• minjalin

89:or som är gravida! :)

Maajsi skrev 2011-12-31 15:11:07 följande:
    Trött, illamående, och nu även yrsel. Höll på att ramla ute idag. Dels på grund av att det är halt och dels på grund av att det svarta för ögonen. Men å andra sidan har jag lågt blodtryck i normala fall. Annars mår jag väl fint. Haha, ja halvvägs till v. 12. Det är en eeeeevighet kvar. Hatar den här tiden. Tiden går så himla sakta.
    Usch, första 3 månaderna är verkligen döden! Tur att du klarade dig från att ramla. Men bebis är ju i alla fall tryggt inbäddad bland allt fostervatten i början när den är så liten, men man vill ju helst inte slå sig själv heller. Jag hade också mycket yrsel i början. Ibland kändes det som att sängen flög omkring i rummet :P
  • minjalin
    Maajsi skrev 2012-01-01 02:24:13 följande:
    Ja, jag har ju nyss gjort den tiden. Och nu ska jag börja om igen. Jaja, om jag inte tänker på det för mycket så går det säkert fort. :D Inget roligt nyår. Grät och grät och grät. Kan inte ha varit så trevligt. Kändes inte riktigt som ett nyår att fira. Men åtminstone ett hopp om att detta år ska gå bättre.
    Precis, men du kommer klara dig igenom den igen! Nu får du lämna det här året bakom dig och blicka framåt! Jag trodde det skulle bli bebis i dag för jag fick regelbundna men inte så smärtsamma värkar 22:30 igår. (Så startade sonens förlossning, hade effektiva men inte smärtsamma värkar tills jag öppnat mig 6 cm, sen började det kännas mer) värkarna var nsätan exakt 1 minut och 10 sekunder och det var 3-4 minuter mellan att en värk startade och nästa startade och höll i sig i 5 timmar. Somnade äntligen ifrån dom strax efter 3 inatt och nu har jag lite molande mensvärk som jag haft länge men var uppenbarligen falskalarm. Är dock glad att det inte satte igång inatt för det var ju inte så smidigt när man behöver barnvakt och alla har druckit för att det är nyår så ingen kan köra hit ;)
  • minjalin
    Moisbois skrev 2012-01-01 03:04:17 följande:
    Hejsan tjejer. Tänkte hoppa in här jag också (om jag får ;P) väntar en liten knodd som är beräknad i slutet på maj om allt går som planerat :). Ligger här i soffan hos sambons familj och är hur pigg som helst medans dom andra sussar sedan länge några tips vad man ska göra för att bli trött? :P

Madde01: jag/vi bor i Hässelby strand men är från början från Södertälje hållet :)
    Välkommen! :) Är det ditt första barn?
  • minjalin
    Madde01 skrev 2012-01-01 08:33:47 följande:
    Vad trist att ni inte såg så mycket, sonen sov sig i genom hela nyåret.. Kors i taket, trodde han skulle vakna när dom började smälla utanför Men icke...
    Var faktiskt riktigt mysigt att bara vara hemma för en gångs skull på nyår. Somnade självklart en kvart innan det nya året, men vaknade av rakterna
    Ja men det viktigaste var ju att sonen tyckte det var roligt ;) Han sov dock lite oroligt sen så sambon fick lägga sig inne hos honom. Vet inte om det var raketerna eller förkylningen som störde sömnen. Ja ibland är det mysigt att bara vara hemma med familjen och inte göra så stor sak av det :)

Själv somnade jag inte förrän efter 3 så jag känner mig lite död idag. Fick jätteregelbundna värkar 22:30 som inte var så smärtsamma (men det var dom inte förrän alldeles i slutet med sonen heller) och höll i sig i 5 timmar med 3 värkar på 10 minuter. Gissa om jag var nervös att det skulle börja när alla är onyktra och inte kan köra hit och vara barnvakt xD
  • minjalin
    Madde01 skrev 2012-01-01 09:44:47 följande:
    Kan vara både och, men sonen har varit så himlans lättväckt nu när det stormat o slagit i ballkongen dom senaste dagarna, så trodde verklign han skulle vakna 00.00 men icke, så det var skönt. han sov från 20-08.00..

