sena passen nu när jag är sjukskriven men kan inte lämna honom så mycket senare på dagis heller för då blir det helt fel med lunch och sova middag och sånt. Och när jag kommer hem halv nio är jag trött och seg och det blir knappt att man umgås med sambon eftersom vi lägger oss tio för att jag är död då och den enda lediga dagen denna veckan utom helgen är torsdag och då ska han klättra hela kvällen eftersom det är enda kvällen som går. Sen jobbar han alltid söndagar. Nästa vecka ser likadan ut :( Inget samliv har vi heller pga åderbråcken och svampinfektionen som inte riktigt vill ge med sig så jag får bara ont och det känns inte värt det. Räknar bara ner tills jag får sluta jobba helt så man får träffa varandra lite igen och jag får rå om Leon lite mer. Fattar inte hur man klarar att ha sina barn heltid på dagis. Jag längtar ihjäl mig fastän Leon inte går heltid nu men det känns ju nästan så.

Ja nu har jag fått gnälla av mig om nån orkade läsa ända hit :p 
  • minjalin
    fair skrev 2011-10-17 19:53:10 följande:
    Var till barnmorskan idag.

v.27+3. Urin U.a, blodtryck 120/70, vikt +1kg (har nu ökat totalt 5kg sen jag plussade), blodsocker 3,1, Hb 124, SF-mått 25cm, bebis hjärtljud 143-151slag/min.

Allt ok! :D
    Härligt att allt såg bra ut! Lyckost dig som har så lågt SF-mått :P Ska bli spännande att se om mitt är lika högt nästa gång eller om det behagar sakta ner lite. Ska dit om 2 veckor :) Jag hade gått upp 7 kg vecka 25+4. Blir spännande att se om jag gått upp nåt mer nästa gång :p
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-18 12:50:21 följande:
    JO jag har skyddat mitt sgi och sedan blev jag ju gravid innan Ossian blev 1år och 9månader :) Om vi säger att jag inte skulle skydda mitt sgi nu, får jag ändå samma fp för att jag blev gravid innan 1år9månader? Nu skyddar jag mitt sgi nu också. Men eftersom jag både skyddat det med studier och jobb så kanske det blir lite bökigt :) Jag får ringa dit imorogn och kolla. Alltid bäst att ringa direkt på morognen har jag märkt. Minst kö då :)

Ja, man har vissa dagar som är dålig :) Låter inte roligt med att han tycker att det är obehagligt. Vet att Johans bror var samma. Han var väl hård i magen någon gång och blev rädd och sedan höll han sig. Det är så synd om de små liven. Jag har haft en väldigt tur att sambon varit ledig en till tre dagar i veckan ni i fyra veckor :) Det märks verkligen att man måste få sova bra nu när man är gravid. Det är iallafall så för mig. Har Ossian sovit dålig någon natt så är man helt död. Det blev jag inte när jag inte var gravid. Men man behöver väl extra sömn när man är gravid :)

Hoppas du får bättre sömn i natt :)

Du ska vara glad att han gillar att gå på dagis. Skulle nog kännas värre om han grina och skriker när du ska gå. Det skulle iallafall jag tycka va värre. Då skulle jag nästan ta ledigt från jobbet :P

Skönt att läsa att vi inte är ensammen om att vara som "pensionärer" ;) Hihi inget illa menat. Men ibland är vi så trötta både sambon och jag att vi går och lägger oss vid 21. Än om det bara har hänt någon gång. Annars är 21:30 vanligast för oss.
    Om du inte skulle ha skyddat den hade du fortfarande fått samma fp som med Ossian men annan SGI :) Men ring och kolla med dom :)

Ja usch, det är jättejobbigt att han håller sig så :( Ja usch vad beroende man är av sömn nu. 2 dåliga nätter så är man jättegrinig sen :p

Jo fast ofta är han ledsen nu när man lämnar men dom säger att det går över nån minut efter att vi gått och sen låtsasgråter han när vi hämtar honom :p Där emellan är han på ett kanonhumör och har jätteroligt. Det är jobbigt att gå när han är ledsen men samtidigt underlättar det att man vet att det går över jättefort och att dom ringer om det inte skulle gå över. Men det är riktigt skönt när man får ett par dar där han inte är ledsen när man lämnar.

Hehe, nä då, vi är "pensionärer" här med ;) Har man en liten som är uppe och hoppas 6-7 på morgonen får man ju lägga sig i tid om man ska orka. Speciellt nu när man är gravid :p
  • minjalin

Bry dig inte om dom! Sen kan jag också tala om att min bebis också är lugnare vissa dagar, men jag är i alla fall såpass långt gången att jag känner den tydligt när den väl känns, men vissa dar känner jag den väldigt lite jämfört med hur den håller på andra dagar när den är helt vild. Försöker att inte oroa mig, men det är ju lättare sagt än gjort. Ring din bm om du är orolig.

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-20 10:59:13 följande:

Tack tjejer! :) Nej jag bryr mig inte om dem, men ibland tcker jag bara att man kanske ska tänka steget längre när man skriver till någon.