Men vad spännande. men typiskt på nyår när ingen är nykter Ska man föda på nyår måste det vara planerat om man har barn sedan innan

Usch, idag har jag sådan jobb ångest, börjar jobba imrogon efter en 3veckor sjukskrivning och 1 veckas semester. Passar sådär bra när sonen har blivit så himlans mammig, men det är nog bra för han iaf
    Precis, snorig näsa och hosta underlättar inte precis sömnen. Oj, riktig lyxitd :) Vi har också haft så några nätter nu fast 19-06:30 eller 07:00. Men innan dess har det vart massa oroliga nätter för han har fått kindtänder.

Precis, jag hade lite panik inatt måste jag erkänna xD hade man inte haft barn hade det vart en annan sak :P

Usch, förstår det! Är så jobbigt att komma tillbaka efter ett längre uppehåll! Får man fråga varför du vart sjukskriven? 
  • minjalin
    Madde01 skrev 2012-01-01 10:00:53 följande:
    Jo vi har också har oroliga nätter, vet dock inte varför riktigt.. Men är väl sådanna perioder ibland..

Ja klart man får, det kom pga av stress. Så har legat på sjukhus 2 vändor här i december, första gången trodde dom att det typ var någon lätt hjärnblödning, men efter massa prover så visade de inget.. Blev hemskickad och så blev jag allt sämre, huvudvärk till 10000 började kräkas fick inte i mig varken mat eller dryck, så efter 2dygn ringde jag bm och så fick göra urinprov, då var jag rejält uttorkad och hade gått ned 4kilo på 1vecka.. Så blev inskickad till förlossningen och låg med dropp, fick sedan lite smärtstillande utskrivet. Sen efter en vecka gick sjukskrivningen ut så då var det jobbet som skulle gälla, jobbade en dag kom hem var som en zombie och började kräkas igen, så det var bara att vara hemma resten av den veckan, så fick jag tid till en läkare via bm i Torsdags, så hon sjukskrev mig på halvtid. Så hoppas det funkar att komma tillbaka o jobba halvtid bara. Så allt var pga av stress, och allt utlöstes pga av en väldigt stressig dag. då det hände alldeles för mycket för mig, så hela jag kollapsade..

Dock börjar jag kl. 6 imorgon bitti, känns inte jätte frestande efter alla sovmorgornar.. Sonen har typ sovit till 9 i två veckors tid Så ska man upp kl. 5imorgon..
    Jo man vet inte riktigt vad som rör sig i de smås huvuden.

Nä usch vad läskigt det låter!!!! Hoppas det går bra att jobba halvtid då och annars att du får beviljat heltidssjukskrivning. Jag går hemma på halv sjukpenning och halv graviditetspenning så jag har haft väldig flyt med fk denna gången. Förra gången jobbade jag till 2,5 veckor innan förlossningen och det höll på att ta knäcken på mig för jag hade så ont av att stå upp hela dagarna (jobbar i butik) och hade en chef som inte förstod mig alls då.

Hu när man inte är van. Här vaknar sonen oftast mellan 06-07 men oftast går sambon upp med honom nu för jag är så trött nu i slutet så det är skönt :) Man är ju inte så morgonpigg när man är gravid direkt. Vilken vecka är du i?
  • minjalin
    Moisbois skrev 2012-01-01 10:05:30 följande:
    Madde01: ja har för mig att det ska finnas en tråd för 89or i sthlms området också men där skrivs det nästan aldrig (inte som jag har märkt iallafall) Det läskiga är ju att jag annars alltid är den som somnar först men just i natt sa det bara "pling" så var jag helt vaken men jag lyckades somna runt 4a iallafall :) Ja de är alltid lite roligare med folk som bor i närheten.

leia: yes det är vårat första barn och även första gången jag är gravid så det känns så overkligt när man hör om folk som får både en och två missfall innan en lyckad graviditet och här sitter man själv i vecka 19 och allt har gått som på dans på rosor. Fast ja iofs så kan ju allt fortfarande hända men vi hoppas inte på det :P
    Känner igen det där. Vi har blivit gravida på första försöket bägge gångerna och slutar denna grav lyckligt så har det fått gå vägen bägge gångerna också. Livet är sjukt orättvist faktiskt! Men alla får väl sin beskärda del av gott och ont men i olika saker.
  • minjalin
    Madde01 skrev 2012-01-01 10:14:52 följande:
    Ja, december var ingen rolig månad.. Men hoppas det går bättre nu iaf, med en halvtid. Det är ju oftast eftermiddagar som är kämpiga, sen är det inte världens lättaste yrke att jobba på förskola som gravid med magen ivägen.
    Ja, men vad skönt att det funkade med FK, hur länge har du varit hemma? Jag jobbade också länge förra graviditeten, heltid fram tills jag fick HF och blev inlagd på sjukan, och kände inte av något alls då.. Sen denna gången börjades det redan i v.24 att jäklas  Nu är jag i v. 28 så det är ju en bra bit kvar.. Men har kasst järnvärde just nu.
    Förstår din lilla pojk att han ska få syskon?
    Det kan jag tänka mig. Det är ju jobbigt att vara gravid med en 2åring hemma så jag kan ju tänka mig med massa barn som ska lyftas och kläs och allt mjöligt (beror väl iofs på om man jobbar på en småbarnsavdelning eller inte men borde vara tufft på bägge) Jag jobabde 1 dag i veckan i början på grav och var mammaledig resten, sen var jag ledig tills v 19+ och blev halvtidssjukskriven v 22+4 för ljumskbråck, åderbråck i underlivet och bäckensmärtor (foglossning) sen fick jag hel graviditetspenning beviljad (förra gången tjatade jag mig till 1/4 på samma jobb och en kollega fick full) men så fick jag ju även min sjukskrivning beviljad hela vägen fram till förlossningen så då går den före gravpenning så därför går jag på halv gravpenning. Så jag vart lite chockad när allt bara flöt på. Men hade aldrig klarat att jobba hela denna grav så det känns som en lättnad att bara få gå hemma nu. Har din andra också vart jobbigare än första? Det har min fysiskt, men lättare psykiskt. Äter du järntabletter? Det gör jag och svarar som tur är bra på det så nu har jag bra värde och min mage blir inte så farlig av dom.

Ja då. Vet ju inte om han förstår vidden av det hela, men han vet att det ligger en bebis i mammas mage och att han blir storebror när den kommer och han ska hjälpa till med allt säger han :) Han lyfter på min tröja och gosar med magen och säger att han vill att bebis ska komma fram snart. Men sen tror jag inte riktigt han förstår att det inte är en färdig lekamrat som kommer ut och att den kommer stjäla uppmärksamhet ;) Men min sambo kommer vara hemma första 5 veckorna så vi får rätt start och nån alltid har tid med Leon tills vi hittat en vardag med 2 barn :)