Visst jag vet att om något skulle vara fel så skulle det vara omöjligt att rädda eftersom jag "bara" är i vecka 20+5. Man jag skulle hellre veta det nu istället för efter vecka 25 För än om det står skrivet att det inte är fören efter v25 man ska känna ett mönster och bebisen flera ggr dagligen måste man gå efter de? För de har sått och alla har sagt att på slutet ska bebisen röra sig mindre. Vilket inte alls är sant.

För jag har ju känt bebisen dagligen och flera ggr per dag i några veckor nu. Ska inte jag gå efter de då? Ska inte jag gå efter min bebis mönster eller ska man gå efter vad man hört och läst, att det inte är fören i vecka 25 man kan utgå från mönster och inte?

Bebisen har iallafall levt rövarn efter att jag skrev :) och fortsätter även idag. 

Måste fråga er som har barn sedan tidigare. Är ni mer orolig denna gång mot för första barnet?
    Jag var inte en enda gång orolig med Ossian, men denna gång är jag mer orolig. Kanske det är för att man nu vet "hur" det "ska" vara ;) 

Jag har känt bebis dagligen sen v 16 eller nåt sånt men då har jag kanske känt den nån gång per dan, medan nu känner jag den ju många gånger på en dag och mycket kraftigare. NU nojar jag om den är lugn en hel dag och bara rör sig lite grann, men det gjorde jag inte början, bara jag kände den nån gång ibland. Men skulle jag inte känna den på en hel dag skulle jag bli ett nervvrak nu :p Så jag håller med om att man ska gå på sin känsla och hur man känner sin bebis för alla är olika och man känner den olika tydligt. Sen har jag märkt att perioder är det lugnare och andra sorters sparkar (som att den sparkar inåt istället) och sen sparkar den inte så mycket längre utan knör och bökar men det är väl för att det är trångt. Så gjorde Leon också, att sparkarna blev mer som att trycka ut en fot eller han eller rumpa eller vad det kan vara och ändra läge och sånt. Men känns tydligt gör den ju även om det är en annan typ av rörelser.

Jag är mycket mer orolig denna gången. Dels så har det kanske att göra med att man fått genomgå en graviditet som gick bra och man fick en levande frisk bebis så man känner att oddsen är lite emot en att det ska få gå lika bra igen. Sen hänger jag i fler trådar på forumet den här gången och hör därför talas om massa fall där det går fel och bebis dör i magen, vilket jag inte gjorde förra grav. Då hängde jag bara i en tråd med några stycken i och där gick allt bra för alla. Sen har jag även hört om bekantas bekanta som förlorat barn i magen och även en bekant där det kunde blivit så om hon inte åkt in. Hon hade inte känt bebis på hela dagen och åkte in, men hjärtat slog så fint så, men eftersom hon ändå gått tiden ut så valde dom att sätta igång henne. Värkarna hann knappt komma igång innan bebisens hjärta stannade helt och det blev urakut kejsarsnitt. Bebis klarade sig som tur var utan några men, men hade hon ignorerat sin oro eller blivit ignorerad på sjukhuset hade den dött i magen. Det är min största skräck, att känna att nåt är fel men inte bli tagen på allvar utan bara hemskickad och att det sen händer nåt :( 
  • minjalin

Min sjukskrivning verkar ha gått igenom för nu står det sjukpenning som nästa utbetalning på fk's hemsida när jag loggar in. Så borde ju få papper om att det är godkänt i början på nästa vecka då :) Om 3 veckor slutar jag jobba helt för då börjar min graviditetspenning gälla :)

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-23 20:17:05 följande:
    Vad roligt att läsa. Tycker faktiskt det är riktigt skönt att jag inte behöver "jävlas" varken med sjukskrivning och GP. Nu väntar jag bara på att få skicka iväg ansökan om FP. Skickade moderskapsintyget i veckan så hoppas det kommer upp snart på FK:s hemsida.

Haha vi ska hålla oss här när vi pratar :P Man kanske inte ser det från sidan, men om man kollar bakifrån :P

JO jag brukar få klippa till luggen. Sedan kan jag inte röra så mycket för jag har sån frisyr :)

Hur lång tid tog det för dig att få ansökan på FK om FP?
    Hehe, ja det har vart jobbigt med alla tusen papper som man ska skicka in, men tycker det har gått sjukt smidigt att ha att göra med fk denna gången. Dom har inte ringt en enda gång och ställt frågor utan bara beviljat. Vågar inte riktigt ropa hej än för jag har ju inte fått hem brevet, så det kanske står nåt där om att jag inte är beviljad hela vägen fram till förlossningen, men det spelar inte så stor roll om det skulle vara så för då har jag ju ändå hel gp att ta ut istället till 10 dagar före bf. Fördelen med sjukskrivning är ju att den kan man få fram till fl.