Förstår din? 
  • minjalin
    Madde01 skrev 2012-01-01 10:42:38 följande:
    Men vad skönt, då har du kunnat vara hemma ett tag Men din son han går inte på förskola än?
    Jag jobbar ju med minstingarna, 1-2års avdelning. Men har valt det själv för det är det jag trivs bäst med Dom blir så trotsiga ju äldre dom blir Ja, denna graviditet har vart mycket kämpigare. Mest fysiskt, för jag har mycket större mage denna gången. Jag har inte köpt järntabletter än, för jag glömmer alltid bort det när vi är ute på ärenden Typiskt min gravidhjärna kan man nog säga Men ska börja med det här nu när jag kommer ihåg att köpa dom. Men har hört att man kan få trög mage o det är jag intre sugen på Drack blutsaft förra grav, när jag fick lågt järnvärde o det funkade bra för mig iaf.
    Nej min son förstår nog inte alls, tror han är för liten för det. Men han drar upp tröjan o pekar på min mage o säger bebis, men det är nog mest för att vi sagt det till han Sen har han alltid vart frukansvärt rädd för dockor. Och är även lite avvaktande mot bebisar sedan kompisen var här med sin dotter när hon var bebis och hon tog tag i hans finger o vägrade släppa, då fick han typ panik Men det verkar ha släppt nu, för nu är det så mycket bebisar här o var och han är mest nyfiken på dom små liven. Sen vet han att bebisar har napp också För det brukar jag säga till han när han blir trött o tar fram sin napp o snuttekossa att bebisar har napp.. Så det är han medveten om :-P
    Tyvärr kommer det bli mycket förändringar för sonen, här till våren.. Bebisen kommer och sedan har dom bestämt sig för att stänga hans förskola där han trivs som fisken i vattnet och har alla sina kompisar, alla son vi gick i samma föräldrar grupp med har sina barn på samma avdelning. Så jag är väldigt kluven just nu hur vi ska göra, det var ju en av sakerna som fick mig att gå in i väggen här i december.. Man vill ju ens barn sitt bästa hela tiden..
    Jo vi har ju sparat på dagarna :) Han började i slutet på augusti (eller skulle börjat då men blev precis i början på september för han var sjuk första inskolningsveckan) och då började jag ju jobba, men hann knappt jobba en månad innan jag blev halvtidssjukskriven. Så han går 15-20 timmar i veckan men sen när bebis kommit så blir det ju 15 timmar.

Jo då är det ju tungt, men roligt :) Alla blir ju inte hårda. Jag blir inte mer hård av järntabletterna än jag normalt är vid en grav så för mig funkar det bra. Men för vissa går det ju inte alls. Men jag blir deprimerad när mitt järnvärde sjunker för jag blir så trött att jag inte orkar nåt och då blir alt en ond cirkel så jag skulle inte palla utan järntabletter :P Verkar som att dom flesta får jobbigare andra grav. Jag är mycket mindre denna gången men fick foglossning redan v 12 och har haft värre foglossning denna gången än förra, plus ljumskbråck och att åderbråcken kom före v 20 medan dom kom efter v 30 med sonen.

Nä det är ju så olika vad dom förstår och inte. Leon är tidig med pratet och man kan föra samtal med honom nu och han kan i princip säga allt han vill nu så då är det ju lättare att förstå vad mamma och pappa pratar om med bebis och allt :P Men det blir spännande att se hur han reagerar när den kommer. Han tycker det är roligt med bebisar men på sista tiden när jag har hållt en bebis har han blivit jättesvartsjuk och sagt "Det är min mamma!!!!" och velat upp i mitt knä :p Skönt att din son tycker det är lite mer spännande med bebisar nu då i alla fall :)

Låter riktigt jobbigt med förskolan :( Hoppas verkligen det löser sig till det bästa! Förstår att det msåte kännas jättejobbigt för man vill ju verkligen att ens barn ska ha det bra.
  • minjalin
    Maajsi skrev 2012-01-01 12:15:50 följande:
    ja, det känns som att det här året kommer att bli mitt år :)

oj, men det betyder i alla fall att bebis kan komma när som helst :D gud så spännande.
    Vad roligt att det kommit så många nya, bara sådär. Undrar hur det går för dom andra. Dom har ju inte skrivit på ett tag nu.
    Det är rätt inställning :)

Jo men det är det som är så jobbigt, att det lika gärna kan vara typ 3 veckor kvar >.< har konstant molvärk och har bara sovit 4 timmar med osammanhängande sömn, lillkillen har fått feber och han vägrar bajsa och nu har det gått 3 dar så nu kan han snart inte hålla sig längre så det förbättrar ju inte hans humör utan han är världens grinigaste och vägrar sova middag och kinkar och gnäller. Och en kompis och hennes son skulle kommit men nu går ju inte det så jag blir ensam med grinolle i eftermiddag och kväll. Året kunde inte startat sämre >.< Så, nu har jag gnällt av mig :p 
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)