Okej, ja från sidan syntes det i alla fall inte :P Jag har hängig rumpa sen förra grav, men det är ju för att den är otränad och jag inte fått tagit tag i träningen mellan graviditeterna. Men sen får det bli andra bullar :P Då ska den bli fast och fin igen ;)

Jag skulle inte ens våga mig på att klippa min lugg så det är tur att man har mamma ;) Hon får klippa Leons hår också för jag vågar då inte gå lös med en sax :P

Ja du det var en bra fråga. Väntade inte så mycket på det eftersom jag ändå söker fp sen när bebis är född. Vill inte ta några dagar innan bebisen är född och så ansöker ju jag på nätet. Men kanske 3 veckor? Finns i alla fall registrerat på fk's hemsida nu att jag anmält föräldrapenning för ett barn med beräknat födelsedatum bla bla bla. 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-23 20:47:43 följande:
    Ja det är skönt när de bara beviljar. Annars blir det bara jobbit. Nä men nog tror jag att det går bra och att du får beviljat :)

Haha jag klippte faktiskt mitt hår själv halva nian och fram till tvåan :) Fast då hade jag långt hår men jag lippte olika luggar, klippte upp håret :) Ossian använder jag bara rakapparaten :)

Haha, skönt fast oftast ser folk en bakifrån när man går på stan :/ Ja här måste jag också ta tag i träningen efter denna förlossning. Tränade inte mellan graviditeterna, dumt nog.

Gick in och kolla och då har jag också fått barnets födelsedatum. Men jag tänkte måste inte jag skicka in till FK om min inkomst. Eller tror du dem ser att jag har skyddat mitt SGI? Har lång tid på mig men man vill alltid veta vad man får. Än fast jag vet att jag får samma som jag fick med Ossian. Men det kan ju bli lite bök då jag skyddat mitt SGI med både FP, Jobb och CSN. Kommer inte att behöva ta ut FP fören i juni. Sedan kommer jag att använda mig av de dagar jag har kvar av Ossians. Måste jag fortsätta att ta ut 5dagar för att skydda mitt SGI om jag använder mig av Ossians? Om det skulle bli att man får ett till barn :P Haha många frågor. Kanske ska ringa och höra med FK :)
    Ja det var skönt.

Oj. Det måste vara skönt att kunna klippa själv om det är simpelt. Vill inte köra rakapparaten på Leon när mamma kan klippa för han är så fin i lite längre hår :p Visst blir det inte perfekt i och med att hon får klippa ganska fort och han sitter ju inte helt still alltid men det ser helt okej ut tycker jag :)

Jag tränade hösten innan jag blev gravid igen, men efter årsskiftet orkade jag inte ta tag i det på nytt eftersom Leon var så mycket sjuk och sov dåligt och det vra tänder och jag var småförkyld hela tiden och så fick jag en bihåleinflammation i början på året som tog 3 veckor att läka ut och det ena med det andra. Men efter nästa förlossning så ska jag bara komma igång igen!!!! 

Ja just det ja. Dom pappren fick jag med inkomsten och hon på lönekontoret fyllde i lägre årslön än jag har bara för att jag inte hann jobba så mycket OB innan jag blev sjukskriven och inte hade hunnit jobba 3 månader fullt och så. Men sen sa fk att jag itne behövde skicka in den blanketten och att min SGI inte kunde sjunka eftersom jag skyddat den. Dom hade ju mina inkomstuppgifter redan och dom är uppdaterade april i år så blanketten gick tydligen bara ut per automatik. Men ring och fråga dom om du är osäker. Men du borde få hem blanketten om inkomst i nästa vecka om det står på fk's hemsida :)

Vet inte hur det är om man tar av det andra barnet när man går hemma med ett annat. Det får jag ta och kolla upp om jag vill ta av Leons dagar sen när jag går hemma med bebisen. 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-24 19:36:28 följande:
    JO helst då. Men det var inga komplicerade grejor jag gjorde/klippte ;)

Jo jag måste också komma igång efter denna förlossning. Dels för hälsans skull och att man ska orka mer nu när man har två.

JO, jag måste ringa för att höra. Har heller ingen aning hur jag ska fylla i papperna, om jag ens måste eftersom jag har skyddat mitt SGI :) Jag måste också kolla upp det.

När ska du nästa gång till BM?
    Jo precis. Sen får jag gärna ont i ryggen när jag inte tränar och så blir man ju som du skriver mycket piggare av träning. Funderar även på att kolla upp sån där hoppis och skuttis på friskis och svettis. Det är för barn och jag kan tänka mig att det kan va en kul grej att hitta på med Leon så han får lite egentid med nån av föräldrarna. 

Ja det är verkligen mycket att tänka på när man ska få barn. Nu har man ju ändå koll på grunderna med att vara föräldraledig men ändå dyker det upp nya frågor i olika situationer. Jag hade nästan panik över allt man behövde lära sig förra gången och vet inte hur många gånger jag fick ringa fk och fråga om saker. Denna gången har jag inte alls behövt ringa så mycket och de gångerna jag har ringt har det vart jättekort kö. Förra gången avr det alltid superlång kö så dom verkar ju ha gjort en del förbättringar.

Jag ska dit på tisdag :) Du då? 
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)